Samenvattingen sterkte verbeterd. Elke drie jaar zal er opnieuw een inspectie plaatsvinden. Tr insport en plaatsing van de dorpelbalken In 1985 en 1986 werden in de stormvloedke ring in de Oosterschelde 62 dorpelbalken geplaatst. Zij vormen het onderkozijn van de sc ïuifopeningen en zorgen voor de overgang naar de drempel. Eén zo'n 40 m lange dc rpelbalk weegt 2700 ton. D( balken werden gebouwd in een bouwdok Of N.A.P. 15 m, en versleept met de bok 'T klift 4', die voor dat karwei enigszins moest w rden verbouwd. De bok meerde af tegen de pcnton 'Macoma'. Daarna werden de balken afgetakeld, met vijzels op hun precieze plaats vastgezet en tenslotte met zand gevuld. M iteriaalproblemen bij de schuiven van de st rrmvloedkering Het hoofddraagsysteem van de schuiven voor de Oosterschelde-kering blijkt in een aantal gevallen gebreken te vertonen. Dat komt de ordat men bij de fabricage van buizen op een gegeven moment is overgegaan op warm w ïlsen, zonder voldoende te onderzoeken wat dct voor gevolgen had voor de materiaaleigen schappen. De montage van de schuiven was toen al in volle gang. Aanvankelijk leek het dat alle buizen met een kcrrelgrootte van minder dan 8,5 zouden moeten worden afgekeurd. Nader onderzoek he eft de omvang van de reparatie sterk ki nnen beperken, nadat een internationaal p; nel van deskundigen daaraan zijn zegen had ge geven. Van de reeds gemonteerde schuiven moesten lastenen worden bijgewerkt, waardoor de initiële defecten werden verwijderd, de Maddoxfactor verlaagd en de vermoeiings- Waterloopkundig onderzoek voor het ontwerp van de zandsluitingen van de compartimenteringsdammen Nu de compartimenteringsdammen worden gesloten na de voltooiing van de Oosterschel de-kering, kan die sluiting geschieden met zand. De modelstudies voor deze sluitingen zijn voor het eerst in Nederland geheel en al uitgevoerd op computers. Vooral de stroomsnelheden zijn van belang voor de berekening van de zandverliezen die gaan optreden. De voorspel ling van deze randvoorwaarde en van de kans dat die in bepaalde mate zou afwijken van die voorspelling, konden door de hoge rekensnel heid van de computer op geschikte wijze voor het ontwerp worden gebruikt. Als absolute bovenwaarde van de toelaatbare snelheid werd 2 m/s vastgesteld. Dit vereist de tijdelijke sluiting van de stormvloedkering; anders zouden de snelheden in de sluitgaten tenslotte kunnen oplopen tot 4 a 5 m. De gebruikte modellen IMPLIC en WAQUA rekenden tenslotte ook voor, in welke fasen de beide sluitingen moesten worden uitgevoerd, en welke vorm het laatste sluitgat moest hebben. Zout/zoet-studies voor de sluiting van de compartimenteringsdammen Voor de sluiting van de compartimenterings dammen achterin de Oosterschelde moet de kering in de mond tijdelijk deels of helemaal worden gesloten. Het getij neemt dan af. Vooraf moest in modellen worden bestudeerd in hoeverre dat de verdeling van de zoutgehal ten achterin het bekken zou beïnvloeden, waar ook de sluizen in het Volkerak een bron zijn van zoet water. Met name vreest men de vorming van horizontale dichtheidslagen, die de uitwisseling van zuurstof blokkeren. De problemen bleken het ernstigst te zullen worden bij de sluiting van het Krammer in 1987, zeker bij een grote zoetwaterafvoer. Besloten is dan ook om maatregelen te nemen die de zoetwateraanvoer via de Volkeraksluizen dan tijdelijk kunnen beperken. De sluiting van het Tholense Gat zal gebruikt worden om de problematiek nader te bestude ren. 497

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 55