w Impressie van een aansluiting van een gebiedsontsluitingsweg op een stroomweg. wordt op deze wegen zoveel mogelijk via rotondes geleid. De maximumsnel heden die men hierbij in gedachten heeft zijn 80 km buiten en 50 km bin nen de bebouwde kom. Eer derde type weg brengt ons naar 'huis', de zogenaamde erftoegangs- weg. Een aantal erftoegangswegen hebben echter een soort 'verzamelfunctie': er raast nogal veel verkeer over. Dit maakt het gewenst de verkeerssoorten te scheiden door een fietspad. Men spreekt dan van een erftoegangsweg type A. Ze kennen een maximumsnel heid van 60 km. De andere, minder druk bereden wegen kennen een maxi mumsnelheid van 40 km. Gezien deze snelheid is er dan ook geen reden om tot scheiding van verkeerssoorten over te gaan. Men noemt dit een erftoe gangsweg type B. Gedragsbeïn vloeding Een voornaam deel van Duurzaam Veilig bestaat er ook uit de verkeers deelnemer tot een verantwoorder weg gebruik te bewegen via training, scho ling en voorlichting. Dit is overigens niets nieuws. Wat wél nieuw is, is dat de inrichting van de weg de wegge bruiker moet aanzetten tot een veiliger weggedrag. M obiliteitsbeleid Van de mens wordt verwacht dat hij steeds mobieler is. In kleinere ge meenschappen worden voorzieningen opgeheven om in centrumgemeenten te worden gecentraliseerd: zieken- en gemeentehuizen, winkelcentra, scho len, bibliotheken etc. Zo gaat men ook steeds verder van het werk wonen. Het aantal verkeersdoden is dan ook een produkt van de mobiliteit en het risico. Het zou soms al veel helpen als men sen op de fiets een boodschapje binnen het dorp zouden doen, of grotere afstanden zouden bereizen met het openbaar vervoer. Carpooling levert ook goede resultaten. Vooral waar grotere hoeveelheden mensen op één en hetzelfde bedrijf werken, kan hier van veel meer gebruik gemaakt wor den. Ruimtelijke Ordening Via dit instrument kan men ook tot een veiliger verkeer komen. Stede- bouwkundigen en planologen moeten de leeffuncties zo op elkaar afstem men dat de mens zich effectief en vei lig kan verplaatsen. Als men er dus voor zorgt dat er geen doorgaande wegen dwars door dorpen lopen, draagt ook dit bij aan de veiligheid. Het zal duidelijk zijn dat dit een aan pak is die pas na lange tijd effect sor teert. De grote knelpunten kunnen via vrij forse ingrepen aangepakt worden, zoals door het aanleggen van een rondweg. Naast de recent geopende rondweg rond Oostburg zijn er rond wegen gepland bij Breskens, Sluis en Schoondijke. Varianten Uitgaande van bovengenoemde crite ria zijn een drietal mogelijkheden uit gewerkt die alle moeten leiden tot een aanmerkelijk verkeersveiliger situatie. Wij kennen een fundamentalischtische variant die 380 miljoen kost: er zou 26 km. stroomweg, 65 km. erfontsluitings- weg (met 20 rotondes) en 592 km. ver- blijfsweg aangelegd moeten worden. Het aantal verkeersslachtoffers zou dalen met 60 (optimaal 85 De goedkoopste variant kiest voor enige reconstructies, die minder ingrij pend zijn maar altijd nog 120 miljoen kosten en de verkeersdoden zou redu ceren mèt 30 Het 'gulden' midden kost 200 miljoen en levert 9 km. stroomweg met 2 ongelijkvloerse kruisingen. 50 km. erf- ontsluitingsweg (met 25 rotondes) en 620 km. verblijfsweg op. Hierdoor zouden er 55 (tot 70 minder doden vallen. Kosten Het is ook voor deze variant 2 dat de overheden in de streek een subsidie verzoek ingediend hebben. De totale kosten ad 200 miljoen wor den verdeeld over de gemeenten (28 miljoen), het waterschap (22 miljoen), de Provincie (54 miljoen) en het Rijk voor de Rijkswegen (96 miljoen). De ze kostenverdeling houdt geen reke ning met de van overheidswege te ver strekken subsidie. Draagvlak Aangezien de uitvoering van het plan zeer ingrijpend is, en er ook voor de streekbewoners forse bedragen mee gemoeid zijn door een te verwachten stijging van gemeentelijke en water schapslasten, is men van overheidswe ge druk doende voldoende 'draagvlak' te kweken. Allerlei maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd via een veelheid aan inspraakrondes hun mening te geven, opdat het plan op de bewoners toegesneden kan worden. Voor deze 'communicatiestrategie' in de uitvoe ringsfase is een bedrag van 5,4 mil joen uitgetrokken. Het is in het kader van deze inspraak dat ook aan 't Duumpje gevraagd is een bijdrage te leveren. In hel hiernavolgende artikel leest u meer over onze specifieke aan- en opmerkingen op Duurzaam Veilig. Jaap de Hulster. Bronnen: - Naar een duurzaam veilig wegennet in West-Zeeuws Vlaanderen, Am sterdam 1994. - Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen; Notitie deel onderzoeken; z.p. 1995. - Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen; de stand van zaken; z.p. 1995. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1995 | | pagina 13