Waarheen leidt de weg...
Van onze oud Zeeuw sch-
Vlaming, correspondent, tevens
planten-deskundige van buiten
onze regio Alex de Meijer ont
vingen we het verzoek on
derstaand stuk in ons blad op te
nemen. Het is een bezorgde
vooruitblik op 'de toekomst.
"Nederland als aanlegsteiger, lan
dingsbaan, verkeersplein en rangeer
terrein. Dat is het beeld dat opdoemt
bij de grootscheepse plannen voor
Betuweroute, Hoge Snelheids Lijn,
Schiphol, wegennet en Rotterdamse
haven." Met deze zinnen opent het
manifest 'voor een ander vervoersbe
leid', waarmee een flink aantal organi
saties - waaronder 't Duumpje - een
protest laat horen tegen de ongebrei
delde groei van transport, waaraan de
leefbaarheid van Nederland wordt op
geofferd.
Na het verschijnen van het rapport
Zorgen voor Morgen leek iedereen in
Nederland bekommerd om het milieu.
De politieke partijen deden fraaie
beloftes en men kreeg het idee dal er
nu écht iets zou veranderen, hetgeen
ook bleek uit het Nationaal Milieube
leidsplan (-Plus) en het Tweede
Structuurschema Verkeer en Ver
voer (SVV) Het autoverkeer zou aan
banden gelegd worden ten gunste van
het openbaar vervoer.
Gebroken beloftes
Het liep anders: de overheid lapt zelfs
de eigen milieudoelstellingen steeds
meer aan haar laars. Voor luttele
minuten tijdwinst wordt een geheel
nieuwe HogeSnelheidsLijn aangelegd
die het Groene Hart van de Randstad
verder aantast. Bovendien breidt
Schiphol verder uit. Nodig voor de
werkgelegenheid? Volgens de progno
ses zal deze miljardeninvestering in
Schiphol 50.000 banen opleveren.
Omgerekend komt dat neer op
600.000 gulden per arbeidsplaats. Een
wel erg duur banenplan...
In het eind vorig jaar verschenen
Meerjarenprogramma Infrastruc
tuur en Transport 1994-1998 kiest
de regering onomwonden voor meer
asfalt. Ondanks de afspraak om de
snelwegen tot 2010 met niet meer dan
272 kilometer uit te breiden, komt er
de komende jaren al 292 kilometer bij,
in 2010 misschien opgelopen tot 1000
kilometer extra snelweg! terwijl
bovendien subsidie voor stads- en
streekvervoer sterk verlaagd wordt.
Lichtpuntjes
Nieuwe en te verbreden snelwegen en
tunnels, uitbreiding van Schiphol en
regionale vliegvelden, HSL en
Betuwelijn: overal bestaat lokaal ver
zet tegen deze plannen. Hoewel de
protesten soms tot succesjes leiden -
zo hebben 'Rotterdam Airport' en
Westerschelde Oeververbinding op
nieuw vertraging opgelopen - ziet het
er over de hele linie beroerd uit. Het
lijkt erop dat uiteindelijk de wal het
schip zal keren: als Nederland écht vol
is (met infrastructuur, auto's en kanto
ren) en onleefbaar dreigt te worden.
Toch zijn er wel enige lichtpuntjes.
Enquêtes geven aan dat een meerder
heid van de bevolking wel degelijk
vindt dat nieuwe wegen geen echte
oplossing zijn, en dat het openbaar
vervoer voorrang moet hebben boven
de auto.
Een interessant initiatief is genomen
door A SEED, een internationale (jon-
geren)organisatie voor milieu en ont
wikkeling. A SEED werkt het verband
tussen lokaal protest en nationale en
zelfs mondiale problemen verder uit.
Aanvankelijk stuitte dit op onbegrip.
De landelijke milieuorganisaties - in
principe voorstanders van meer rail-
vervoer - hadden weinig zin zich te
veel te verbinden met de groepen die
zich verzetten tegen HSL en Be
tuwelijn. En de platforms van groepen
tegen HSL en Betuwelijn leken zich te
fixeren op technische oplossingen en
tracédiscussies.
Manifest
Voornamelijk door de no nonsense-
opstelling van het (demissionaire)
kabinet heeft een breed scala van orga
nisaties zich verenigd onder een genu
anceerd geschreven maar inhoudelijk
radicaal manifest, dat eind april is
gepresenteerd, samen met een 'pijn-
puntenkaart'.
In het manifest - 'Pleidooi voor een
ander vervoersbeleid' - wordt het toe
nemende vervoer van mensen en goe
deren op de korrel genomen. Er wordt
gepleit voor regionalisering van eco
nomieën. De door schuldenlast en
ongelijke ruil veroorzaakte permanen
te plundering van het Zuiden van haar
grondstoffen wordt in verband ge
bracht met (transport) problemen hier.
Het werkgelegenheidsfabeltje wordt
doorgeprikt en tenslotte worden de
gebroken beloftes en ondemocratische
procedures aan de kaak gesteld.
Het manifest wordt inmiddels onder
schreven door een aantal lokale (aktie)
groepen, koepelorganisaties als Vere
niging Landelijk Overleg Betuwe
route en Platform Hogesnelheidstrein
Nederland, milieuorganisaties als
Stichting Natuur en Milieu, Vere
niging Milieudefensie en de provincia
le milieufederaties, en ontwikkelings
organisaties als HIVOS. WISE en
XminY.
Voor informatie
Milieudefensie (sektie Verkeer), Dam
rak 26, 1012 LJ Amsterdam. 020-
6221366.
A Seed-NL, Daalseweg 30, 6521 GM
Nijmegen. 080-602939/562430
Jongeren Milieu Aktief, Oude Gracht
42, 3511 AR Utrecht. 030-316566
13