Tijdens de besprekingen over het besturings systeem voor de met een zout/zoetscheidings- systeem uitgeruste sluizen bleek hoe gecom pliceerd deze materie zou zijn voor anderen dan de bouwers zelf. Er moest een vorm van kennisoverdracht gerealiseerd worden vóórdat de technici zouden vertrekken, en de zaak in handen laten van de beheerder, de Direktie Zeeland. Maar een gedegen kennis van andere aspecten dan het besturingssysteem in strikte zin zou ook zeer nuttig zijn. Aspecten als milieu, toelatingsbeleid en het Informatie Verwerkend Systeem voor de scheepvaart verdienden eveneens de aandacht. Ook een belangrijke overweging was het feit dat het hier om een nieuw en nogal bijzonder kunstwerk ging; sluizen die bij wijze van spreken van de ene dag op de andere moesten gaan draaien, bediend door personeel met zeer uiteenlopende ervaringen en achtergron den. Besloten werd alle medewerkers een opleiding van een maand te geven. Eerst kwamen de zes sluismeesters aan de beurt in november 1986, en later, in januari 1987 de zeventien assistent-sluismeesters. Bij die tweede cursus werden de reeds opgeleide sluismeesters ingezet als mede-instructeurs. Om de opleiding optimaal te laten functioneren werd besloten om voor zover mogelijk al het cursusmateriaal en andere relevante informatie te bundelen in een syllabus, en die aan iedere cursist vóór de eerste cursusdag te verstrekken. Zo'n syllabus zou dan tevens een handig hulpmiddel zijn bij de instructie van in de toekomst nog op te leiden sluispersoneel. De opleiding, begeleid door een hoofdsluis- meester, werd door veertien instructeurs op 568 Sluismeester aan het werk op de Krammersluizen zes verschillende locaties gegeven. Behalve algemene informatie betreffende de dienst, de Oosterscheldewerken en de voorgeschiedenis van de Krammersluizen, werd uitvoerig ingegaan op een aantal andere1 onderwerpen, zoals het bedienings- en besturingssysteem van de sluizen, de technie< van uitwisselen en nivelleren, gebruik van de HAS-computer en het Informatie Verwerkenc Systeem. Daarnaast werden de cursisten ingelicht omtrent beheersgrenzen, beheers- voorschriften, toelatingsbeleid, beveiligings systemen en bijzondere situaties. Ook leerden ze het een en ander omtrent de nautische uitrusting van schepen, troskrachten en kolkindeling en de behandeling van gevaarlijk- stoffen. Tenslotte werden ook marifonie en milieu-aspecten behandeld. Al met al een pittige opleiding. Maar, gezien de reacties, toch zeer de moeite waard! De na de eerste opleiding geënquêteerde sluismees ters waardeerden de inhoud en presentatie met een gemiddeld cijfer 8. Het nieuwe sluispersoneel heeft tijdens deze opleidingen elkaar, hun werk en hun gereed schap goed leren kennen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 22