getransporteerd naar gebieden waar
een "tekort" heerst. De keuze kan ook
gemaakt worden de mestproducerende
bedrijven te verplaatsen naar regio's
met een mesttekort, hetgeen uiteraard
de anders te maken transportkosten
uitspaart. Dit laatste punt speelt nu
voor Zeeuws-Vlaanderen.
Betrokkenheid 't Duumpje
De betrokkenheid van 't Duumpje
startte feitelijk met het indienen van
bezwaarschriften tegen de aanvragen
van milieuvergunningen voor het ves
tigen van een zestal varkenshouderijen
in de gemeente Oostburg (zie de kaart
jes met de locaties). In totaal gaat het
hierbij om circa 27.000 varkens. Het
bezwaar werd door de gemeente onge
grond verklaard, 't Duumpje bleek
echter niet de enige te zijn die zich
met deze problematiek bezighield. Er
waren ook bezwaren ingediend door
een aantal verontruste omwonenden.
Begin november 1994 werd door één
van hen, Sjaak van den Broecke, een
bijeenkomst georganiseerd in het golf
clubgebouw aan de Brugse Vaart
waarbij ook drie leden van de milieu
werkgroep van "t Duumpje aanwezig
waren. Het doel was gezamenlijk in
beroep te gaan bij de Raad van State.
Dit is wel een dure zaak: per vergun
ning moet f 800 aan griffierechten
worden betaald (dil is een soort leges).
Dankzij een grote bijdrage van de
omwonenden is het mogelijk geweest
om tegen vier van de zes aanvragen in
beroep te gaan; de bezwaren tegen de
locaties aan de Groeneweg bij
Schoondijke werden te weinig kansrijk
geacht.
Bij de gang naar de Raad van State
krijgt 't Duumpje ondersteuning van
de milieujurist van het Bureau voor
Rechtshulp uit Dordrecht, Jan Eelco
Dijk. Aanspreekpunt van de bewoners
is op dit moment Piet Provo.
Wettelijk kader; welke bezwaren
worden gehonoreerd?
Het lijkt absurd dat dergelijke mega-
bedrijven zich "zo maar" hier kunnen
vestigen. Nederland wordt nogal eens
afgeschilderd als een land waar in
principe alles verboden is; een nogal
geforceerd beeld. Wat zonder meer
waar is, is dat ons land een hoge regel
dichtheid kent, maar dit kan voor een
belangrijk deel op het conto van de
hoge bevolkingsdichtheid worden
geschreven. Waar veel belangen op
een klein gebied bij elkaar komen, is
het soms schipperen om alles met
elkaar te kunnen verenigen. In gebie
den met een lagere bevolkingsdicht
heid, zoals Zeeuws-Vlaanderen is de
speelruimte wat groter en dan wordt
de strekking "wat niet verboden is, is
toegestaan" beter zichtbaar.
Wat is nu precies verboden als je gaat
kijken naar de varkensstallen? Verbo
den is het bouwen van een dergelijk
bouwwerk zonder bouwvergunning.
Verder is verboden het "oprichten of
in werking hebben" van een "inrich
ting" zonder milieuvergunningdit is
wat vroeger de Hinderwetvergunning
werd genoemd. De Hinderwet is in
1993 opgegaan in de Wel Milieu
beheer, een overkoepelende wet die
een meer integrale benadering van de
milieuproblematiek mogelijk maakt.
Tenslotte is het verboden om de vee
stapel nog verder uit te breiden; de
enige mogelijkheid is dus het ver
plaatsen van vee, en wel naar een niet-
verzuringsgevoelig gebied. Grof ge
zegd zijn volgens de toepasselijke
regels zandgebieden verzuringsgevoe-
lig, kleigebieden niet. In onze streek
dus eigenlijk alleen de duinen en de
omgeving Aardenburg-Eede-St.Kruis.
In dit opzicht dus geen belemmeringen
wat betrefride gebieden die men op het
oog heeft.
Bij de milieu- en bouwvergunning is
het belangrijk om te kijken wat de
weigeringsgronden zijn. In de wet
wordt namelijk vrij nauwkeurig aange
geven welke redenen de gemeente kan
aanvoeren om de vergunning te weige
ren; andere redenen worden niet rele
vant geacht.
Bij de milieuvergunning gaat het uit
sluitend om het belang van het milieu
andere argumenten worden niet van
belang geacht. Wat "het belang van
het milieu" dan wel precies inhoudt,
wordt in de Wet Milieubeheer nader
v US&V
OostburgV
i' glSï
Véerhoek'porde,
AusterlitzjdoJder
Vawrrpojder'
Vijfhonderd -
beoosten-
Eedepolder
5