SPELING 0.50 BOVENKANT BETONFUNOERING -7.05 Fig. 6. De dorpelbalk wordt afgevierd op zijn fundering dorpelbalken vorderde en de stroomsnelheden toenamen, werd een wachtplaats ingenomen op 140 meter. Op deze locatie was er wat minder stroombelasting; bovendien was deze locatie gunstiger voor het personenvervoer met vletten. Een nadeel was, dat de combinatie bij zeer hoge stroomsnelheden tijdens het verhalen een te hoge voortgangssnelheid kreeg. Aan het einde van de acties is men daarom maar weer gaan liggen op 50 meter. Het verhaaltraject werd afgelegd langs een 10-dradig ankerverhaalsysteem, waarvan 2 draden werden bediend vanaf de 'Taklift 4'. De overige lieren werden bediend vanaf de 'Macoma', totdat de zijvlerken van de bok tegen de pijler rustten. Daarna werd de cilinderbesturing overgenomen door de 'Taklift 4'. Zodra de langscilinders van het hijsframe binnen de pijlers aan weerszijden kwamen, werden ze zo uitgestuurd dat ze juist niet tegen het beton van de pijlers leunden. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de dorpelbalk door tussenkomst van twee cilinders tussen de pijlers zou worden geklemd. Al tijdens de proefperiode bleek deze werkwijze niet bevredigend: er ontstonden diepe groeven in de pijlerwanden, en een onregel matige voortbeweging. Een oplossing werd gevonden in de zogenaam de rammelpassing: de afstand tussen de koppen van de cilinders werd 5 cm kleiner gehouden dan de dagmaat tussen de pijlers. Tijdens het invaren leunden de cilinders afwisselend aan tegen de pijlers. Deze methode heeft tijdens de gehele periode bevredigend gewerkt. Tijdens het binnenvaren tussen de pijlers diende het frame verschillende betonnen uitstulpingen aan de pijler te vermijden. 454 Daartoe werd met de op het frame bevestigde langscilinders gemanipuleerd, om toch nagenoeg contact te houden met de pijler en ongewenste dwarsbewegingen tegen te gaan. Hadden de cilinders van het frame de schuif- sponning eenmaal omarmd, en was de situatie visueel gecontroleerd, dan kon worden begonnen met het afvieren van de dorpelbalk (figgur 6). Wanneer de bovenbalklijsten waren gepas seerd, werden de cilinders opnieuw ingesteld en vond een laatste visuele inspectie plaats van het gehele frame. Bij verder doorvieren zonder correctie van de hoek van de balk, die veroorzaakt werd door de afnemende eb- stroom, begon de balk vol te lopen. Hierbij moest voortdurend gelet worden op de hijsdraadkrachten. Tijdens het vollopen ontstonden flinke

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 12