Haven, terwijl de rest van het project niet uitgevoerd wordt. Om deze reden is het ook onge wenst dat toezeggingen aan pro jectontwikkelaars etc. gedaan worden voordat de gehele plan vorming is afgerond. 4) We noemden eerder al dat verloren gegane natuur moet worden gecompenseerd en de gelijktijdige aanleg ervan. Hiernaast kennen we het princi pe rood (stenen) voor groen (natuur). SaZ verstoort met haar woningbouw dit evenwicht en aanleg van extra groen dient dan ook plaats te vinden. Het is niet de bedoeling dat aanleg van dit extra groen bekostigd wordt door nog meer huizen te bou wen. Bij de richtlijnen van de MER moet erop worden gelet dat neveneffecten zoals infrastruc tuur en grensoverschrijdende effecten zijn meegenomen. Het gehele grensgebied valt immers onder het regime van de vogel richtlijn. Met nu het MER-rapport in de hand kunnen we vergelijken wat er van ons 'beoordelingskader' geworden is. Er is niet overtuigend bewe zen dat een zwaarwegend maat schappelijk belang aan de orde is. Met name de vraag of dit belang niet op een andere manier kan worden bereikt. De EHS is nu begrensd. Door aanleg van SaZ zal de EHS naar een andere plaats 'verlegd' moe ten worden. We zien in de plan nen geen voorstel voor het aan tal en de kwaliteit van de vervan gende hectares. Voor de uitvoering van de EHS zou Camping de Wildhof moeten verplaatst worden. Deze camping blijkt nu ineens omgetoverd tot een bungalowpark op een 'Eiland van Retranchement'. We vragen ons af wat dit met natuurcompensatie te maken heeft. Oorspronkelijk was er sprake van 400 ligplaatsen bij Sluis. Het zijn er nu ineens 690 bij zowel Sluis als Retranchement. Toch lezen we "dat er met Sluis aan Zee een betere garantie bestaat voor het rustig houden van het plangebied dan zonder Sluis aan Zee". We zetten daar zo onze vraagtekens bij. Het project wordt wel degelijk in delen geknipt. Er wordt slechts een intentie genoemd het pro ject in zijn geheel uit te voeren. Wat het geheel betreft, hebben we grote twijfels aan de econo mische haalbaarheid. De opstel lers van de MER zullen dezelfde twijfel gehad hebben. Opvallend is dat de 'groene component' niet in deelprojecten geknipt is. Als geknipt wordt, dient ook de natuurcompensatie etc. per deelproject besproken èn uitgevoerd te worden. In het schema "Fasering en tijdshorizon investeringen 'Sluis aan Zee'" is de realisering van de 'groene' component niet genoemd. Komt nu de aap uit de mouw en is men helemaal niet van plan te compenseren Bij de verschillende deelpro jecten wordt niet consequent aan vogel- en habitatrichtlijn, noch aan flora- en faunawet getoetst. De ene keer wel, andere keer niet. Hoe het zit met natuurcom pensatie en het principe 'rood voor groen' wordt eigenlijk niet duidelijk. Dat ligt ook voor de hand, want nergens is in beeld gebracht welke natuur precies verloren gaat. Milieu-effecten op (deel)-projecten, zowel tijdens en na aanlegfase blijven onbespro ken. Bovendien spreekt men over hectares natuur, terwijl de ene hectare natuur een veel hogere natuurwaarde heeft dan de andere. Zo schenken we aan de voor gestelde natuur naast het kanaal weinig waarde. Zo'n natuurvrien delijke oever met langsronkende motorboten is niet te vergelijken met een natuurvriendelijke oever van een verstilde watergang. Er is natuurgebied aangege ven tussen de oostelijke wallen en het afwateringskanaal. We voorzien dat de negatieve rand- werkingen ertoe leidt dat de natuurpotenties zeer beperkt zul len zijn. Er zijn nog wat van die gebiedjes ten aanzien waarvan we weinig hoop koesteren. Zo mogen we ons afvragen wat er van het Zoute Vestje als gepland natuurgebiedje overblijft met zo'n 600 bootjes ernaast. Er wordt een peilverlaging doorgevoerd tussen Driekoker en Zwinbrug van 0,25 cm. De daling van de grondwaterstand zal tot verdroging leiden en hiermee tot verarming van flora en fauna (amfibieën Dit aspect komt in de MER niet ter sprake. Milieu-effecten op de lucht kwaliteit komen in de MER niet aan de orde. Ook verkeerseffec- ten zijn niet meegenomen. Er komt door de omvangrijke graafwerkzaamheden veel grond vrij. Het plan rekent met 3 mil joen kuub, maar andere deskun digen noemen 6 miljoen kuub een veel reëler hoeveelheid. Het vervoer van zulke hoeveelheden over de weg, leidt tot het com pleet kapotrijden van wegen. Het kostbare herstel van de wegen wordt nergens meegenomen in het geheel. Dat merken we wel als de waterschapslasten weer eens omhoog gaan. Op de plaats van stadscam- ping De Meidoorn komt een grote parkeerplaats. We stellen vast dat een stadscamping bin nen de wallen moet liggen, en niet in de oostelijke polders bui ten de wallen van Sluis, waar het stadsgezicht en de openheid op onaanvaardbare wijze worden aangetast. Conclusie: er zijn nog dermate veel onze ker- en onduidelijkheden dat we, als het plan op genoemde pun ten niet verduidelijkt wordt, onmogelijk akkoord kunnen gaan met uitvoering. 15 't duumpje 3 - 2002

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2002 | | pagina 15