Transport en plaatsing van de dorpelbalken Het plaatsen van elementen in de stormvloed kering in de Oosterschelde omvatte onder meer plaatsing van 62 dorpelbalken in de drie sluitgaten, met de bijbehorende hande lingen in het bouwdok, In de uitvoering waren drie fasen te onder scheiden. De eerste fase van december 1984 tot half maart 1985, kon gelden als proefperiode. Uiteindelijk werd de eerste dorpelbalk geplaatst op locatie Schaar 10. De tweede fase viel in het najaar van 1985; toen werden de dorpelbalken geplaatst in de Hammen en de Schaar, en nog negen balken in de Roompot. In de derde fase voorjaar 1986, werden de resterende 22 dorpelbalken geplaatst in de Roompot. De dorpelbalk dient als onderaanslag van de schuif en heeft bovendien een kerende functie. Tevens legt de dorpelbalk het door stroomprofiel vast. Daarnaast vormt de balk met zijn steenstortingen de overgangscon structie naar de drempel (figuur 1 De dorpelbalken zijn 40 m lange holle kokers, 8 m breed en hoog, over de hoogte verdeeld in twee compartimenten. Het droge gewicht van een dorpelbalk bedraagt 2700 ton. Als het onderste compartiment voor het transport gevuld is met water is het gewicht onder water 1850 ton. Na plaatsing in de kering worden de dorpel balken gevuld met zand; het gewicht komt dan op 2400 ton. De balken zijn voorzien van in de betonconstructie opgenomen hijsnokken, waarmee ze door middel van een hijsconstruc tie aan de 'Taklift 4' omhoog kunnen worden gehesen (figuur 2). De dorpelbalken zijn gebouwd in een bouwdok op N.A.P. -1 5 m. Na voltooiing van de bouw werd het bouwdok geïnundeerd; na doorbag- gering van de dijk lag de weg naar het sluitgat open. De balken werden vervoerd door de Taklift 4' een speciaal voor het Oosterschel- deproject gebouwde dok, die tevens belast is geweest met het plaatsen van verkeerskokers, schuiven en bovenbalken. De dorpelbalken in het bouwdok, dat juist wordt geïnundeerd 447

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 5