thode oppert die rekening houdt met de natuurwaarden van hel estuarium. Zoals in Vlaanderen drie zeehavens elkaar met de hardste methodes becon curreren, wordt de Nederlandse hou ding op eenzelfde wijze geïnterpre teerd. Is Rotterdam per slot van reke ning niet de grote concurrent van Antwerpen? Zoals de waard is, ver trouwt hij zijn gasten. Een wantrou wen dat wordt gevoed door merkwaar dige Nederlandse onderhandelings- manoevres, waarbij van alles en nog wat aan Nederlandse wensen aan de Vlaamse worden gekoppeld. Voor wat hoort wat, nietwaar? liteit in het grensgebied met Ant werpen in het belang van het Neder landse milieu. De onderhandelingen hebben lang geduurd en zijn vastgelopen, omdat de Walen voor het Maaswater moeten zorgen, maar Vlaanderen daarvan pro fiteert. Het was dan ook wachten op de fede ralisering van België alvorens de onderhandelingen opnieuw konden worden gestait. nu alleen met de Vlaamse regering. De ambtenaren zijn er al uit. Er is een conceptverdrag, waarin de verdieping is geregeld. Wat daarin precies staat, is Verkeer en Waterstaat zal de onder handelingen met de Vlaamse regering verder voeren. Opmerkelijk is wel dat Rijkswaterstaat de verdieping nu al in een vergunning wil regelen. Vergunning De Vlaamse regering heeft van Nederland een vergunning nodig om te mogen baggeren op de Westerschelde teneinde de vaarweg te onderhouden. De laatste vergunning dateert van 1991 en loopt dit jaar af. Rijkswaterstaat wil een nieuwe ver gunning verlenen voor 6 jaar. Uit een Onderhandel in gen Een goed bereikbare haven. Dat is wat Antwerpen wenst en waar al decennia lang met Nederland over wordt onder handeld. In eerste instantie mikte Antwerpen op een bochtafsnijding door het noordelijk deel van Saeftinghe ter hoogte van Bath en een Baalhoekkanaal ten zuiden van Saeftinghe om de linker havenoever te ontsluiten. Van recenter datum is de wens om de drempels in de vaargeul van de Westerschelde te verdiepen tot 43-48 voet. De wens tot verdieping kan gezien worden als een poging de schaalvergroting in de container scheepvaart bij te benen. Ondertussen staat de verdieping bovenaan het wen sen lijstje. Dat de onderhandelingen nog steeds tot niets hebben geleid, heeft te maken met de houding van de Nederlandse regering. Nederland wilde ook wel wat van België: voldoende Maaswater van goede kwaliteit met het oog op de drinkwatervoorziening en schoner Schelde water en een betere luchtkwa- niet bekend, maar vermoedelijk zijn hierin geen eisen opgenomen aan de waterkwaliteit. Dat lijkt doorgescho ven te worden naar een nieuwe over legronde met alle Schelde-oeverstaten. Wel is er overeenstemming bereikt over een integrale studie naar de mogelijkheden van ontsluiting van de linkeroeverhavens, waarbij ook het Baalhoekkanaal zal worden betrokken. Minister Maij gooide echter roet in het eten door de verdieping nu weer te koppelen aan een tracé voor de Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Antwerpen en de Nederlandse grens. De milieu-organisaties hebben deze koppeling afgewezen omdat ze onei genlijk is. Het ligt meer voor de hand stringente milieueisen te stellen aan de verdieping zoals eerder de bedoeling was. Minister-president Kok himself met Van Mierlo aan zijn zijde hebben zich in de eerste kennismaking met premier Van de Brande van buurland Vlaanderen op 24 oktober jl. wat genuanceerder over de koppeling tus sen verdieping en HSL-tracé uitge sproken. De nieuwe minister van simpel bijzinnetje, waar je zo over heen zou lezen, staat dat deze vergun ning ook geldt voor de verdieping van de Westerschelde en gebruikt kan worden als het verdrag over de verdie ping is ondertekend. Dit tot verbijstering van de natuur- en milieuorganisaties. Over de verdieping wordt nog onderhandeld en het is vol strekt onzeker wanneer deze onder handelingen worden afgerond en wat het onderhandelingsresultaat zal zijn. Het onderhandelingsresultaat zal ook nog eens aan de beide parlementen moeten worden voorgelegd. Het is dan ook nogal voorbarig om de verdieping in de vergunning op te nemen. De verdieping heeft grote gevolgen voor de Westerschelde. Als er al besloten wordt tot de verdieping, dan zal dat gepaard moeten gaan met strin gente voorwaarden. Deze voorwaar den zijn nog niet bekend en staan ook nog niet in de vergunning, terwijl ze daar natuurlijk wel in thuishoren. Gezien de grote belangen die er op het spel staan willen de natuur- en milieu organisaties van alle juridische proce dures gebruik kunnen maken om de 3

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1994 | | pagina 3