13
Tot slot gingen we nader in op de mis
vatting dat er pas geëvalueerd kan
worden als het gehele project is afge
rond. De aanwezigheid van een pot
met 12 miljoen gulden om gemaakte
fouten te herstellen, ontslaat een wijs
bestuurder niet van de verplichting de
vinger aan de pols te houden, en bij
gebleken problemen tussentijds plan
nen bij te stellen. Het is geen wet van
Meden en Perzen dat zo'n blunderpot
leeg moet zijn na afloop van het pro
ject.
Reactie Bureau DV
Gelijktijdig met deze brief verzond het
Projectbureau DVV een brief aan ons.
In deze brief gaf men aan onaange
naam verrast te zijn, mede omdat de
door ons aangevoerde argumenten
aanleiding hebben gegeven tot een
doorgevoerde bijstelling van de pro
jectvisie. Er wordt blijkbaar nu selec
tief omgegaan met de aanleg van nieu
we parallelwegen en vrijliggende fiets
paden: er wordt per wegvak bezien
welke oplossing het beste is. Er is nu
gekozen voor maatwerk Dat dat ons
nog niet opgevallen was.
Verder geeft men aan dat 'het langs
alle trajecten aanleggen van vrijlig
gende fietspaden naast parallelwegen
om verkeersveiligheidsredenen niet
noodzakelijk en om redenen van kos
ten, ruimtebeslag en landschappelijk
inpassing ongewenst is'.
Het besluit geen fietspad aan te leggen
tussen Groede en Oostburg 'is geno
men op basis van een analyse van de
erkeerskundige situatie, waaruit blijkt
dat de objectieve verkeersveiligheid
niet gebaat is met de aanleg van dit
fietspad.'
Men is 'ervan overtuigd dat de princi
pes van Duurzaam Veilig Verkeer een
goede basis vormen voor een structu
reel en doelmatig verkeersveiligheids-
beleid. Door per situatie, in overleg
met betrokken burgers en maatschap
pelijke organisaties, een goede afwe
ging te maken tussen het verkeersvei-
ligheidsbelang en andere belangen is
het mogelijk om West Zeeuwsch-
Vlaanderen veiliger te maken en
gelijktijdig de ontwikkeling van het
gebied een positieve stimulans te ge
ven.
'We moeten daarbij wel realistisch
blijven: een keuze voor groter ver
keersveiligheid zal op onderdelen kun
nen leiden tot een bepaalde mate van
overlast. Daardoor zullen er altijd par
tijen zijn die moeite hebben met
bepaalde maatregelen.'
Men besluit met te melden dat het
Bestuurlijk Overleg hecht aan voort
zetting van de dialoog met onze ver
eniging. Tevens hoopt men dat we
reële argumenten gebruiken en blijven
meedenken over passende oplossin
gen.
Het is alleen zo jammer dat op basis
van de door DVV gedane onderzoeken
onze oplossingen meestal ongewenst
zijn.
We hopen maar dat al deze onderzoe
ken niet gedaan zijn door de club die
ook de Bijlmerramp ieder jaar op
nieuw onderzocht heeft. Ook daar was
niets aan de hand en moesten we weer
maar rustig slapen gaan
Gesprek wethouder Wille
Verder heeft recent ten gemeentehuize
een gesprek met wethouder Wille
plaatsgevonden, waarin de werkgroep
haar standpunten nog eens nader toe
gelicht heeft. Door het open gesprek is
de door de krantenartikelen toch tame
lijk betrokken lucht weer wat opge
klaard.
Rijksweg 61
Tot slot bleek dat de hele nieuwe op
zet van Rijksweg 61, het traject Hoek-
Schoondijke, ter discussie wordt ge
steld omdat de Rijksoverheid wat
meer op de kleintjes moet gaan letten.
Gezien de niets ontziende grootscha
ligheid waarmee dit onderdeel aange
pakt zou worden en het grote ruimte
beslag ten koste van landbouwgrond,
is onze werkgroep hier niet direct rou
wig om.
Overigens heeft ook het bestuurlijk
overleg nu in de gaten dat de laatste
samenhang in het project, voorzover er
hiervan ooit sprake geweest is, aan het
project ontvallen is. Men spreekt nota
bene over het opschorten van het
gehele project.
Niet te vroeg juichen
Het zou ons echter niet verbazen als
ook dit uitspraken zijn in het kader
van beïnvloeden van de openbare opi
nie. Als je een duur bureau inschakelt
om de publieke opinie te manipuleren,
in mooie termen 'draagvlak verbre
den' onder de Zeeuwsvlaamse bevol
king, waarom zou je dan hetzelfde niet
toepassen op het beïnvloeden van
hogere overheden
Kortom: we roepen geen ho voordat
we over de brug zijn.
Werkgroep Duurzaam Veilig.