en hellingen verflauwd. Dat verbetering geen luxe betekende blijkt wel
er uit, dat b.v. de weg van Nieuwland door de Middelburgsepolder nog
eigendom was van de ambachtsheer, die het grasgewas op de bermen
voor beweiding verpachtte, zodat koeien dikwijls de weg versperden, he
rijwielpad vernielden en de weg zeer onzindelijk maakten. Opmerkelijk
is, dat de hoofdingenieur-directeur (in 1914) een geheel nieuwe weg voor
stelde tussen Nieuwland en Oost-Souburg, welke weg een afdoende, doch
kostbare verbetering bij Nieuwland door een wegafsnijding buiten de kom
van het dorp overbodig zou maken. Deze wegafsnijding kwam pas tot
stand in 1956, terwijl eerst in 1966 een weg Nieuwland-Oost Souburg
(-Vlissingen) als onderdeel van de nieuwe autosnelweg, echter voorshands
enkelbanig, werd gerealiseerd. Ten oosten van het Kanaal door Zuid-
Beveland zouden hoofdzakelijk gemeentewegen, alsmede enkele polder
wegen moeten worden gevolgd van onvoldoende kwaliteit. Gemeend werd
evenwel, dat eerst nadat de toenmalige rijkswegen zouden zijn verbeterd,
het tijdstip zou zijn aangebroken te beslissen of het Rijkswegennet op
Zuid-Beveland moest worden uitgebreid (eventueel met ruiling der weg
op Tholen.jDe rijkswegen tussen de Sloedam en 's-Heer-Arendskerke
werden volgens deze plannen verbeterd, hoofdzakelijk in de jaren 1920
(ten westen van Lewedorp en in 's-Heer-Arendskerke), 1921 (verbredii g
gehandhaafde gedeelten) en 1925 (ten oosten van Lewedorp).
Bij Goes werd niet het plan gevolgd van een nieuwe weg ten zuiden vance
spoorlijn, doch werd de huidige traverse aangelegd volgens een met de
gemeente in 1920 gesloten contract. Het viaduct over de spoorweg bij
's-Heer-Arendskerke werd in 1934 voor het verkeer opengesteld.
WEGENVERBETERING OP OOSTELIJK ZUID-BEVELAND
Werd aan verbetering van de rijkswegen dus gewerkt, de wegen ten oos
ten van het kanaal lieten bij het toenemende autoverkeer steeds meer te
wensen over. Beschrijvingen als "een slecht onderhouden, geteerde weg,
vol kuilen en gaten, afgewisseld door gedeelten smalle keibestrating"
geven daarvan een beeld.
Systematische verbetering kon pas worden bereikt onder de werking va
de Rijkswegenplannen. Het eerste (rijkswegenplan 1928, K.B.van 4 juni
1927, Stb.nr.169) nummerde de wegen per provincie, het volgende
(rijkswegenplan 1932, K.B. van 6 oktober 1930 Stb. nr. 393) bracht on
der het sindsdien bekende nr. 58 de weg Bergen op Zoom-Woensdrecht
Kruiningen-Goes-'s-Heer-Arendskerke -Nieuwland-Vlissingen-Breskens
-Draaibrug-Sluis-grens, lang ongeveer 87, 2 km, in eigendom, beheer
en onderhoud bij het Rijk, de provinciën en anderen.
Nadat de wet van 24 november 1932 Stb. 552 de overname van planwege
en het afstoten van niet-planwegen bij koninklijk besluit had mogelijk
gemaakt (voordien was steeds een wet nodig) kon bij K.B.van 22 oktober
1935 nr. 27 de oude rijksweg op Tholen worden overgedragen aan de
104