Duurzaam Veilig Aanleg rondweg Aardenburg rampzalig voor natuur en landschap Woensdagavond 2 december 11. kon de burger kennis nemen van de broedsels betreffende de oplossing voor de over last van het doorgaande verkeer in de kern Aardenbürg: in dit geval door de aanleg van een rondweg met daarop 3 varianten. De uitwerking hiervan is neergelegd in een zgn. milieueffectenrapport (afge kort m.e.r.), waarin een inventarisatie gemaakt is van alle op de bestaande en toekomstige toestand en ontwikkeling betrekking hebbende factoren. Allerlei zaken zoals woon- en leefmilieu, land bouw, landschap, cultuurhistorie en natuurwaarden worden in zo'n M.E.R. uitvoerig belicht. Vervolgens worden al deze elementen op hun waarde geschat (meer of min der belangrijk) en rollen er een aantal oplossingen uit de bus. Eén waarbij het zo blijft als het nu is (het zgn. nulalternatief), één waarbij kleinere aanpassingen in de kern gedaan wor den (het zgn. nul-plusalternatief) en één waarbij het doorgaande verkeer om de kern "heen geleid wordt (het zgn. rondweg-alternatief, met 3 uitge werkte varianten). Van deze 3 varianten wordt vervol gens het zgn. meest milieuvriendelijke alternatief (MMA) gekozen - een bete re term zou m.i. zijn: minst milieuon vriendelijke alternatief - met inachtne ming van de doelstelling t.a.v. de ver keersveiligheid. Voor de rondweg zijn 3 varianten uit gewerkt: 1 vlak langs de 17e eeuwse en dwars door de middeleeuwse wal len, 1 op afstand van de 17e eeuwse, maar doorheen de middeleeuwse wal len, en 1 met een grote boog rond Aardenburg. (zie tekening) Welnu, deze laatste variant wordt als MMA uit de hoed getoverd, want, zo geeft het rapport aan, deze spaart het meest de landbouwperceleringen, de archeologische, landschappelijke en natuurwaarden én beantwoordt aan één van de dogma's van het demon stratieproject Duurzaam Veilig, nl. dat het wegvak Draaibrug - Eede een ge- biedsontsluitingsweg moet worden. Zo'n weg kenmerkt zich door de scheiding van snel- en langzaam ver keer en dit is niet mogelijk in de kern. Hier raken we nu de kern van één van de principes van het project DVV, de categorisering van wegen. Alle wegen in West-Zeeuws-Vlaanderen hebben vanuit een louter theoretisch Haags gezichtspunt een meer of minder be langrijke functie toebedeeld gekregen en zo is het wegvak Draaibrug-Eede (N 251) tot ontsluitingsweg gebombar deerd. Wij zijn de mening toegedaan dat dit een fundamentele vergissing is. Een dergelijke weg zal juist verkeer aan trekken en dan vooral doorgaand ver keer! En dit terwijl het doorgaand verkeer na aanleg van de tunnel in principe via de Tractaatweg moet plaatsvinden en niet door West- Zeeuws-Vlaanderen. De grensover gangen dienen slechts een lokale of regionale functie. Een rondweg is dan ook totaal overbodig, en werkt ave rechts. Een andere, nog belangrijker reden om geen rondweg aan te leggen, is het feit dat hierdoor de populatie Boom kikkers, die landelijk gezien toch al zo bedreigd is en hier rond Aardenburg een min of meer geïsoleerd bestaan lijdt, tot uitsterven gedoemd zal zijn omdat het leefgebied aangetast en ver der geïsoleerd zal worden. De voorge stelde maatregelen om dit te voorko men getuigen o.i. van gebrek aan ken nis en inzicht. Tenslotte zal dit kleinschalig land schap onherstelbaar aangetast worden, terwijl elders miljoenen besteed wor den om dergelijke landschappen juist in stand te houden, te herstellen en te koesteren Weg dus met al deze hersensspinsels! Het MMA is in onze ogen een nul- plusvariant, omdat vooral het vracht verkeer zal afnemen en het landbouw- verkeer juist toe zal nemen, want een rondweg is taboe voor landbouwver- keer. Dit alternatief moet uitgaan van een verdere aanpassing van de kern, waar bij o.a. gedacht kan worden aan één richtingsverkeer in bepaalde straten, waardoor deze minder belast zullen worden. In de M.E.R. is dit alternatief niet uit gewerkt alleen omdat dit niet strookt met de dogmais van Duurzaam Veilig! Wij zullen echter tezamen met Zeeuw se Milieufederatie, Zeeuws Landschap en Staatsbosbeheer tot het uiterste gaan om de overheden te behoeden voor een historische vergissing. Sjaak Herman, december 1998. Politieke taferelen Na het schrijven van bovenstaand arti kel verscheen in de streekbladen in de maand februari een tweetal provinciale kopstukken breeduit met foto in de krant. Ze gaven op aandoenlijke wijze te kennen dat er toch meer naar de bevolking geluisterd moet worden. Het zal u duidelijk zijn dat we hiervan niet onder de indruk zijn. Als deze politici pas nu in de gaten hebben dat er naar de bevolking geluisterd moet worden, terwijl dezelf de bevolking al jaren te hoop loopt tegen monstrueuze Haagse oplossin gen, getuigt deze gezochte publiciteit meer van onbenul dan van inzicht. Wij stemmen niet op onbenul. U wel Misschien ook dat men ons met deze liefdesverklaringen zand in de ogen poogt te strooien, zo'n paai- maanden voor de verkiezingen. Wij houden er niet van "in de baale gedaan te worden". U wel Werkgroep DV. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 13