Rondweg Aardenburg WOV: WACHTEN OF VERSNELLEN: BIJ TWIJFEL NIET INHALEN. DUS: NU GEEN RONDWEG 11 Ongetwijfeld heeft u kennisgenomen van het feit dat enkele Aardenburgse initiatiefnemers (tegen de rondweg) op maandag 18 mei jl. een informatie avond over de noodzaak van een rond weg hebben belegd in het Dorpshuis van Aardenburg. De sprekers op deze avond bestonden uit zowel voor- als tegenstanders. Er was tevens gelegen heid tot het stellen van vragen. De be doeling van deze avond was dat zoveel mogelijk Aardenburgers een enquête formulier zouden invullen. De enquête bood vier keuzemogelijkheden: voor, tegen, geen mening of wachten met het nemen van een beslissing tot na de aanleg van de Westerscheldetunnel. Op woensdag 3 juni jl. zijn de enquê te-bussen in aanwezigheid van de sprekers van 18 mei jl. (voor- en te genstanders) geopend en de stemmen geteld. De uitslag is 8 juni overhan digd aan dhr. De Jong van het Be stuurlijk Overleg gemeente Sluis-Aar- denburg. Resultaten enquête Totaal uitgebrachte stemmen 371 Ongeldige stemmen 1 Aardenburgse stemmen: Voor aanleg 122 Tegen 144 Wachten 35 Tegen wachten 15 Campinggasten Tegen aanleg 31 Niet woonachtig binnen Aardenburg Tegen 8 Wachten 1 Naamloos/niet getekend ingeleverd Voor aanleg 4 Tegen 5 Wachten 1 Resumerend: In totaal zijn er 159 te genstanders. Tegen onmiddellijke aan leg zijn er zelfs wel 194 stemmen. In deze getallen zijn de campinggasten niet meegerekend. We zijn benieuwd wie wint: de ambte lijke arrogantie of de democratie. 1. Door een rondweg zal de winkelstand in Aardenburg het zeer moeilijk krij gen, op termijn zullen er zeker winkels verdwijnen. Aardenburg dreigt te ver vallen in een "Doornroosje"-achtige slaap, achter de doornhaag van de rondweg. 2. De werkgelegenheid zou wel eens sterk kunnen verminderen. 3. De landbouw wordt ernstig benadeeld, niet alleen door verlies van land bouwgrond, maar ook door de doorsnijding van de kavels en de slechter bereikbaarheid ervan. 4. Natuur en landschap (boomkikker, etc.) zullen ernstige schade ondervinden. 5. Belangrijke archeologische en historische waarden zullen verloren gaan. 6. Op de traverse zijn geen files en geen verkeersopstoppingen, wel langzaam rijdend verkeer. Als er veel auto's zijn, rijdt iedereen keurig (hoe minder auto's er zijn, hoe harder er wordt gereden). De rondweg zal het verkeer door Aardenburg eer der minder veilig maken dan veiliger, aangezien er minder verkeer zal zijn en er dus harder zal worden gereden. Ook bij de aanleg van een rondweg zal het onveilig gevoel voor fietsers blijven (vergelijk Oostburg). 7.De rondweg zal de mogelijkheden om (ontspannen) rond Aardenburg te wandelen of te fietsen blokkeren, want alle binnenwegen lopen dood, als ze de rondweg bereiken... 8. Wanneer het vrachtverkeer na het wegvallen van de bootverbinding verder zal verminderen, is ook dit argument voor een rondweg vervallen. Verder is het onduidelijk hoe de verkeersstroom zich zal ontwikkelen na de ingebruik name van de W.O.V.

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 11