duurzaam WIOGJ VERKEER Duurzaam Veilig 11 Na het gereedkomen van het gedeelte bij Nieuwvlietleek het onze werk groep Duurzaam Veilig een goede zaak eens intern te evalueren welk ef fect onze inspanningen tot nu tot had den gehad. De nu zichtbare uitwerking van het plan was reden één en ander op pa pier te zetten en aan het bestuurlijk overleg te zenden. Hieronder schetsen wij de hoofdlijnen van de desbetreffende brief aan het bestuurlijk overlegen het gebakkelei via de pers wat erop volg de. "In het kader van het "proefproject" Duurzaam Veilig Verkeer in West- Zeeuws-Vlaanderen is het eerste weg- vak, de N675 bij Nieuwvliet, gereali seerd. Aan andere wegvakken wordt binnenkort daadwerkelijk begonnen. Gezien de ervaringen na het gereedko men van het wegvak bij Nïeuwvlïet en de te verwachten problemen bij o.a. het gedeelte Oostburg/Zuidzande wen- :en wij onze vorige reacties te herzien. Deze herziening is gewenst omdat on ze vereniging zich steeds coöperatief opgesteld heeft, op positieve wijze op lossingen heeft aangedragen en ak koord gegaan is met compromissen. Na uitvoering van bovengenoemd /egvak echter, een "proefproject' op ichzelf, blijkt zonneklaar dat onge wijzigde uitvoering van door u voor gestane maatregelen voor de streek rampzalige gevolgen zal hebben. We geven een opsomming van zaken die naar ons oordeel in onze streek iet te pas komen. Het geheel, zeker wat betreft de ge- hiedsontsluitingswegen, dreigt volko men uit de hand te lopen. Er wordt in onze West Zeeuws-Vlaamse gebied ;en randstedelijke infrastructuur ge projecteerd die geen recht doet aan het treekeigene. Als we richting Nieuw vliet rijden, is het net of we Schiphol naderen. Wij vragen ons af of het uitgangspunt van de gebiedsontsluitingswegen, snelle en kruisingsvrije toegang tot een woon-, werkgebied in West Zeeuws-Vlaanderen wel van toepas sing kan zijn: wij denken van niet. Het gehele gebied is namelijk èn agra risch werkgebied, èn toeristisch ver- blijfsgebied èn vrijwel overal is er sprake van een, veelal kleinschalige, woonfunctie. Hierdoor kan een strikte scheiding in gebiedsontsluiting en erf- toegang niet zonder meer worden doorgevoerd. Het doorvoeren van deze scheiding leidt in onze streek - te zien bij Nieuw vliet - tot het vervallen van het ouder wets veilige fietspad en het leiden van dit fietsverkeer over de parallelweg. Hiermee hangt echter een groot aantal nadelen samen, te adstrueren aan de situatie in Nieuwvliet:. - Het landbouwverkeer wordt ge dwongen bijzonder ver om te rijden, mede omdat sommige stukken parallelweg eenrichtingsverkeer kennen, gecombineerd met het feit dat bijna nergens de weg kan wor den overgestoken. Een voor de fiet sers fors toegenomen gevaar, verge leken met het oude vertrouwde fiets pad. - Er wordt geheel voorbijgegaan aan het feit dat de steeds verdergaande schaalvergroting in de landbouw, nog versterkt door de landinrichting, ertoe leidt dat steeds groter machi nes over de parallelwegen zullen rij den. - Bij de verkeersbewegingen van het landbouwverkeer wordt uitgegaan van de wettelijke voorschriften van 25 km per uur en een wettelijke toe gestane breedte. De praktijk is ech ter geheel anders. Veel voertuigen, al dan niet gekentekend, rijden snel ler en zijn, al dan niet met ont heffing, aanmerkelijk breder. -Wat geldt ten aanzien van het land bouwverkeer over omrijden over de parallelweg, geldt ook vrachtwagens die aan- en afvoer van boerderijen verzorgen. Deze zijn bovendien helemaal niet gebonden aan een snelheidslimiet van 25 km. - Bij andere wegvakken is evenmin gebleken van enige toegevendheid in het aanleggen van meer over- steekmogelijkheden om te voor komen dat kilometerslange rondrit ten gemaakt moeten worden. - Het aspect veiligheid voor de fietser zal in de toekomst een steeds groter rol spelen. Niet alleen beschikt de mens tegenwoordig over veel meer vrije tijd om te fietsen, maar we die nen ook in ogenschouw te nemen dat recreatief fietsen in het Westzeeuwsvlaamse sterk zal toene men door het wegvallen van het veer Breskens - Vlissingen en het daarmee samenhangende stimuleren van de recreatie als economische speerpunt. Duurzaam Veilig zal der halve een remmende werking heb ben op de ontwikkeling van ons gebied. - Voorvechters voor DVV als gedepu teerde Hennekeij vertellen op veel bijeenkomsten dat het overal zo wordt als het huidige wegvak Oostburg - Schoondijke. Wat men

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 11