ingewikkeld, dan is het niet eenvoudig, deze regel te vertalen in beleid. Ook bij de Oosterscheldewerken heeft het inzicht in deze verbanden moeten groeien. Het inzicht dat er steeds aan moest worden gewerkt, de onderdelen van het project acceptabel te maken voor hogere bestuurlijke en politieke echelons, brak het eerst door. Veel langzamer drong het door dat een consequent voorlichtingsbeleid enorme mogelijkheden geeft om de eigen mensen te stimuleren en te motiveren, en tenslotte werd de rol van het publiek erkend. Interne en externe voorlichting raakte erkend als beleids instrument en als onderdeel van het manage ment. Dat wil zeggen dat van toen af aan de voorlichting een vast onderdeel werd van elk besluitvormingsproces, en dat groot belang werd gehecht aan de bekendmaking van het wel en wee van het werk naar binnen en naar buiten. Er ontstond toen een sfeer van zoveel mogelijke en directe openheid. De organisatie zelf èn de buitenwereld kregen kennis van en inzicht in de moeilijkheden en de mogelijkheden van het werk. Deze ervaring was bemoedigend: verstandige hantering van openheid bleek de rust, het vertrouwen en daarmee ook de efficiency sterk ten goede te komen. Zo ontstond een klimaat van brede steun en vertrouwen, dat absoluut nodig was om het werk tot een goed einde te brengen. Er is een moment geweest in deze ontwikke lingsgang dat treffend illustreert waarin die mentaliteitsverandering bestond, en wat ze uitwerkte. Bij het transport van de eerste pijlers uit het bouwdok bleken de blikken platen die destijds waren aangebracht om een scheiding te maken tussen de werkvloer en het constructiebeton, gedeeltelijk los te laten. Pers en publiek schoten in een argwaan toen zij er zelf per ongeluk achterkwamen. Verston den die technici hun vak wel, en zouden die pijlers wel voldoen? Veel te laat en hortend en stotend kwamen er vervolgens berichten naar buiten van de projectleiding. Nog lang daarna hield de argwaan aan bij pers en publiek - het leek of men met een kluitje in het riet was gestuurd. De aanloopproblemen met de funderingsmat- ten - in werkelijkheid een veel serieuzer probleem - werden daarentegen geaccepteerd als begrijpelijke kinderziekte bij een moeilijk proces. Het is niet toevallig dat het voorlich tingsbeleid in die tussentijd ingrijpend was veranderd, van passief naar actief. Voortaan trad de projectorganisatie meteen naar buiten met een communiqué, hetzij er een succes was te melden, hetzij een tegenvaller. De buitenwereld werd niet langer gewantrouwd, 542 en de buitenwereld hield op de techniek te wantrouwen. Een bijzonder geval vormde nog de periode van inkrimping en opheffing van de Deltadienst. Dit proces stelde de leiding voor zeer grote problemen op het gebied van acceptatie en motivatie. Terwijl het werk op zijn hoogtepunt was en er zeer veel van de medewerkers werd gevraagd, moest er organisatorisch al gewerkt worden aan de inkrimping. Consequent is gekozen voor volstrekt open voorlichting. Het bleek een van de belangrijkste beleidsinstru menten om die operatie tot een goed einde te brengen. Nog op andere manieren hebben opinies over het project, in meerdere of mindere mate gestuurd door de voorlichting, een wezenlijke bijdrage geleverd tot het welslagen. We doelen op de voelbare nationale betrokkenheid die het publiek van lieverlee ging uitstralen. De medewerkers aan het Oosterscheldeproject hebben vaak voor lange tijd onder zware druk gestaan, en grote verantwoordelijkheden gedragen. Om dat te kunnen, hebben zij zich privé onevenredig veel moeten ontzeggen. Mentaal was deze opgave waarschijnlijk het best te vergelijken met 'de eenzaamheid van de lange-afstandsloper', de atleet die een record gaat vestigen, en bereid is tot het uiterste te gaan. De aanwezigheid van een welgezind publiek, dat van harte hoopt dat je slaagt, is van wezenlijk belang voor het verrichten van de prestatie. Zo ook in dit geval - op goede en slechte momenten speelde de reactie van pers en publiek een rol, en zeker wanneer daaruit een gevoel sprak van brede verantwoordelijkheid. Tenslotte nog een opmerking over de algemene informatieverstrekking binnen het project. De nadruk ligt hier op 'algemeen', want allerlei specifieke informatie vond zijn weg binnen de organisatie via rapporten en verslagen, en via de vakpers. Het zou vanzelfsprekend geweest zijn als de meer algemene actuele achtergrondinformatie aan de medewerkers was aangeboden in een eigen goed leesbare periodiek. Al snel bleek echter dat de regionale kranten dit veel beter konden, en het vanuit hun eigen doelstelling ook deden. Zo kon men vanuit de Voorlichting volstaan met het verspreiden van knipselkran ten. Bij wijze van tegenprestatie is aan de voorlichting van de regionale pers altijd veel aandacht besteed. Financiën Een hoofdstuk apart was de financiële voorlichting aan het parlement, onder ministe

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 44