Korte berichten
Ook ditmaal weer een rijke verscheidenheid aan zaken die het afgelopen kwar
taal, en soms al veel langer, spelen binnen de vereniging. Ook onderwerpen die
slechts zijdelings de vereniging betreffen, kunt u hier aantreffen.
Verzameld door Jaap de Hulster
Bestemmingsplan Buitengebied,
tweede herziening
In deze tweede herziening wordt een groot
aantal mankementen van de eerste her
ziening hersteld. Soms is dat logisch, maar
lang niet altijd. Zo worden veel regels voor
ondernemers versoepeld waardoor aan
de landschappelijke inpassing van allerlei
bouwsels in het buitengebied veel minder
eisen gesteld worden. Dat niet iedere recre
atieve fietser zal genieten van bv. toegeno
men 'witte schimmel' is duidelijk.
In onze zienswijze hadden we een groot
aantal opmerkingen gemaakt, die allemaal
van tafel werden geveegd. Een tweetal
zaken vonden we zo fundamenteel dat
we deze aan de Raad van State hebben
voorgelegd.
Het betreft allereerst het scheuren van het
weiland bij Draaibrug eind 2012. Gemeente
Sluis wenste hiertegen niet op te treden,
en nam geen enkel besluit. Noch negatief,
noch positief. Er was dus geen besluit waar
tegen we bezwaar konden aantekenen.
Nu, pas bij de herziening van het bestem
mingsplan, lag een besluit voor waarin we
in verzet konden. We zijn nu inmiddels dik
3 jaar verder. We vinden dit een voorbeeld
van onbehoorlijk bestuur.
Inmiddels heeft de pachter van het perceel
alle tronken gerooid dan wel zo 'behandeld'
dat ze doodgingen, zonder dat het van
enige afstand zichtbaar was. De ingescha
kelde afdeling handhaving heeft tijdig
een groot aantal foto's genomen en men
moest nu wel optreden en na anderhalfjaar
werd een herplantplicht opgelegd voor 48
wilgenstaken. In eerste instantie had de
eigenaar zich bij de aanplant laten advi
seren door de vernielzuchtige pachter, en
de aanplant was ondeskundig uitgevoerd.
Dat bleek pas nadat eigenaar ons om ons
oordeel vroeg en Sjaak Herman een hel
pende hand toegestoken heeft. Inmiddels
zijn de bomen nogmaals herplant, maar op
een verantwoorde wijze. Een wending ten
goede en de eigenaar verdient eigenlijk
een pluimpje. Over dat scheuren zijn we het
nog niet eens, maar daarin speelt gemeente
Sluis de hoofdrol en niet de eigenaar.
Faspolder
Een tweede onderwerp waarover we graag
de visie van de Raad van State willen horen
is de bouw van een landhuis in de Kleine
Paspolder. Het gaat hier over een weitje pal
naast de plek waar ooit 'het klein kasteel'
gesitueerd was en naar schijnt is vele jaren
geleden een verzoek hier te bouwen al eens
afgewezen. Nu ligt er echter een prachtig
uitziende 'ruimtelijke onderbouwing' en
gaan alle deuren blijkbaar open.
Of zo'n onderbouwing ook maar door
iemand gelezen wordt, kunnen we ons
eigenlijk niet voorstellen. Aanvrager beseft
(in tegenstelling tot gemeente Sluis) dat het
eigenlijk te gek voor woorden is, juist hier te
gaan bouwen en wil 'landschappelijk inpas
sen.' Hierover lezen we "Anderzijds heeft de
landschappelijke inpassing positieve gevolgen
voor cultuurhistorie, ecologie en recreatie.
De cultuurhistorische betekenis van de Kleine
Paspolder wordt vergroot door de dijk ruimte
te geven (geen bebouwing en opgaande
beplanting langs de dijk) en daarmee het
contrast met de Wallen van Sluis te vergroten"
Met andere woorden: door de bouw van
een landhuis zouden de Wallen van Sluis
beter opvallen.
Volgens ons heeft die inpassing alleen ne
gatieve gevolgen voor de cultuurhistorische
betekenis van de Kleine Paspolder. De dijk
heeft alle ruimte; een betere herkenbaar
heid is niet mogelijk. De dijk kan niet beter
geaccentueerd worden dan door het afzien
van bebouwing. En welke 'Positieve gevol
gen voor de recreatie" zijn er als er een luxe
woning centraal in een onbebouwde en
kenmerkende polder gebouwd wordt?
En van dit soort ronduit tegenstrijdige en
onbegrijpelijke argumenten staat de on
derbouwing vol. Gemeente Sluis heeft van
de onderbouwing waarschijnlijk alleen de
conclusie gelezen. We hopen dat de Raad
van State onderkent dat de conclusie niet
spoort met de aangevoerde argumenten.
Louisahoeve Heideweg 16
De hele procedure inzake bouw moet van
a tot z opnieuw gebeuren, maar omdat de
bomenkap voor een deel van het perceel in
een aparte vergunning zat, kon dat gewoon
doorgaan. Eigenlijk onlogisch als je weet
dat de bouw nog bij de Raad van State kan
terechtkomen. Inmiddels is gebeurd wat
we al lang zagen aankomen. Er is eind vorig
jaar ingezaaid met zulk groot materieel dat
praktisch gezien de begreppeling geëga
liseerd is, in strijd met de vergunning. We
hebben na ons verzoek om handhaving
slechts een ontvangstbevestiging ont
vangen. Wat men eraan gaat doen, moet
blijkbaar nog een verrassing blijven.
Kap Sint Pietersdijk
In juni 2015 bekeken we een kapaanvraag
voor 209 bomen langs de Sint Pietersdijk
tussen Driewegen en IJzendijke. De reden
van de kap was amper onderbouwd. Zo
lazen we in de aanvraag: "Op perceel206
moeten geen bomen meer komen, teveel wind
vangen ze daar, misschien olifantengras - de
kleine percelen misschien bomen van betere
kwaliteit." En er was zelfs een ecoloog aan te
pas gekomen, maar wie dat was, konden we
nergens lezen, want er was geen advies te
bekennen. Verder bleek de aanvrager noch
eigenaar, noch gebruiker, noch huurder,
maar bedrijfsopvolger te zijn. Maar het
belang? Met de gemeente gebeld of we
aan zo'n onvolledige aanvraag briefpapier
moesten verspillen, maar dat bleek niet no
dig: de kap werd niet vergund omdat zoveel
aan de aanvraag mankeerde. We ontvingen
een kopie van de afwijzende reactie die
aan de aanvrager gezonden was. Maar dat
bleek geen belemmering, want een maand
later stond een Belgische palletboer de hele
dijk van de bomen te ontdoen. Afdeling
Handhaving heeft actie ondernomen, en
we verwachten dat onze illegale kapper een
herplantplicht opgelegd krijgt.
Nieuw Economische Dragers (NED)
Als u niet weet wat een NED is, hoeft u zich
niet te schamen, want u bent niet de enige.
Het zou erop neer moeten komen dat in
een buitengebied waar steeds minder
bewoning plaatsvindt, verpaupering op de
loer ligt. Om nieuwe activiteiten anders dan
landbouw en veeteelt een kans te geven,
kunnen activiteiten als een zorgboerderij
of een theeschenkerij vergund worden. Om
maar een paar voorbeelden te noemen. In
regelgeving is vastgelegd dat om hiervoor
in aanmerking te komen voor 8.000,00
verspijkerd moet worden voor inpassing in
het buitengebied. We zien dat dan terug in
aanplant van groen rondom, of een schuur
die gepotdekseld wordt om deze een wat
landelijk aanzien te geven. Soms ook zaken
waarvan we ons afvragen of dat nu wel in
de geest van de regelgeving is. Om maar
aan die 8.000,00 te komen. Maar je kunt je
niet overal druk om maken