Lichthinder(2)
Een aantal oplossingen.
y
In de vorige uitgaaf kon u lezen
over het verschijnsel, veroorzakers,
slachtoffers etc.
In dit artikel gaan we nader in op
maatregelen die te nemen zijn om
de hinder zoveel mogelijk te beper
ken. Ook voor dit artikel hebben
we weer een greep gedaan uit de
informatie die op Internet te vinden
is.
mmst
~|li^
-if -
nieuwe, efficipnte
Lueguerlichting [flat-li
ude, inefficiënte,
ueel gebruikte Lueguerlichting,
leuert geen lichthinde
uerlicht de Lueg euen i
uan grnte afstand te zien
ARMATUREN - Strooi het
licht niet de lucht in.
De vorm van de lamp heeft grote
invloed op het licht dat het
schijnt. Slechte armaturen zijn de
grootste boosdoeners bij lichtver
vuiling. Lampen dienen dus goed
afgeschermd te zijn. Veel lampen
die aan huizen hangen verlichten
niet alleen de gevel, maar ook de
hele straat. Reclamebillboards
zouden van bovenaf verlicht
moeten worden, en niet van
onder, zoals je nu vaak ziet. Bolle
armaturen moeten zoveel moge
lijk worden vermeden. Lampen
met een vlakke glasplaat zijn een
goed alternatief.
ARMATUREN
slechl goed slecht goed
slecht
HOEK
slechl goed beter
$"7
m
LICHTKLEUR -
Oranje i.p.v. wit
Wit licht van hogedruknatrium-
lampen is te fel voor straatver
lichting. Zwakgloeiend geel of
oranje licht van bijvoorbeeld
kwikdamplampen of lagedrukna-
triumlampen is 'Iichtvriendelij
ker', verlicht het wegoppervlak
veel egaler en kan worden weg-
gefilterd bij het sterrenkijken.
SPAARLAMPEN - Altijd nuttig
De overheid bevordert al lange
tijd het gebruik van energiezuini
ge lampen. Door technische ver
beteringen is het nog steeds nut
tig deze lampen te installeren.
Ook verlichting op laagspanning
of zonne-energie scheelt een
hoop.
LED's
Licht Emitterende Dioden zenden
een zwak rood lichtschijnsel uit,
dat perfect is om de weg te
begeleiden. Zij worden opgela
den door het licht van de zon
overdag, en verbruiken dus bijna
geen energie. Bovendien zal
men, met minder belichting, snel
ler de lichten van een voor- of
tegenligger zien. Dit licht wordt
dan immers niet meer onder
drukt door de belichting van de
verlichtingspalen.
In april 1999 startte de provincie
Noord-Holland in samenwerking
met diverse fabrikanten een
zestal proefprojecten met ener
giezuinige verlichting langs pro
vinciale wegen. De wegmarke
ring bestaat ondermeer uit LED-
systemen, glasfibersystemen en
Solar LED-systemen. Dit soort sys
temen, waar in Europa nog geen
eerder onderzoek naar is gedaan,
zijn niet bedoeld als vervanging
van de gangbare openbare weg-
verlichting, maar kunnen wel
worden toegepast op locaties
waar openbare verlichting niet
wenselijk is, zoals in natuurgebie
den. Bovendien kan in de toe
komst op tijdstippen dat openba
re verlichting geen meerwaarde
meer levert aan de verkeersvei
ligheid (bijvoorbeeld tussen 23.30
en 05.30 uur), op doorverlichte
wegvlakken worden overgescha
keld op deze alternatieve vorm
van verlichting. In Noord-Holland
is er ongeveer 100 km provinciaal
wegvlak dat via alternatieve sys
temen verlicht zou kunnen wor
den. Dit levert een energiebespa
ring op van circa 700 ton C02 per
jaar..
70 't duumpje 3-2003