IC
De wens tot verdiepen heeft alles te
maken met de schaalvergroting in de
containerscheepvaart. Wie de
Antwerpse haven bezoekt, raakt onder
de indruk van de enorme containerter
reinen die de laatste jaren (ten koste
van de laatste restjes schor) uit de
grond zijn gestampt.
Om de steeds grotere containersche
pen rendabel te kunnen exploiteren,
moeten ze zoveel mogelijk varen en zo
weinig mogelijk havens aandoen
onderweg. Een voorwaarde is dan
wel, dat ze snel en efficiënt kunnen
worden afgehandeld in de haven.
Ver van zee gelegen havens die slechts
via gevaarlijke rivieren te bereiken
zijn, dreigen als eerste van de 'sailing
list' af te vallen. Voor de in strakke
tijdschema's varende containersche
pen heeft het geringste tijdverlies
enorme financiële repercussies.
Vandaar het verdiepen. Het is duide
lijk dat voor de Antwerpse haven de
voordeur klemt.
De trend in het containervervoer is
nog steeds grotere schepen. Dat heeft
ook gevolgen voor de veiligheid. Uit
onderzoek blijkt dat van iedere 1000
containerschepen die Antwerpen aan
doen er 10 op de één of andere manier
in de problemen raken. 70 van de
problemen hebben te maken met stran
dingen. Het gaat daarbij overwegend
om grotere schepen. De kans op een
scheepsongeval bij het aanlopen van
Rotterdam is vijfmaal kleiner.
Wat zal de verdieping bijdragen aan
de bereikbaarheid van de Antwerpse
haven? De kleinere containerschepen
zullen ongeacht het getij Antweipen
kunnen bereiken. De grotere contai
nerschepen echter, die vooral in de
toekomst het gros van de schepen zul
len uitmaken, kunnen maar op zijn
hoogst 3 uur per getij richting Ant
weipen varen. Duidelijk is dat het
structureel nadeel van de maritieme
toegankelijkheid door de verdieping
slechts ten dele zal worden wegge
werkt. Hoewel de uiteindelijke haven
keuze van nog meer factoren afhanke
lijk is (logistieke dienstverlening, ver
binding met het achterland) zal het
optredend tijdverlies en de in acht te
nemen veiligheidsomstandigheden
voor het binnenhalen van de toekom
stige generatie containerschepen een
minpunt blijven. De Vlaamse regering
heeft gekozen voor het maximaal ont
wikkelen van alle drie de zeehavens
(Antweipen, Gent en Zeebrugge),
zodat nu al vaststaat dat er in de nabije
toekomst opnieuw en opnieuw ver
diept zal moeten worden.
5