Scholenproject
Op de basisschool "De wegwijzer" in
Schoondijke zijn de kinderen uit de
onderbouw druk bezig geweest met het
project 'Vogels in de winter.' Graag
willen we U een indruk geven hoe we
met jonge kinderen aan dit thema
gewerkt hebben. juf Wil ma en juf
Ineke).
Gesprekjes in de kring.
Een voederplank in de zandbak op het
schoolplein gedekt met vogellekkers
zal vroeg of laat vogels aantrekken.
Een goede gelegenheid om de kinde
ren naar vogels te laten kijken. Door
als juf vragen te stellen ontdekken ze
het bijzondere van vogels.
Bijvoorbeeld:
- waar zitten de vogels
- welke vogel is groot-klein-dik
- zie je allemaal dezelfde vogels
- welke kleuren hebben ze
- welke vogels zijn bang
- welke vogels maken ruzie of zijn
brutaal
- welke vogel zou jij willen zijn
De kinderen richten met elkaar in de
klas een vogelhoek in.
Er werd een vogelhuisje gemaakt van
hout. Op de voederplank was genoeg
ruimte voor allerlei zelfgemaakte
vogels van papier wasknijper, vouw-
papier, lucifersdoosje, of klei. De
vogels hangen rond of op het vogel
huisje. Boven de voedertafel hangt een
sneeuwbui want het is wel zo dat je
pas bij echte vorst en sneeuw de
vogels bij mag voeren
Al met al was het een heel leuk
gezicht deze vogelhoek in de klas.
Nog een activiteit:
veren bekijken.
Vogels zijn dag en nacht buiten. Ze
vliegen buiten, ze eten buiten. Dankzij
hun verenpak blijven de vogels warm.
De kinderen bekijken in de ontdek
hoek veren, eventueel met een ver
grootglas. In de weeghoek wegen de
kinderen veren.
Vogelspelletje:
In aansluiting op het voorgaande kun
nen de kinderen met de vogelafbeel
ding ook een onthoudspelletje doen.
We laten de afbeeldingen aan de kin
deren zien. Wie weet nog hoe ze
heten?
De kinderen sluiten de ogen. Juf haalt
een afbeelding weg. De kinderen doen
de ogen weer open. Welke vogel is
weggevlogen
Door regelmatig naar vogels te kijken,
ontdekken de kinderen dat niet alle
vogels hetzelfde uiterlijk hebben. Ze
leren zien dat er verschillende soorten
vogels bestaan. Met behulp van
opdrachtjes, spelletjes en werkjes kun
nen de kinderen de namen van de
vogels leren kennen. Met de kinderen
hebben we hun eigen vogelboek
gemaakt.
Tijdens dit project hebben we de kin
deren geleerd hoe we de vogels onder
winterse omstandigheden kunnen hel
pen. De kinderen herkennen nu ook
enkele bekende vogels van uiterlijk en
naam. Juist het zelf mogen verzorgen,
geeft kinderen een emotionele band
met deze dieren.
Wie herinnert zich niet het spannende
gevoel, dat je als kind had, als je ver
scholen achter gordijn of vensterbank
gluurde naar het gestrooide voer De
vogels hongerig, maar nog heel voor
zichtig neerstrijkend. Het kind, muis
stil, afwachtend. Een ontmoeting tus
sen twee werelden: mens en natuur.
voor
nc-j oocje.\s
22