gebruik gemaakt om de rest ook maar
;ens na te lopen, zo van je kan maar
nooit weten. En jawel: 2 palen afge
broken bij de ingang en 2 draden door
geknipt tegenover de camping.
Aan materiaal waren we kwijt: 11 wei
balen, 60 meter puntdraad, 27 meter
schapegaas en 100 krammen.
Sjaak Herman, 26 mei 1998.
Duurzaam Veilig: een overzicht
De Duurzaam Veilig procedures gaan
gewoon verder en op veel wegstukken
zetten we onze meningen en wensen
op papier en dienden deze in bij het
bestuurlijk overleg. Hieronder een
bloemlezing door Sjaak Herman
Voor alle weggedeelten geldt dat we
staan voor veilige verbindingen, voor
al voor fietsers, die meestal een onder
geschoven kind zijn, voor luwe pol
derwegen, en voor het zoveel mogelijk
ontzien van natuur en landschap. Dik
wijls dienen deze gepaard te gaan met
de zogenaamde mitigerende oftewel
verzachtende maatregelen. Het komt
erop neer dat via een reeks kleine
maar doordachte ingrepen als aange
paste duikers, een doorlopende bo
men- of struikenrij die als bescher
ming kan dienen etc. omstandigheden
worden geschapen die voor vele dier
soorten toch van levensbelang kunnen
zijn.
N251 Draaibrug - Aardenburg
sis we onze uitgangspunten in aan
merking nemen is variant 3 het minst
iechte compromis.
We wensen echter enige wijzigingen,
/len maakt hier weer gebruik van een
.ecombineerd fietspad en erftoegangs-
veg B. Toch is het veel veiliger deze
vrij liggend van elkaar uit te voeren.
Zo voorkom je sluiproutes over pol
derwegen; bovendien kan men de be
kijven vanaf de hoofdrijbaan snel be
reiken.
'oor natuur en landschap is de groot-
shalige aanpak geen vooruitgang. Al
le kleine weggetjes worden radicaal
fgesloten en de zo ontstane barrières
leiden er nogal eens toe dat er onder
overstekende dieren veel slachtoffers
vallen. Wij pleiten dan ook voor ('mi
tigerende') maatregelen in de vorm
van ruim bemeten faunapassages (ca.
5 stuks) en landschappelijke inpassin
gen in de geest van de bestaande mo
numentale iepen, die naar wij mogen
aannemen, gespaard zullen blijven.
De geboden natuurcompensatie vinden
wij prima: het nieuwe gebied is een
verbindingszone tussen Aardenburg en
de Noordelijke Aardenburgse Haven
polder.
Toch kan zo'n stukje aan te leggen na
tuur nooit de al eeuwen bestaande na
tuur compenseren die kapot gemaakt
wordt door Duurzaam Veilig met
nietsontziende rondwegen, laat dat
duidelijk zijn. Het is des te kwalijker
omdat de rondwegen ook volgens ons
absoluut onnodig zijn.
N 58 Oostburg - Sluis
gedeelte
In principe zijn we het eens met het
ontwerp, maar de afstand waarbij de
hoofdrijbaan verlaten kan worden, is
te groot. Het gevolg is dat langzame
fietsers toch weer over te grote afstan
den gepasseerd kunnen worden door
veel sneller rijdende auto's en land-
bouwverkeer dat aan noordkant naar
een bestemming moet rijden. Ook
loonwerkers en leveranciers met hun
steeds groter wordend rijdend mate
rieel zullen in de toekomst bij het hui
dige ontwerp vele kilometers om moe
ten rijden, hetgeen de verkeersveilig
heid evenmin ten goede komt.
Ons voorstel is dan ook een rotonde
aan te leggen in de buurt van de Isa-
belladijk. Alle weggebruikers zullen
hiervan profiteren en wellicht kan dan
volstaan worden met een aantal
insteekwegen i.p.v. een doorgaande
parallelweg.
Ook hier dienen we weer rekening te
houden met nieuwe barrières voor mi
grerende organismen. Bij de Aarden
burgse Havenpolder, Passageule en
verder bij al dan niet kruisende sloten,
zal naar gepaste oplossingen moeten
worden gezocht.
N 674 Potjes-Cadzand Dorp:
Variant 2 vinden wij acceptabel, zij
het, dat de afwikkeling van net verkeer
langs de Ringdijk Zuid niet echt duur
zaam veilig beschouwd kan worden.
Ons voorstel is een doorgaande erftoe-
gangsweg tussen Potjes en Cadzand en
een insteekweg tussen de rotonde bij
Almekinders en de Ringdijk Zuid aan
te leggen. Dit is een duurzame oplos
sing die veel veiliger is dan de 2 va
rianten. Hierbij mag de keuze van het
al dan niet aanleggen van een insteek
weg in elk geval niet afhangen van de
onwil van een eigenaar, zoals wel op
de inloopavond gezegd werd!!
Ook hier moet weer gedacht worden
aan migrerende organismen, dus het
aanleggen van bijv. faunapassages bij
sloten en watergangen. Voorts stellen
wij voor om, in samenhang met de
weg Groede-Sluis, de weg aan weers
zijden te beplanten met knotbomen en
wel Essen. Deze soort behoeft weinig
onderhoud en heeft een lichtere bla
derkroon.
N 675 gedeelte
Nieuwvliet - Potjes;
Het verheugt ons te zien dat het kruis
punt Molenweg - Knokkertweg op een
elegante manier opgelost is en dat er
t.a.v. betreffende fietspad en erftoe-
gangswegen maatwerk geleverd is.
Blijft nog het rondrijprobleeem van
fietsers. Voor hen is de nieuwe situatie
beslist onveiliger dan voorheen. Ge
zien het verkeer bij de 400-polderdijk
(asielzoekerscentrum/kampeerterrein
en minicamping) is er hier meer be
hoefte aan een ellipsrotonde dan bij
camping de Wielewaal.
Tot slot moeten we weer denken aan
het voorkomen van barrières voor be
paalde diersoorten. Verder gaan wij
ervan uit, dat de knotboombeplanting
weer terugkomt: hier adviseren wij de
zo voor ons westen karakteristieke
knotpopulieren van het ras Marilan-
dica.
Sjaak Herman, 1 juni 1998.
17