Samenvattingen
Het beheer van de stormvloedkering
In het project BARCON is jarenlang gestudeerd
om zo goed mogelijke regels op te stellen
voor het gebruik van de stormvloedkering. Er
is nu, na overleg met alle betrokkenen, een
eindrapport uitgebracht. Op grond daarvan
heeft de minister vastgesteld wie de beslissing
tot sluiting moet nemen, en bij welke optre
dende of verwachte waterstanden. In het
laatste geval wordt een peil van N A P. 3,25
m aangehouden, na een gewenningsperiode
met zekerheidshalve lagere peilen.
Ten aanzien van de sluiting voor andere
doeleinden dan de veiligheid zal een zeer
terughoudend beleid worden gevoerd.
Deiningspredictie
Gedurende de feitelijke bouw van de Ooster-
schelde-kering, van 1 981 tot 1985, was het
voor de werkschepen van het grootste belang
vooraf bekend te zijn met de golfcondities. In
samenwerking met het nationale meteorologi
sche instituut zijn daarom de voorspelactivitei
ten sterk uitgebreid. Er werd een nieuw model
voor data-assimilatie ontwikkeld, het model
ARMAX-E10, en er werd te Zierikzee een
kantoor ingericht voor het verspreiden van
voorspellingen 48 uur vooruit.
De samenwerking zal worden gecontinueerd,
ook als wereldwijd het WAM-model wordt
ingevoerd.
Werktuigbouw in de Krammersluizen
In februari 1987 zijn de Krammer duwvaart-
sluizen in gebruik genomen. Hier ligt de grens
tussen de zoute Oosterschelde en het zoete
Zoommeer. Om de wederzijdse zout- en
zoetoverlast te beperken, is bij de sluizen een
ingenieus systeem gebouwd dat het mogelijk
maakt de kolken te vullen en te ledigen in een
gesloten circuit. De kosten van deze voorzie
ning bedroegen ongeveer 165 miljoen gulden
De details van de constructie worden in het
artikel besproken.
De opleiding van het sluispersoneel voor de
Krammersluizen
De 23 man sluispersoneel voor de Krammer
duwvaartsluizen hebben een speciale training
gekregen. Dat was ook wel nodig, gezien de
grootte van de sluizen en het ingewikkelde
zout/zoet-scheidingssysteem.
Daarnaast werden nog een aantal andere
nuttige zaken onderwezen. De reactie van de
cursisten was zeer positief.
Groene Deltadijken in Friesland
Bij een aantal dijkvakken in Friesland die op
Deltahoogte moeten worden gebracht, zal de
betonglooiing op het buitentalud achterwege
worden gelaten en vervangen door een
bekleding met gras.
Om vast te stellen of deze goedkopere en
fraaiere constructie inderdaad voldoende zou
zijn, is een proef op ware grootte uitgevoerd
in de Deltagoot van het Waterloopkundig
Laboratorium, waarbij 29 uur golfaanval werd
gesimuleerd op een 5 m breed dijksegment.
Inderdaad bleek de bekleding het te houden,
maar niet omdat de grassprietjes zich dakpans
gewijs op elkaar vlijden, maar omdat de
graswortels de erosie doorstonden.
Een integraal beleidsplan voor de Wester-
schelde
De Westerschelde is moeilijk te beheren: de
vele gebruiksfuncties hebben tevens conflicte
rende belangen. Diepgaand onderzoek is
nodig om een integraal beleidsplan te kunnen
opstellen.
Bijna alle vragen hebben betrekking op de
morfologie en de water- en bodemkwaliteit.
De voorgenomen verdieping van de vaargeul
naar Antwerpen en de verontreiniging van het
bodemslib maken de problemen niet eenvou
diger. Industriële en huishoudelijke lozingen
belasten het water met zware metalen. Men
tracht evenwel een scenario op te stellen-
waarbij de lozingen telkens procentueel
worden gereduceerd.
600