thode oppert die rekening houdt met
de natuurwaarden van hel estuarium.
Zoals in Vlaanderen drie zeehavens
elkaar met de hardste methodes becon
curreren, wordt de Nederlandse hou
ding op eenzelfde wijze geïnterpre
teerd. Is Rotterdam per slot van reke
ning niet de grote concurrent van
Antwerpen? Zoals de waard is, ver
trouwt hij zijn gasten. Een wantrou
wen dat wordt gevoed door merkwaar
dige Nederlandse onderhandelings-
manoevres, waarbij van alles en nog
wat aan Nederlandse wensen aan de
Vlaamse worden gekoppeld. Voor wat
hoort wat, nietwaar?
liteit in het grensgebied met Ant
werpen in het belang van het Neder
landse milieu.
De onderhandelingen hebben lang
geduurd en zijn vastgelopen, omdat de
Walen voor het Maaswater moeten
zorgen, maar Vlaanderen daarvan pro
fiteert.
Het was dan ook wachten op de fede
ralisering van België alvorens de
onderhandelingen opnieuw konden
worden gestait. nu alleen met de
Vlaamse regering.
De ambtenaren zijn er al uit. Er is een
conceptverdrag, waarin de verdieping
is geregeld. Wat daarin precies staat, is
Verkeer en Waterstaat zal de onder
handelingen met de Vlaamse regering
verder voeren.
Opmerkelijk is wel dat Rijkswaterstaat
de verdieping nu al in een vergunning
wil regelen.
Vergunning
De Vlaamse regering heeft van
Nederland een vergunning nodig om
te mogen baggeren op de
Westerschelde teneinde de vaarweg te
onderhouden. De laatste vergunning
dateert van 1991 en loopt dit jaar af.
Rijkswaterstaat wil een nieuwe ver
gunning verlenen voor 6 jaar. Uit een
Onderhandel in gen
Een goed bereikbare haven. Dat is wat
Antwerpen wenst en waar al decennia
lang met Nederland over wordt onder
handeld. In eerste instantie mikte
Antwerpen op een bochtafsnijding
door het noordelijk deel van
Saeftinghe ter hoogte van Bath en een
Baalhoekkanaal ten zuiden van
Saeftinghe om de linker havenoever te
ontsluiten.
Van recenter datum is de wens om de
drempels in de vaargeul van de
Westerschelde te verdiepen tot 43-48
voet. De wens tot verdieping kan
gezien worden als een poging de
schaalvergroting in de container
scheepvaart bij te benen. Ondertussen
staat de verdieping bovenaan het wen
sen lijstje.
Dat de onderhandelingen nog steeds
tot niets hebben geleid, heeft te maken
met de houding van de Nederlandse
regering. Nederland wilde ook wel wat
van België: voldoende Maaswater van
goede kwaliteit met het oog op de
drinkwatervoorziening en schoner
Schelde water en een betere luchtkwa-
niet bekend, maar vermoedelijk zijn
hierin geen eisen opgenomen aan de
waterkwaliteit. Dat lijkt doorgescho
ven te worden naar een nieuwe over
legronde met alle Schelde-oeverstaten.
Wel is er overeenstemming bereikt
over een integrale studie naar de
mogelijkheden van ontsluiting van de
linkeroeverhavens, waarbij ook het
Baalhoekkanaal zal worden betrokken.
Minister Maij gooide echter roet in het
eten door de verdieping nu weer te
koppelen aan een tracé voor de
Hogesnelheidslijn (HSL) tussen
Antwerpen en de Nederlandse grens.
De milieu-organisaties hebben deze
koppeling afgewezen omdat ze onei
genlijk is. Het ligt meer voor de hand
stringente milieueisen te stellen aan de
verdieping zoals eerder de bedoeling
was.
Minister-president Kok himself met
Van Mierlo aan zijn zijde hebben zich
in de eerste kennismaking met premier
Van de Brande van buurland
Vlaanderen op 24 oktober jl. wat
genuanceerder over de koppeling tus
sen verdieping en HSL-tracé uitge
sproken. De nieuwe minister van
simpel bijzinnetje, waar je zo over
heen zou lezen, staat dat deze vergun
ning ook geldt voor de verdieping van
de Westerschelde en gebruikt kan
worden als het verdrag over de verdie
ping is ondertekend.
Dit tot verbijstering van de natuur- en
milieuorganisaties. Over de verdieping
wordt nog onderhandeld en het is vol
strekt onzeker wanneer deze onder
handelingen worden afgerond en wat
het onderhandelingsresultaat zal zijn.
Het onderhandelingsresultaat zal ook
nog eens aan de beide parlementen
moeten worden voorgelegd. Het is dan
ook nogal voorbarig om de verdieping
in de vergunning op te nemen.
De verdieping heeft grote gevolgen
voor de Westerschelde. Als er al
besloten wordt tot de verdieping, dan
zal dat gepaard moeten gaan met strin
gente voorwaarden. Deze voorwaar
den zijn nog niet bekend en staan ook
nog niet in de vergunning, terwijl ze
daar natuurlijk wel in thuishoren.
Gezien de grote belangen die er op het
spel staan willen de natuur- en milieu
organisaties van alle juridische proce
dures gebruik kunnen maken om de
3