Vorderingen
in de periode 1 oktober
1986-1 januari 1987
Philipsdam
Het damvak ter plaatse van
het voormalige sluitgat Slaak
werd in de verslagperiode
afgewerkt. Over het gehele
zuidelijke gedeelte van de
Philipsdam is een hoofdrij
baan aangelegd met een
parallelweg; tevens werden
een waterleiding en een
elektrokabel over de dam
getrokken. Een voedingskabel
van de PTT werd door het
Slaak geleid. Met deze
voorzieningen werd het
tijdelijk tracé over de hulpbrug
overbodig gemaakt: deze
brug wordt immers in 1987
afgebroken en opgeruimd.
In de Krammersluizen werden
alle schuiven en bewegings-
werken van de in-, uit- en
doorlaatwerken in bedrijf
gesteld. Ook de schuiven in
de kolkwandriolen konden, na
montage van aangepaste
contragewichten, in gebruik
worden genomen.
De elektrische installatie is nu
voltooid, inclusief een nood-
dieselcentrale, die evenwel
nog moet worden beproefd.
De regelcomputer en de
instrumentatie ten behoeve
van de bediening van de sluis
zijn aangesloten en beproefd.
Men is thans bezig het
sluispersoneel in te werken.
De brandbestrijdingsinstalla-
tie is ook gereed gekomen.
De vervaardiging van een
schuimblusvoertuig werd ter
hand genomen.
500
Remmingwerken en wacht-
plaatsen in de voorhavens
kwamen gereed. In de riolen
werden metingen uitgevoerd
naar de weerstand en de
werkelijke pompcapaciteit, en
ook om de akoestische
debietmeters te controleren.
Nog juist in de verslagperiode
werd begonnen met de
fabricage van onderdelen
voor de basculebrug.
Aan de jachtensluis werd
inmiddels ook verder gewerkt.
De wandschuiven en bewe-
gingswerken zijn gemonteerd,
aangesloten en beproefd. De
inrichting van het bedienings
gebouw vorderde, evenals de
aanleg van een elektrische
installatie. Van het gemaal
zijn de schuiven en bewe-
gingswerken aangesloten en
getest. Voor twee pompen
werden nieuwe pomphuizen
gefabriceerd, omdat de
eerste waren afgekeurd. De
remmingwerken bij de jach
tensluis zijn klaar.
Oesterdam
Tussen 6 en 22 oktober werd
het Tholense Gat met zand
gesloten. In de Eendracht
moesten vervolgens bestortin-
gen worden aangebracht,
omdat de stroomsnelheden
na de sluiting van het Tholense
Gat onverwacht hoog oplie
pen. Ook werden er bagger-
werkzaamheden uitgevoerd
in de mond van de Eendracht.
Inmiddels zijn de werken aan
het Tholense Gat geheel
voltooid.
Op 1 september werden de
remmingwerken voor de
Bergse-Diepsluis opgeleverd.
Eind december was de
elektrische installatie gemon
teerd.
Bathse Spuikanaal
De doorgraving van de
ringdijk bij de Westerschelde
van de Bathse Spuisluis werd
voortgezet. Op 17 september
was de ringdijk geheel afge
graven, en kon worden
begonnen met zinkwerk en
bestortingen. Het bestek
werd op 19 december opge
leverd.
De elektrische uitrusting en
instrumentatie van de sluis
was al voltooid op 3 septem
ber. Thans is men bezig met
de integrale beproeving van
de bewegingswerken en de
instrumentatie.
Stormvloedkering
Op 6 oktober 1986 werd de
stormvloedkering in de
Oosterschelde officieel door
H.M. de Koningin in gebruik
gesteld.
Daarna werden nog enkele
afbouw- en verder vooral
opruimwerkzaam heden
uitgevoerd. Zo besteedde
men de maanden november
en december aan het verwij
deren van funderingen,
olietanks, septictanks, riole
ring, leidingen en kabels van
de door derden afgevoerde
kantoren te Burghsluis. De
terreinen werden geëgali
seerd en stuifvrij afgedekt
met klei. In december werd
begonnen met het opruimen
van een loswal in de haven
Schelphoek, en van de
toegangsdam naar die loswal
bestaande uit breuksteen
afgedekt met fosforslakken
en grindasfaltbeton. Ook in
de Sophiahaven werden
demobilisatie-werkzaam he
den uitgevoerd.