en hellingen verflauwd. Dat verbetering geen luxe betekende blijkt wel er uit, dat b.v. de weg van Nieuwland door de Middelburgsepolder nog eigendom was van de ambachtsheer, die het grasgewas op de bermen voor beweiding verpachtte, zodat koeien dikwijls de weg versperden, he rijwielpad vernielden en de weg zeer onzindelijk maakten. Opmerkelijk is, dat de hoofdingenieur-directeur (in 1914) een geheel nieuwe weg voor stelde tussen Nieuwland en Oost-Souburg, welke weg een afdoende, doch kostbare verbetering bij Nieuwland door een wegafsnijding buiten de kom van het dorp overbodig zou maken. Deze wegafsnijding kwam pas tot stand in 1956, terwijl eerst in 1966 een weg Nieuwland-Oost Souburg (-Vlissingen) als onderdeel van de nieuwe autosnelweg, echter voorshands enkelbanig, werd gerealiseerd. Ten oosten van het Kanaal door Zuid- Beveland zouden hoofdzakelijk gemeentewegen, alsmede enkele polder wegen moeten worden gevolgd van onvoldoende kwaliteit. Gemeend werd evenwel, dat eerst nadat de toenmalige rijkswegen zouden zijn verbeterd, het tijdstip zou zijn aangebroken te beslissen of het Rijkswegennet op Zuid-Beveland moest worden uitgebreid (eventueel met ruiling der weg op Tholen.jDe rijkswegen tussen de Sloedam en 's-Heer-Arendskerke werden volgens deze plannen verbeterd, hoofdzakelijk in de jaren 1920 (ten westen van Lewedorp en in 's-Heer-Arendskerke), 1921 (verbredii g gehandhaafde gedeelten) en 1925 (ten oosten van Lewedorp). Bij Goes werd niet het plan gevolgd van een nieuwe weg ten zuiden vance spoorlijn, doch werd de huidige traverse aangelegd volgens een met de gemeente in 1920 gesloten contract. Het viaduct over de spoorweg bij 's-Heer-Arendskerke werd in 1934 voor het verkeer opengesteld. WEGENVERBETERING OP OOSTELIJK ZUID-BEVELAND Werd aan verbetering van de rijkswegen dus gewerkt, de wegen ten oos ten van het kanaal lieten bij het toenemende autoverkeer steeds meer te wensen over. Beschrijvingen als "een slecht onderhouden, geteerde weg, vol kuilen en gaten, afgewisseld door gedeelten smalle keibestrating" geven daarvan een beeld. Systematische verbetering kon pas worden bereikt onder de werking va de Rijkswegenplannen. Het eerste (rijkswegenplan 1928, K.B.van 4 juni 1927, Stb.nr.169) nummerde de wegen per provincie, het volgende (rijkswegenplan 1932, K.B. van 6 oktober 1930 Stb. nr. 393) bracht on der het sindsdien bekende nr. 58 de weg Bergen op Zoom-Woensdrecht Kruiningen-Goes-'s-Heer-Arendskerke -Nieuwland-Vlissingen-Breskens -Draaibrug-Sluis-grens, lang ongeveer 87, 2 km, in eigendom, beheer en onderhoud bij het Rijk, de provinciën en anderen. Nadat de wet van 24 november 1932 Stb. 552 de overname van planwege en het afstoten van niet-planwegen bij koninklijk besluit had mogelijk gemaakt (voordien was steeds een wet nodig) kon bij K.B.van 22 oktober 1935 nr. 27 de oude rijksweg op Tholen worden overgedragen aan de 104

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 106