we zo een kustgebied dat over een 15 jaar nog eens 1500 vakantiewoningen "rijker" is, verspreid over diverse getto's en omringd door een paar honderd kerstbomen. Metzo'n vooruitzicht zou iedereen een inte graal project als Waterdunen moeten toejui chen. Alles tegelijk geregeld: dijkverzwaring, 400 huisjes ingebed en grotendeels aan het oog onttrokken door veel groen, te midden van kreekjes, struinnatuur en ander groen. Kortom: een trekpleister die de hele streek van Bres kens tot Cadzand flink opwaardeert. Andere planologische onderwerpen We verlaten de grote lijnen en dalen af naar het micro-niveau dat ook heel wat tijd vergt van de werkgroep. We beperken ons tot enkele highlights oftewel dieptepunten. Zoals we in de landelijke politiek zien, is ook in de gemeentelijke politiek iedereen bang van schreeuwers. Nu ligt de handhaving op dorpsniveau toch altijd moeilijk, want dat een wethouder als politieke ambtsdrager (mogelijke) kiezers in de kroeg tegenkomt, is van alle tijden. En dat men genegen is aan ieder verlangen tegemoet te komen eveneens. Wat dat betreft, is de wereldreis van veler voorman Johan Robesin naar Den Haag niks nieuws. Misschien wel een eye-opener voor discipelen die tot voor kort achterkamertjes verguisden. Die angst voor de kiezer zien we steeds terugkomen in een welwillende houding van de overheid. Welwillendheid mag ech ter geen pseudoniem zijn voor kritiekloos alles maar goedvinden. Zo heeft de werkgroep veel tijd besteed aan het beoordelen van alle nieuwe bestem mingsplannen, met de nadruk op het bui tengebied, waar qua natuur en landschap de meeste bescherming nodig is. We kwamen daar soms situaties tegen waar onze werk groep eerder handhaving inschakelde, er wei nig adequaat werd opgetreden en nu is door het nieuwe bestemmingsplan het probleem ineens "geregeld". Onnodig te zeggen dat het hier niet altijd de braafste burgers betreft. Verder bleek dat bij dorpskernen de komgren- zen soms erg ruim bemeten zijn. Dat is handig als je het dorp aan de buitenkant wat wil uit breiden, maar gezien onze krimpende bevol king is de leefbaarheid van een dorp meer gediend bij een nette inbreiding. Maar waarom niet voor de gemakkelijkste weg gekozen In het buitengebied kwamen we veel oude boerenbedrijven tegen, waarop soms al (decennia)-lang niet meer geboerd wordt. In het nieuwe bestemmingsplan blijken ze nog steeds opgenomen te zijn met een bedrijfs- bestemming in plaats van particulier wonen, ledereen kan dus op zo'n plekje een bedrijf je beginnen. Soms blijft dat kleinschalig en levert het geen problemen op. Er zijn echter ook situaties dat de zaken (geluk kig) erg goed gaan, maar leiden tot wan staltige bouwsels in het buitengebied. Een groenstrook, voorzover verplicht, is meestal minimaal en we kennen gevallen dat jaren later de overeengekomen groenstrook nog steeds niet is aangelegd, terwijl we handha ving hier al meermalen op gewezen hebben. Ook in het nieuwe bestemmingsplan acht de gemeente een groenstrook van 5 meter voldoende. Als je dan een bewoner hebt, die ieder jaar flink snoeit om het "proper" te houden, ontstaat een wel erg kale omge ving. Een gemeente behoort net zo goed het belang te behartigen van de andere streekbewoners en die houden er niet van dat hun omgeving steeds verder achter- uitboert. Een gemeente kan niet altijd een vuist te maken, maar een actiever houding is zonder meer mogelijk. Als schoolvoorbeeld hiervan kan de Golepoldersedijk dienen. In Breskens werden vlak na de oorlog Ambonezen ondergebracht en als enig overblijfsel hiervan resteerden wat half vergane nissenhutten en in het seizoen kwam je nog wel eens een paar verdwaalde tenten tegen. Enkele projectontwikkelaars hadden er de afgelopen decennia het oog op laten vallen, maar daar was het verder bij gebleven. Het perceel viel nog onder een stokoud bestemmingsplan, kortom een situatie waar iedere projectontwikkelaar zijn vingers bij aflikt. De resultaten kunnen we binnenkort aanschouwen, want waar veel Bresjaanders, al dan niet voorzien van hond, een ommetje maakten door een groene oase, wordt het beeld binnenkort verrijkt met een nieuw vakantiepark. De maximale bouwhoogte wordt met 30 cm. overschreden, dus de gemeente had een mooi breekijzer om wat eisen te stellen aan de groenvoorziening. Nu zou je van een zichzelf respecterende gemeente verwach ten dat men zo'n troefkaart uitspeelt, maar helaas. Waarschijnlijk kennen we nog niet genoeg getto's met vakantiewoningen met weidse namen als Le bonheur. In de kuststrook valt zo'n paradijsje niet echt uit de toon, maar aan de Golepoldersedijk Handhaving Er zijn nogal eens streekgenoten die het niet zo nauw nemen met wet- en regelgeving. We zien dan dat een beschermde dijk wordt afgegraven, een kreekrestant wordt gedempt met aardappelgrond of er verrijst een wan staltig bouwwerk in het buitengebied. Bij de afdeling handhaving vinden we altijd een gewillig oor, maar dan In het halfjaarlijks overleg met deze afdeling passeert een hele waslijst de revue, maar het blijft wat schimmig wat nu wel en niet opgepakt wordt. In een overleg met een wethouder kregen we eens te horen dat handhaving niet hun prioriteit had; we zijn inmiddels al heel wat wethouders verder, maar veranderd is er weinig. In het overleg van enkele maanden geleden werd ons verzekerd dat de handhavers in Golepoldersedijk. Nieuwe horizonten in aantocht (Jaap de Huister],

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2011 | | pagina 16