13 Tot slot gingen we nader in op de mis vatting dat er pas geëvalueerd kan worden als het gehele project is afge rond. De aanwezigheid van een pot met 12 miljoen gulden om gemaakte fouten te herstellen, ontslaat een wijs bestuurder niet van de verplichting de vinger aan de pols te houden, en bij gebleken problemen tussentijds plan nen bij te stellen. Het is geen wet van Meden en Perzen dat zo'n blunderpot leeg moet zijn na afloop van het pro ject. Reactie Bureau DV Gelijktijdig met deze brief verzond het Projectbureau DVV een brief aan ons. In deze brief gaf men aan onaange naam verrast te zijn, mede omdat de door ons aangevoerde argumenten aanleiding hebben gegeven tot een doorgevoerde bijstelling van de pro jectvisie. Er wordt blijkbaar nu selec tief omgegaan met de aanleg van nieu we parallelwegen en vrijliggende fiets paden: er wordt per wegvak bezien welke oplossing het beste is. Er is nu gekozen voor maatwerk Dat dat ons nog niet opgevallen was. Verder geeft men aan dat 'het langs alle trajecten aanleggen van vrijlig gende fietspaden naast parallelwegen om verkeersveiligheidsredenen niet noodzakelijk en om redenen van kos ten, ruimtebeslag en landschappelijk inpassing ongewenst is'. Het besluit geen fietspad aan te leggen tussen Groede en Oostburg 'is geno men op basis van een analyse van de erkeerskundige situatie, waaruit blijkt dat de objectieve verkeersveiligheid niet gebaat is met de aanleg van dit fietspad.' Men is 'ervan overtuigd dat de princi pes van Duurzaam Veilig Verkeer een goede basis vormen voor een structu reel en doelmatig verkeersveiligheids- beleid. Door per situatie, in overleg met betrokken burgers en maatschap pelijke organisaties, een goede afwe ging te maken tussen het verkeersvei- ligheidsbelang en andere belangen is het mogelijk om West Zeeuwsch- Vlaanderen veiliger te maken en gelijktijdig de ontwikkeling van het gebied een positieve stimulans te ge ven. 'We moeten daarbij wel realistisch blijven: een keuze voor groter ver keersveiligheid zal op onderdelen kun nen leiden tot een bepaalde mate van overlast. Daardoor zullen er altijd par tijen zijn die moeite hebben met bepaalde maatregelen.' Men besluit met te melden dat het Bestuurlijk Overleg hecht aan voort zetting van de dialoog met onze ver eniging. Tevens hoopt men dat we reële argumenten gebruiken en blijven meedenken over passende oplossin gen. Het is alleen zo jammer dat op basis van de door DVV gedane onderzoeken onze oplossingen meestal ongewenst zijn. We hopen maar dat al deze onderzoe ken niet gedaan zijn door de club die ook de Bijlmerramp ieder jaar op nieuw onderzocht heeft. Ook daar was niets aan de hand en moesten we weer maar rustig slapen gaan Gesprek wethouder Wille Verder heeft recent ten gemeentehuize een gesprek met wethouder Wille plaatsgevonden, waarin de werkgroep haar standpunten nog eens nader toe gelicht heeft. Door het open gesprek is de door de krantenartikelen toch tame lijk betrokken lucht weer wat opge klaard. Rijksweg 61 Tot slot bleek dat de hele nieuwe op zet van Rijksweg 61, het traject Hoek- Schoondijke, ter discussie wordt ge steld omdat de Rijksoverheid wat meer op de kleintjes moet gaan letten. Gezien de niets ontziende grootscha ligheid waarmee dit onderdeel aange pakt zou worden en het grote ruimte beslag ten koste van landbouwgrond, is onze werkgroep hier niet direct rou wig om. Overigens heeft ook het bestuurlijk overleg nu in de gaten dat de laatste samenhang in het project, voorzover er hiervan ooit sprake geweest is, aan het project ontvallen is. Men spreekt nota bene over het opschorten van het gehele project. Niet te vroeg juichen Het zou ons echter niet verbazen als ook dit uitspraken zijn in het kader van beïnvloeden van de openbare opi nie. Als je een duur bureau inschakelt om de publieke opinie te manipuleren, in mooie termen 'draagvlak verbre den' onder de Zeeuwsvlaamse bevol king, waarom zou je dan hetzelfde niet toepassen op het beïnvloeden van hogere overheden Kortom: we roepen geen ho voordat we over de brug zijn. Werkgroep Duurzaam Veilig.

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 13