Korte berichten Ook ditmaal weer een rijke verscheidenheid aan zaken die het afgelopen kwar taal, en soms al veel langer, spelen binnen de vereniging. Ook onderwerpen die slechts zijdelings de vereniging betreffen, kunt u hier aantreffen. Verzameld door Jaap de Hulster Bestemmingsplan Buitengebied, tweede herziening In deze tweede herziening wordt een groot aantal mankementen van de eerste her ziening hersteld. Soms is dat logisch, maar lang niet altijd. Zo worden veel regels voor ondernemers versoepeld waardoor aan de landschappelijke inpassing van allerlei bouwsels in het buitengebied veel minder eisen gesteld worden. Dat niet iedere recre atieve fietser zal genieten van bv. toegeno men 'witte schimmel' is duidelijk. In onze zienswijze hadden we een groot aantal opmerkingen gemaakt, die allemaal van tafel werden geveegd. Een tweetal zaken vonden we zo fundamenteel dat we deze aan de Raad van State hebben voorgelegd. Het betreft allereerst het scheuren van het weiland bij Draaibrug eind 2012. Gemeente Sluis wenste hiertegen niet op te treden, en nam geen enkel besluit. Noch negatief, noch positief. Er was dus geen besluit waar tegen we bezwaar konden aantekenen. Nu, pas bij de herziening van het bestem mingsplan, lag een besluit voor waarin we in verzet konden. We zijn nu inmiddels dik 3 jaar verder. We vinden dit een voorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Inmiddels heeft de pachter van het perceel alle tronken gerooid dan wel zo 'behandeld' dat ze doodgingen, zonder dat het van enige afstand zichtbaar was. De ingescha kelde afdeling handhaving heeft tijdig een groot aantal foto's genomen en men moest nu wel optreden en na anderhalfjaar werd een herplantplicht opgelegd voor 48 wilgenstaken. In eerste instantie had de eigenaar zich bij de aanplant laten advi seren door de vernielzuchtige pachter, en de aanplant was ondeskundig uitgevoerd. Dat bleek pas nadat eigenaar ons om ons oordeel vroeg en Sjaak Herman een hel pende hand toegestoken heeft. Inmiddels zijn de bomen nogmaals herplant, maar op een verantwoorde wijze. Een wending ten goede en de eigenaar verdient eigenlijk een pluimpje. Over dat scheuren zijn we het nog niet eens, maar daarin speelt gemeente Sluis de hoofdrol en niet de eigenaar. Faspolder Een tweede onderwerp waarover we graag de visie van de Raad van State willen horen is de bouw van een landhuis in de Kleine Paspolder. Het gaat hier over een weitje pal naast de plek waar ooit 'het klein kasteel' gesitueerd was en naar schijnt is vele jaren geleden een verzoek hier te bouwen al eens afgewezen. Nu ligt er echter een prachtig uitziende 'ruimtelijke onderbouwing' en gaan alle deuren blijkbaar open. Of zo'n onderbouwing ook maar door iemand gelezen wordt, kunnen we ons eigenlijk niet voorstellen. Aanvrager beseft (in tegenstelling tot gemeente Sluis) dat het eigenlijk te gek voor woorden is, juist hier te gaan bouwen en wil 'landschappelijk inpas sen.' Hierover lezen we "Anderzijds heeft de landschappelijke inpassing positieve gevolgen voor cultuurhistorie, ecologie en recreatie. De cultuurhistorische betekenis van de Kleine Paspolder wordt vergroot door de dijk ruimte te geven (geen bebouwing en opgaande beplanting langs de dijk) en daarmee het contrast met de Wallen van Sluis te vergroten" Met andere woorden: door de bouw van een landhuis zouden de Wallen van Sluis beter opvallen. Volgens ons heeft die inpassing alleen ne gatieve gevolgen voor de cultuurhistorische betekenis van de Kleine Paspolder. De dijk heeft alle ruimte; een betere herkenbaar heid is niet mogelijk. De dijk kan niet beter geaccentueerd worden dan door het afzien van bebouwing. En welke 'Positieve gevol gen voor de recreatie" zijn er als er een luxe woning centraal in een onbebouwde en kenmerkende polder gebouwd wordt? En van dit soort ronduit tegenstrijdige en onbegrijpelijke argumenten staat de on derbouwing vol. Gemeente Sluis heeft van de onderbouwing waarschijnlijk alleen de conclusie gelezen. We hopen dat de Raad van State onderkent dat de conclusie niet spoort met de aangevoerde argumenten. Louisahoeve Heideweg 16 De hele procedure inzake bouw moet van a tot z opnieuw gebeuren, maar omdat de bomenkap voor een deel van het perceel in een aparte vergunning zat, kon dat gewoon doorgaan. Eigenlijk onlogisch als je weet dat de bouw nog bij de Raad van State kan terechtkomen. Inmiddels is gebeurd wat we al lang zagen aankomen. Er is eind vorig jaar ingezaaid met zulk groot materieel dat praktisch gezien de begreppeling geëga liseerd is, in strijd met de vergunning. We hebben na ons verzoek om handhaving slechts een ontvangstbevestiging ont vangen. Wat men eraan gaat doen, moet blijkbaar nog een verrassing blijven. Kap Sint Pietersdijk In juni 2015 bekeken we een kapaanvraag voor 209 bomen langs de Sint Pietersdijk tussen Driewegen en IJzendijke. De reden van de kap was amper onderbouwd. Zo lazen we in de aanvraag: "Op perceel206 moeten geen bomen meer komen, teveel wind vangen ze daar, misschien olifantengras - de kleine percelen misschien bomen van betere kwaliteit." En er was zelfs een ecoloog aan te pas gekomen, maar wie dat was, konden we nergens lezen, want er was geen advies te bekennen. Verder bleek de aanvrager noch eigenaar, noch gebruiker, noch huurder, maar bedrijfsopvolger te zijn. Maar het belang? Met de gemeente gebeld of we aan zo'n onvolledige aanvraag briefpapier moesten verspillen, maar dat bleek niet no dig: de kap werd niet vergund omdat zoveel aan de aanvraag mankeerde. We ontvingen een kopie van de afwijzende reactie die aan de aanvrager gezonden was. Maar dat bleek geen belemmering, want een maand later stond een Belgische palletboer de hele dijk van de bomen te ontdoen. Afdeling Handhaving heeft actie ondernomen, en we verwachten dat onze illegale kapper een herplantplicht opgelegd krijgt. Nieuw Economische Dragers (NED) Als u niet weet wat een NED is, hoeft u zich niet te schamen, want u bent niet de enige. Het zou erop neer moeten komen dat in een buitengebied waar steeds minder bewoning plaatsvindt, verpaupering op de loer ligt. Om nieuwe activiteiten anders dan landbouw en veeteelt een kans te geven, kunnen activiteiten als een zorgboerderij of een theeschenkerij vergund worden. Om maar een paar voorbeelden te noemen. In regelgeving is vastgelegd dat om hiervoor in aanmerking te komen voor 8.000,00 verspijkerd moet worden voor inpassing in het buitengebied. We zien dat dan terug in aanplant van groen rondom, of een schuur die gepotdekseld wordt om deze een wat landelijk aanzien te geven. Soms ook zaken waarvan we ons afvragen of dat nu wel in de geest van de regelgeving is. Om maar aan die 8.000,00 te komen. Maar je kunt je niet overal druk om maken

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2016 | | pagina 18