Scholenproject Op de basisschool "De wegwijzer" in Schoondijke zijn de kinderen uit de onderbouw druk bezig geweest met het project 'Vogels in de winter.' Graag willen we U een indruk geven hoe we met jonge kinderen aan dit thema gewerkt hebben. juf Wil ma en juf Ineke). Gesprekjes in de kring. Een voederplank in de zandbak op het schoolplein gedekt met vogellekkers zal vroeg of laat vogels aantrekken. Een goede gelegenheid om de kinde ren naar vogels te laten kijken. Door als juf vragen te stellen ontdekken ze het bijzondere van vogels. Bijvoorbeeld: - waar zitten de vogels - welke vogel is groot-klein-dik - zie je allemaal dezelfde vogels - welke kleuren hebben ze - welke vogels zijn bang - welke vogels maken ruzie of zijn brutaal - welke vogel zou jij willen zijn De kinderen richten met elkaar in de klas een vogelhoek in. Er werd een vogelhuisje gemaakt van hout. Op de voederplank was genoeg ruimte voor allerlei zelfgemaakte vogels van papier wasknijper, vouw- papier, lucifersdoosje, of klei. De vogels hangen rond of op het vogel huisje. Boven de voedertafel hangt een sneeuwbui want het is wel zo dat je pas bij echte vorst en sneeuw de vogels bij mag voeren Al met al was het een heel leuk gezicht deze vogelhoek in de klas. Nog een activiteit: veren bekijken. Vogels zijn dag en nacht buiten. Ze vliegen buiten, ze eten buiten. Dankzij hun verenpak blijven de vogels warm. De kinderen bekijken in de ontdek hoek veren, eventueel met een ver grootglas. In de weeghoek wegen de kinderen veren. Vogelspelletje: In aansluiting op het voorgaande kun nen de kinderen met de vogelafbeel ding ook een onthoudspelletje doen. We laten de afbeeldingen aan de kin deren zien. Wie weet nog hoe ze heten? De kinderen sluiten de ogen. Juf haalt een afbeelding weg. De kinderen doen de ogen weer open. Welke vogel is weggevlogen Door regelmatig naar vogels te kijken, ontdekken de kinderen dat niet alle vogels hetzelfde uiterlijk hebben. Ze leren zien dat er verschillende soorten vogels bestaan. Met behulp van opdrachtjes, spelletjes en werkjes kun nen de kinderen de namen van de vogels leren kennen. Met de kinderen hebben we hun eigen vogelboek gemaakt. Tijdens dit project hebben we de kin deren geleerd hoe we de vogels onder winterse omstandigheden kunnen hel pen. De kinderen herkennen nu ook enkele bekende vogels van uiterlijk en naam. Juist het zelf mogen verzorgen, geeft kinderen een emotionele band met deze dieren. Wie herinnert zich niet het spannende gevoel, dat je als kind had, als je ver scholen achter gordijn of vensterbank gluurde naar het gestrooide voer De vogels hongerig, maar nog heel voor zichtig neerstrijkend. Het kind, muis stil, afwachtend. Een ontmoeting tus sen twee werelden: mens en natuur. voor nc-j oocje.\s 22

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1993 | | pagina 22