Duurzaam Veilig
In de dagbladen zult U ongetwijfeld
gelezen hebben dat voor dit project
vele tientallen miljoenen beschikbaar
zijn gesteld, die allemaal op vrij korte
tijd in onze streek geïnvesteerd zullen
worden. Echt iets voor uw penning
meester om enige uitleg te verschaffen
over waaraan en waartoe deze bedra
gen besteed zullen worden.
Het Ministerie van Verkeer en Water
staat heeft in het zogenaamde Struc
tuurschema Verkeer en Vervoer de
wens neergelegd dat het aantal ver
keersdoden in 2010 met 50 en het
aantal verkeersgewonden met 40
gedaald zou dienen te zijn: deelnemen
aan het verkeer moet veel veiliger
worden.
De Stichting Wetenschappelijk On
derzoek voor Verkeersveiligheid
(SWOV) heeft in 1992 een concept
uitgebracht betreffende Duurzaam
Veilig, waarop in de streekuitwerkin-
gen steeds teruggegrepen wordt. In het
rapport wordt erkend dat men eigen
lijk met alle maatregelen steeds achter
de feiten aanloopt.
Daling
Het aantal verkeersdoden heeft na
1970 steeds een dalende tendens ver
toond. Oorzaken hiervoor liggen in
een scherpere wetgeving (de alcohol
nonnen bijvoorbeeld), de wegenbouw
leidde tot een grotere overzichtelijk
heid en voorspelbaarheid, helmen en
autogordels werden verplicht gesteld.
De passieve veiligheid (zoals kooicon
structies, airbags, ABS en kreukelzo-
nes) steeg sterk. Het instellen van de
snelheidsmaxima van 80 en 100 km.
droegen ook bij tot minder ongevallen.
Stijging
We moeten zo realistisch zijn te be
grijpen dat aan deze daling een einde
komt. Alle maatregelen zijn zowat
genomen. Omdat bovendien de mens
steeds mobieler zal moeten zijn, is te
verwachten dat het aantal verkeersdo
den weer een stijgende tendens te zien
zal geven.
Cijfers
Om een indruk te geven van de aantal
len waarover we praten, geven we hier
enige cijfers. In de periode 1990 -
1993 vielen in Nederland gemiddeld 9
doden per 100.000 inwoners (in West
Zeeuwsch-Vlaanderen 21), 81 zieken
huisgewonden (W.Z.Vld. 138) en 90
ernstige verkeersslachtoffers (W.Z.
Vld. 159).
Demonstratieproject
Met deze wetenschap en cijfers in
gedachten en als argumentatie hebben
de gemeenten Sluis-Aardenburg en
Oostburg, waterschap Het Vrije van
Sluis en de provincie Zeeland de rijks
overheid verzocht als demonstratie
project te mogen dienen om in ons
landje een proefproject Duurzaam
Veilig op te zetten.
Rijksweg 61 bij IJzendijke
Uitgangspunten
In de door bovengenoemde instanties
uitgegeven brochure noemt men een
viertal invalshoeken:
- Categorisering en inrichting
- Gedragsbeïnvloeding
- Mobiliteitsbeleid en
- Ruimtelijke ordening.
Categorisering en inrichting
Nader onderzoek van ongevalsoorza
ken leidde lot een drietal aanbevelin
gen voor het opzetten van een nieuwe
wegenstructuur:
- een weg moet functioneel zijn, wat
wil zeggen dat alleen dat verkeer op
deze weg komt dat er wat te zoeken
heeft.
- te grote verschillen in snelheid voor
komen. Zo is hel beter om traag
landbouwverkeer over een ventweg
leiden.
- voorspelbaarheid. Men moet voor
komen dat men op de weg ineens
voor verrassingen komt te staan, die
leiden tot onverwachte, en dus ver
keersgevaarlij ke reacties.
Verder onderscheidt men drie functies
aan het weggebruik, namelijk door
stroming. ontsluiting en het bereiken
van een bestemming. Parallel hiermee
brengt men een hiërarchie in de
wegenstructuur aan.
Allereerst zijn er de 'stroomwegen',
die ervoor zorgen dat men snel in een
korte tijd een grote afstand kan afleg
gen, te vergelijken met de huidige
autosnelwegen. Om de doorstroming
zoveel mogelijk te bevorderen, zouden
ze uitgerust worden met ongelijkvloer
se kruisingen en vierbaanswegen met
ventweg. In onze streek zou er een
stroomweg komen van Schoondijke
via IJzendijke naar Terneuzen. De
maximum snelheid zou minimaal 100
km. zijn.
Een tweede categorie is de gebiedsont-
sluitingsweg. Deze wegen zorgen voor
de aansluiting tussen de stroomweg
met Uw 'verblijfsgebied'. Vergelijk ze
met de huidige grotere wegen zoals
Breskens - Groede - Sluis, Breskens -
Schoondijke -grens. Kruisend verkeer