duurzaam
WIOGJ
VERKEER
Duurzaam Veilig
11
Na het gereedkomen van het gedeelte
bij Nieuwvlietleek het onze werk
groep Duurzaam Veilig een goede
zaak eens intern te evalueren welk ef
fect onze inspanningen tot nu tot had
den gehad.
De nu zichtbare uitwerking van het
plan was reden één en ander op pa
pier te zetten en aan het bestuurlijk
overleg te zenden.
Hieronder schetsen wij de hoofdlijnen
van de desbetreffende brief aan het
bestuurlijk overlegen het
gebakkelei via de pers wat erop volg
de.
"In het kader van het "proefproject"
Duurzaam Veilig Verkeer in West-
Zeeuws-Vlaanderen is het eerste weg-
vak, de N675 bij Nieuwvliet, gereali
seerd. Aan andere wegvakken wordt
binnenkort daadwerkelijk begonnen.
Gezien de ervaringen na het gereedko
men van het wegvak bij Nïeuwvlïet en
de te verwachten problemen bij o.a.
het gedeelte Oostburg/Zuidzande wen-
:en wij onze vorige reacties te herzien.
Deze herziening is gewenst omdat on
ze vereniging zich steeds coöperatief
opgesteld heeft, op positieve wijze op
lossingen heeft aangedragen en ak
koord gegaan is met compromissen.
Na uitvoering van bovengenoemd
/egvak echter, een "proefproject' op
ichzelf, blijkt zonneklaar dat onge
wijzigde uitvoering van door u voor
gestane maatregelen voor de streek
rampzalige gevolgen zal hebben.
We geven een opsomming van zaken
die naar ons oordeel in onze streek
iet te pas komen.
Het geheel, zeker wat betreft de ge-
hiedsontsluitingswegen, dreigt volko
men uit de hand te lopen. Er wordt in
onze West Zeeuws-Vlaamse gebied
;en randstedelijke infrastructuur ge
projecteerd die geen recht doet aan het
treekeigene. Als we richting Nieuw
vliet rijden, is het net of we Schiphol
naderen.
Wij vragen ons af of het uitgangspunt
van de gebiedsontsluitingswegen,
snelle en kruisingsvrije toegang tot
een woon-, werkgebied in West
Zeeuws-Vlaanderen wel van toepas
sing kan zijn: wij denken van niet.
Het gehele gebied is namelijk èn agra
risch werkgebied, èn toeristisch ver-
blijfsgebied èn vrijwel overal is er
sprake van een, veelal kleinschalige,
woonfunctie. Hierdoor kan een strikte
scheiding in gebiedsontsluiting en erf-
toegang niet zonder meer worden
doorgevoerd.
Het doorvoeren van deze scheiding
leidt in onze streek - te zien bij Nieuw
vliet - tot het vervallen van het ouder
wets veilige fietspad en het leiden van
dit fietsverkeer over de parallelweg.
Hiermee hangt echter een groot aantal
nadelen samen, te adstrueren aan de
situatie in Nieuwvliet:.
- Het landbouwverkeer wordt ge
dwongen bijzonder ver om te rijden,
mede omdat sommige stukken
parallelweg eenrichtingsverkeer
kennen, gecombineerd met het feit
dat bijna nergens de weg kan wor
den overgestoken. Een voor de fiet
sers fors toegenomen gevaar, verge
leken met het oude vertrouwde fiets
pad.
- Er wordt geheel voorbijgegaan aan
het feit dat de steeds verdergaande
schaalvergroting in de landbouw,
nog versterkt door de landinrichting,
ertoe leidt dat steeds groter machi
nes over de parallelwegen zullen rij
den.
- Bij de verkeersbewegingen van het
landbouwverkeer wordt uitgegaan
van de wettelijke voorschriften van
25 km per uur en een wettelijke toe
gestane breedte. De praktijk is ech
ter geheel anders. Veel voertuigen,
al dan niet gekentekend, rijden snel
ler en zijn, al dan niet met ont
heffing, aanmerkelijk breder.
-Wat geldt ten aanzien van het land
bouwverkeer over omrijden over de
parallelweg, geldt ook vrachtwagens
die aan- en afvoer van boerderijen
verzorgen. Deze zijn bovendien
helemaal niet gebonden aan een
snelheidslimiet van 25 km.
- Bij andere wegvakken is evenmin
gebleken van enige toegevendheid
in het aanleggen van meer over-
steekmogelijkheden om te voor
komen dat kilometerslange rondrit
ten gemaakt moeten worden.
- Het aspect veiligheid voor de fietser
zal in de toekomst een steeds groter
rol spelen. Niet alleen beschikt de
mens tegenwoordig over veel meer
vrije tijd om te fietsen, maar we die
nen ook in ogenschouw te nemen
dat recreatief fietsen in het
Westzeeuwsvlaamse sterk zal toene
men door het wegvallen van het
veer Breskens - Vlissingen en het
daarmee samenhangende stimuleren
van de recreatie als economische
speerpunt. Duurzaam Veilig zal der
halve een remmende werking heb
ben op de ontwikkeling van ons
gebied.
- Voorvechters voor DVV als gedepu
teerde Hennekeij vertellen op veel
bijeenkomsten dat het overal zo
wordt als het huidige wegvak
Oostburg - Schoondijke. Wat men