1»»
Natuurproject O.B.S. 'De Schuttershoek' te IJzendijke
Een jaar geleden hebben we ons als
team van de O.B.S. 'De Schutters
hoek' ingeschreven voor het landelijke
Natuur Milieu Educatie Project gehe
ten 'door de bomen het bos weer zien.'
Samen met 4 andere Zeeuwse scholen
is ons gevraagd om in samenwerking
met het Regionaal Pedagogisch Cen
trum Zeeland en het Consulentschap
voor Natuur en MilieuEducatie (NME)
het onderwijs wat meer gestalte te
geven.
We vinden het van groot belang dat,
nu we bijna dagelijks horen over
milieuproblemen zoals de toenemende
afvalberg, vervuiling van water, grond
en lucht, er meer aandacht wordt be
steed aan NME.
We denken hierbij niet aan een uitbrei
ding van lessen over milieuproblemen,
maar we willen wat vaker dan tot nu
toe met de kinderen de natuur in gaan
in de directe omgeving van de school.
Tijdens dit veldwerk krijgen de kinde
ren verschillende opdrachten en onder-
zoekjes die ze individueel of in groep
jes kunnen uitvoeren.
We hopen dat de kinderen op deze
manier wat meer inzicht en kennis
krijgen en natuur, landschap en milieu
beter leren waarderen en respecteren.
Enkele ouders hebben dit voorjaar een
natuuroudercursus gevolgd en onder
steunen ons bij deze natuurlessen.
Natuurouders
Voor velen zijn 'natuurouders' mis
schien een onbekend begrip, maar op
onze school is het helemaal ingebur
gerd en wordt het gehanteerd naast de
begrippen 'leesmoeder' en 'overblijf-
moeder.' Nadat de school was aange
wezen om mee te doen aan een
Natuur- en Milieuproject, werden er
ouders of andere belangstellenden
gevraagd, die bij de uitvoering van dit
project, en ook bij latere projecten,
behulpzaam zouden willen zijn.
Om de zes aangemelde ouders weg
wijs te maken, werd er een cursus van
vier bijeenkomsten gegeven door het
consulentschap voor Natuur- en
Milieu-Educatie.
Deze cursus had de volgende inhoud:
Gesprek en dia's over de manier
waarop kinderen natuur beleven: bij
kleine kinderen laten we vooral
beleven met het eigen lichaam: dus
ruiken, proeven, voelen enz.; bij
grotere kinderen laten we meten,
zoeken, vergelijken en we leren ze
het opzoeken van bijv. plant of
insekt.
We kregen een cursusmap met daar
in enkele thema's die gebruikt kun
nen worden bij projecten zoals
bomen, veedrinkputten, polders en
tevens een aantal opzoekkaarten.
We bekeken de leskist met o.a. loep
jes, boomhoogtemeter, boomdikte-
meter, petri-schaaltjes, naslagwer
ken enz., allerlei materialen ter
ondersteuning van de lessen in de
natuur.
We maakten een bomen wandeling
en moesten enkele opdrachten doen,
zoals je die ook met een groepje kin
deren zou kunnen doen.
We gingen naar een veedrinkput,
waar we ervaringen opdeden met
schepnetjes, vergrootglas enz.
Bovendien kregen we ook een paar
keer huiswerk. De bedoeling was
om zelf een les met opdrachten in de
natuur te maken, die je aan een
groepje kinderen van bepaalde leef
tijd zou kunnen geven.
Ter afsluiting van de cursus hebben
we meegewerkt aan de uitvoering van
het schoolproject 'water'.
de kleuters liepen een kabouterpad
langs de Veste, met daarbij opdrach
ten die door enkele natuurouders
bedacht waren.
Groep 3 en 4 waren bezig met
'water in huis'. We gingen naar
pompstation 'De Braakman', naar
de watertoren in Oostburg en naar
het afvalwaterzuiveringsbedrijf bij
Nummer Eén.
Groep 5 en 6 gingen enkele malen
naar een boerderij met veedrinkput.
Groep 7 en 8 hielden zich bezig met
polders en dijken.
Dit project werd door kinderen en
leerkrachten afgesloten met een grote
tentoonstelling. Wij, natuurouders,
zijn heel enthousiast gemaakt en zien
uit naar het volgende project.
Dilia Timmers.
Gelukkig hebben we in IJzendijke een
heel actieve school die veel van de
natuur houdt. In het voorjaar stond er
een oproep in het dorpsblad aan men-
15