COMMENTAAR
VOW? NEE!
Verder nog enkele artikelen uit het Zeeuws
Nieuws. Over Aardenburg, Sluis en de VOW.
BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED SLUIS
Het Coördinatieorgaan was van mening, dat
het gemeentebestuur van Sluis, gesteund door
het provinciaal bestuur, onvoldoende bescher
ming bood aan één van de laatste grasland ge-r
bieden in het buitengebied van deze gemeente,
de Krabbekreek. De Krabbekreek is een kreek
restant met laaggelegen vochtige weilanden en
rietkragen, die voor vogels en planten van
belang zijn.
Onlangs heeft de Kroon uitspraak gedaan over
het beroep, dat het ZOO instelde, in het Ko
ninklijk Besluit onderschrijft de Kroon de
opvatting van het Coördinatieorgaan en ont
houdt goedkeuring aan een deel van het plan.
In de wettelijke verplichte herziening van
het plan zal nu een betere bescherming aan
de Krabbekreek moeten worden gegeven.
BESTEMMINGSPLAN BOOMBOS AARDENBURG
Eerder is in Zeeuws Nieuwsal gemeld, dat de
gemeente Aardenburg net voor het tervisie
leggen van het bestemmingsplan Buitengebied
bouwvergunningen verleende voor een aantal
landhuizen. Dit was op grond van het oude
plan wel mogelijk, volgens het nieuwe niet
meer. Bovendien wilde men tussen Aardenburg
en Sint Kruis een nog groter aantal land
huizen bouwen. Dit laatste wil men regelen
in het bestemmingsplan Boombos.
Gedeputeerde Staten hebben echter goedkeuring
onthouden aan het gehele plan. De dubieuze
landhuizenbouw heeft daarbij een belang
rijke rol gespeeld. Hulde voor deze terech
te beslissing van de provincie.
-4R-
let op ii
DE ALGEMENE LEDENVERGADERING ZAL WORDEN
GEHOUDEN OP
VRIJDAG 10 APRIL 1981
HOUDT DEZE DATUM DUS VRIJ.
-49-
Wanneer men de regionale bladen in Zeeland sinds eind
augustus heeft gelezen, zou men zich kunnen afvragen of het
voortbestaan van Zeeland op het spel staat. Wat blijkt? in het
ontwerp-programma van het CDA wordt de bouw van de vaste
oeververbinding over de Westerschelde (VOW) op de lange baan
geschoven. Geheel bestuurlijk Zeeland valt erover en roept ach
en wee. De grootste ramp sinds het besluit de Oosterschelde
niet geheel af te dammen lijkt eraan te komenl
De VOW-gedachte dateert nog uit de gouden tijden van de groei-
filosofie. Te licht vergeet men dat er talrijke nadelen aan verbonden zijn
en dat de VOW zal leiden tot een verdergaande gelijkschakeling van
Zeeuws-Vlaanderen aan de rest van verstedelijkt en verprutst Nederland.
Het zijn de directe maar vooral de indirecte gevolgen van de VOW die
ons kopzorgen baren: het aanbrengen van een enorm kunstwerk in de
laatste open Zeeuwse zeearm, het verlies van waardevolle slikken en
platen in de Westerschelde, de toename van de mobiliteit, nog meer
mensen naar de te drukke Westzeeuwsvlaamse kust, verdergaande
urbanisatie van Zeeuws-Vlaanderen en druk op een toenemende
industrialisatie (Axelse Vlakte).
De winst: een makkelijker verbinding tussen Midden-Zeeland en een
zeer beperkt deel van Zeeuws-Vlaanderen.
Natuurlijk moeten er besluiten worden genomen. De
besluiteloosheid heeft al te lang geduurd. Vernieuwing (derde
dubbeldekker) van de veerboten en optimalisering van de
veerverbinding is dringend gewenst. Dit zal voor het Zeeuwse
(leef)milieu een zeer verstandig besluit zijnll