1»» Natuurproject O.B.S. 'De Schuttershoek' te IJzendijke Een jaar geleden hebben we ons als team van de O.B.S. 'De Schutters hoek' ingeschreven voor het landelijke Natuur Milieu Educatie Project gehe ten 'door de bomen het bos weer zien.' Samen met 4 andere Zeeuwse scholen is ons gevraagd om in samenwerking met het Regionaal Pedagogisch Cen trum Zeeland en het Consulentschap voor Natuur en MilieuEducatie (NME) het onderwijs wat meer gestalte te geven. We vinden het van groot belang dat, nu we bijna dagelijks horen over milieuproblemen zoals de toenemende afvalberg, vervuiling van water, grond en lucht, er meer aandacht wordt be steed aan NME. We denken hierbij niet aan een uitbrei ding van lessen over milieuproblemen, maar we willen wat vaker dan tot nu toe met de kinderen de natuur in gaan in de directe omgeving van de school. Tijdens dit veldwerk krijgen de kinde ren verschillende opdrachten en onder- zoekjes die ze individueel of in groep jes kunnen uitvoeren. We hopen dat de kinderen op deze manier wat meer inzicht en kennis krijgen en natuur, landschap en milieu beter leren waarderen en respecteren. Enkele ouders hebben dit voorjaar een natuuroudercursus gevolgd en onder steunen ons bij deze natuurlessen. Natuurouders Voor velen zijn 'natuurouders' mis schien een onbekend begrip, maar op onze school is het helemaal ingebur gerd en wordt het gehanteerd naast de begrippen 'leesmoeder' en 'overblijf- moeder.' Nadat de school was aange wezen om mee te doen aan een Natuur- en Milieuproject, werden er ouders of andere belangstellenden gevraagd, die bij de uitvoering van dit project, en ook bij latere projecten, behulpzaam zouden willen zijn. Om de zes aangemelde ouders weg wijs te maken, werd er een cursus van vier bijeenkomsten gegeven door het consulentschap voor Natuur- en Milieu-Educatie. Deze cursus had de volgende inhoud: Gesprek en dia's over de manier waarop kinderen natuur beleven: bij kleine kinderen laten we vooral beleven met het eigen lichaam: dus ruiken, proeven, voelen enz.; bij grotere kinderen laten we meten, zoeken, vergelijken en we leren ze het opzoeken van bijv. plant of insekt. We kregen een cursusmap met daar in enkele thema's die gebruikt kun nen worden bij projecten zoals bomen, veedrinkputten, polders en tevens een aantal opzoekkaarten. We bekeken de leskist met o.a. loep jes, boomhoogtemeter, boomdikte- meter, petri-schaaltjes, naslagwer ken enz., allerlei materialen ter ondersteuning van de lessen in de natuur. We maakten een bomen wandeling en moesten enkele opdrachten doen, zoals je die ook met een groepje kin deren zou kunnen doen. We gingen naar een veedrinkput, waar we ervaringen opdeden met schepnetjes, vergrootglas enz. Bovendien kregen we ook een paar keer huiswerk. De bedoeling was om zelf een les met opdrachten in de natuur te maken, die je aan een groepje kinderen van bepaalde leef tijd zou kunnen geven. Ter afsluiting van de cursus hebben we meegewerkt aan de uitvoering van het schoolproject 'water'. de kleuters liepen een kabouterpad langs de Veste, met daarbij opdrach ten die door enkele natuurouders bedacht waren. Groep 3 en 4 waren bezig met 'water in huis'. We gingen naar pompstation 'De Braakman', naar de watertoren in Oostburg en naar het afvalwaterzuiveringsbedrijf bij Nummer Eén. Groep 5 en 6 gingen enkele malen naar een boerderij met veedrinkput. Groep 7 en 8 hielden zich bezig met polders en dijken. Dit project werd door kinderen en leerkrachten afgesloten met een grote tentoonstelling. Wij, natuurouders, zijn heel enthousiast gemaakt en zien uit naar het volgende project. Dilia Timmers. Gelukkig hebben we in IJzendijke een heel actieve school die veel van de natuur houdt. In het voorjaar stond er een oproep in het dorpsblad aan men- 15

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1994 | | pagina 15