gebruik gemaakt om de rest ook maar ;ens na te lopen, zo van je kan maar nooit weten. En jawel: 2 palen afge broken bij de ingang en 2 draden door geknipt tegenover de camping. Aan materiaal waren we kwijt: 11 wei balen, 60 meter puntdraad, 27 meter schapegaas en 100 krammen. Sjaak Herman, 26 mei 1998. Duurzaam Veilig: een overzicht De Duurzaam Veilig procedures gaan gewoon verder en op veel wegstukken zetten we onze meningen en wensen op papier en dienden deze in bij het bestuurlijk overleg. Hieronder een bloemlezing door Sjaak Herman Voor alle weggedeelten geldt dat we staan voor veilige verbindingen, voor al voor fietsers, die meestal een onder geschoven kind zijn, voor luwe pol derwegen, en voor het zoveel mogelijk ontzien van natuur en landschap. Dik wijls dienen deze gepaard te gaan met de zogenaamde mitigerende oftewel verzachtende maatregelen. Het komt erop neer dat via een reeks kleine maar doordachte ingrepen als aange paste duikers, een doorlopende bo men- of struikenrij die als bescher ming kan dienen etc. omstandigheden worden geschapen die voor vele dier soorten toch van levensbelang kunnen zijn. N251 Draaibrug - Aardenburg sis we onze uitgangspunten in aan merking nemen is variant 3 het minst iechte compromis. We wensen echter enige wijzigingen, /len maakt hier weer gebruik van een .ecombineerd fietspad en erftoegangs- veg B. Toch is het veel veiliger deze vrij liggend van elkaar uit te voeren. Zo voorkom je sluiproutes over pol derwegen; bovendien kan men de be kijven vanaf de hoofdrijbaan snel be reiken. 'oor natuur en landschap is de groot- shalige aanpak geen vooruitgang. Al le kleine weggetjes worden radicaal fgesloten en de zo ontstane barrières leiden er nogal eens toe dat er onder overstekende dieren veel slachtoffers vallen. Wij pleiten dan ook voor ('mi tigerende') maatregelen in de vorm van ruim bemeten faunapassages (ca. 5 stuks) en landschappelijke inpassin gen in de geest van de bestaande mo numentale iepen, die naar wij mogen aannemen, gespaard zullen blijven. De geboden natuurcompensatie vinden wij prima: het nieuwe gebied is een verbindingszone tussen Aardenburg en de Noordelijke Aardenburgse Haven polder. Toch kan zo'n stukje aan te leggen na tuur nooit de al eeuwen bestaande na tuur compenseren die kapot gemaakt wordt door Duurzaam Veilig met nietsontziende rondwegen, laat dat duidelijk zijn. Het is des te kwalijker omdat de rondwegen ook volgens ons absoluut onnodig zijn. N 58 Oostburg - Sluis gedeelte In principe zijn we het eens met het ontwerp, maar de afstand waarbij de hoofdrijbaan verlaten kan worden, is te groot. Het gevolg is dat langzame fietsers toch weer over te grote afstan den gepasseerd kunnen worden door veel sneller rijdende auto's en land- bouwverkeer dat aan noordkant naar een bestemming moet rijden. Ook loonwerkers en leveranciers met hun steeds groter wordend rijdend mate rieel zullen in de toekomst bij het hui dige ontwerp vele kilometers om moe ten rijden, hetgeen de verkeersveilig heid evenmin ten goede komt. Ons voorstel is dan ook een rotonde aan te leggen in de buurt van de Isa- belladijk. Alle weggebruikers zullen hiervan profiteren en wellicht kan dan volstaan worden met een aantal insteekwegen i.p.v. een doorgaande parallelweg. Ook hier dienen we weer rekening te houden met nieuwe barrières voor mi grerende organismen. Bij de Aarden burgse Havenpolder, Passageule en verder bij al dan niet kruisende sloten, zal naar gepaste oplossingen moeten worden gezocht. N 674 Potjes-Cadzand Dorp: Variant 2 vinden wij acceptabel, zij het, dat de afwikkeling van net verkeer langs de Ringdijk Zuid niet echt duur zaam veilig beschouwd kan worden. Ons voorstel is een doorgaande erftoe- gangsweg tussen Potjes en Cadzand en een insteekweg tussen de rotonde bij Almekinders en de Ringdijk Zuid aan te leggen. Dit is een duurzame oplos sing die veel veiliger is dan de 2 va rianten. Hierbij mag de keuze van het al dan niet aanleggen van een insteek weg in elk geval niet afhangen van de onwil van een eigenaar, zoals wel op de inloopavond gezegd werd!! Ook hier moet weer gedacht worden aan migrerende organismen, dus het aanleggen van bijv. faunapassages bij sloten en watergangen. Voorts stellen wij voor om, in samenhang met de weg Groede-Sluis, de weg aan weers zijden te beplanten met knotbomen en wel Essen. Deze soort behoeft weinig onderhoud en heeft een lichtere bla derkroon. N 675 gedeelte Nieuwvliet - Potjes; Het verheugt ons te zien dat het kruis punt Molenweg - Knokkertweg op een elegante manier opgelost is en dat er t.a.v. betreffende fietspad en erftoe- gangswegen maatwerk geleverd is. Blijft nog het rondrijprobleeem van fietsers. Voor hen is de nieuwe situatie beslist onveiliger dan voorheen. Ge zien het verkeer bij de 400-polderdijk (asielzoekerscentrum/kampeerterrein en minicamping) is er hier meer be hoefte aan een ellipsrotonde dan bij camping de Wielewaal. Tot slot moeten we weer denken aan het voorkomen van barrières voor be paalde diersoorten. Verder gaan wij ervan uit, dat de knotboombeplanting weer terugkomt: hier adviseren wij de zo voor ons westen karakteristieke knotpopulieren van het ras Marilan- dica. Sjaak Herman, 1 juni 1998. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 17