C rote weg der 1e klasse ten noordoosten van Nieuwland, toestand omstreeks 1920, thans Oude Rijksweg op Walcheren. Zeeland en overig Nederland en bovendien door het internationale snel verkeer tussen Engeland en België enerzijds en Duitsland anderzijds. Als eisen werden gesteld: 1. kruinsbreedte tenminste 10 m, liever 12 m; 2. verhardingsbreedte tenminste 4 m met ter weerszijden een rijwielpad ter breedte van 1 m 3. straal der bogen tenminste 50 m 4. hellingen niet steiler dan 1 40; 5. gewenst een beplanting in twee rijen op afstand h.o.h. 9 a 9,5 m. De aanpassingsplannen waren vooral op Zuid-Beveland ingrijpend, met r ame het zaagvormig tracé tussen de Sloedam en 's-Heer-Arendskerke oldeed genendele aan de eisen, zodat daar ingrijpende afsnijdingenwer- óen geprojecteerd. Soms kon door afgraving van dijken de gewenste Kruinsbreedte worden verkregen. Alleen voor de uit 1823 daterende - ostweg tussen Kapelle en het Kanaal door Zuid-Beveland kon worden volstaan met verbreding der verharding. Op Walcheren werd het tracé behouden, slechts zouden bochten moeten orden verbeterd, wegkruinen verbreed o.a. door afgraving van dijken 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 105