IC De wens tot verdiepen heeft alles te maken met de schaalvergroting in de containerscheepvaart. Wie de Antwerpse haven bezoekt, raakt onder de indruk van de enorme containerter reinen die de laatste jaren (ten koste van de laatste restjes schor) uit de grond zijn gestampt. Om de steeds grotere containersche pen rendabel te kunnen exploiteren, moeten ze zoveel mogelijk varen en zo weinig mogelijk havens aandoen onderweg. Een voorwaarde is dan wel, dat ze snel en efficiënt kunnen worden afgehandeld in de haven. Ver van zee gelegen havens die slechts via gevaarlijke rivieren te bereiken zijn, dreigen als eerste van de 'sailing list' af te vallen. Voor de in strakke tijdschema's varende containersche pen heeft het geringste tijdverlies enorme financiële repercussies. Vandaar het verdiepen. Het is duide lijk dat voor de Antwerpse haven de voordeur klemt. De trend in het containervervoer is nog steeds grotere schepen. Dat heeft ook gevolgen voor de veiligheid. Uit onderzoek blijkt dat van iedere 1000 containerschepen die Antwerpen aan doen er 10 op de één of andere manier in de problemen raken. 70 van de problemen hebben te maken met stran dingen. Het gaat daarbij overwegend om grotere schepen. De kans op een scheepsongeval bij het aanlopen van Rotterdam is vijfmaal kleiner. Wat zal de verdieping bijdragen aan de bereikbaarheid van de Antwerpse haven? De kleinere containerschepen zullen ongeacht het getij Antweipen kunnen bereiken. De grotere contai nerschepen echter, die vooral in de toekomst het gros van de schepen zul len uitmaken, kunnen maar op zijn hoogst 3 uur per getij richting Ant weipen varen. Duidelijk is dat het structureel nadeel van de maritieme toegankelijkheid door de verdieping slechts ten dele zal worden wegge werkt. Hoewel de uiteindelijke haven keuze van nog meer factoren afhanke lijk is (logistieke dienstverlening, ver binding met het achterland) zal het optredend tijdverlies en de in acht te nemen veiligheidsomstandigheden voor het binnenhalen van de toekom stige generatie containerschepen een minpunt blijven. De Vlaamse regering heeft gekozen voor het maximaal ont wikkelen van alle drie de zeehavens (Antweipen, Gent en Zeebrugge), zodat nu al vaststaat dat er in de nabije toekomst opnieuw en opnieuw ver diept zal moeten worden. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1994 | | pagina 5