lingering is uitgedempt. De ervaringen die zijn opgedaan bij het leggen van de blokkenmatten voor de bodembescher ming met de mattenlegponton 'DOS I' wezen uit dat de mat met een zijdelingse nauw keurigheid van ongeveer een meter neer gelegd kon worden. Wanneer men hiermee rekening houdt, en ook met de onzekerheid die schuilt in de positie van de ligging in het horizontale vlak van de mat, dan kan men afleiden dat de zuigmond met een nauwkeurig heid van 0,5 m langs een theoretische rechte lijn verhaald moet kunnen worden, terwijl de achterzijde van de ponton niet meer dan 1,0 m mag afwijken (figuur 1). De vraag was nu: hoe kan men dit met behulp van lieren bewerkstelli gen? De nauwkeurigheidseisen waren zo hoog, en de risico's bij overschrijding van deze normen zo groot, dat de ontwerpers zich toen met enige bezorgdheid begonnen af te vragen of de bedieningsmensen wel tijdig en met voldoende nzicht het grote aantal stuurcommando's naar de verhaallieren zouden kunnen uitbrengen, zooral in de kritische fase van het simultaan zlakzuigen en matleggen. Dit leidde tot een uitgebreide studie naar de mogelijkheden van automatisering van het verhaalsysteem. Deze studie is verricht door deskundigen van Dosbouw, de Technische Hogeschool te Delft, TNO en de Rijkswaterstaat. Wat zijn mogelijke verhaalsystemen? De eenvoudigste regeling is die waarbij de schipper iedere lier afzonderlijk kan bedienen. Die mogelijkheid is op iedere verankerde aonton aanwezig, voor eenvoudige manoeu vres. Het liersysteem van de Cardium is echter aen systeem met acht draden - twee aan edere kant van de rechthoekige ponton en het is niet mogelijk om gelijktijdig acht lieren zo te bedienen dat de resulterende beweging aen rechte lijn wordt. De meer ontwikkelde verhaalsystemen verschillen in de mate waarin ze geautomati seerd zijn. Om te beginnen bespreken we het systeem met de gecombineerde handbediening figuur 2). Hierbij worden alle verhaalacties uitgevoerd net drie knoppen: één voor verplaatsingen /oor- of achterwaarts (knop X), één voor otaties rond de midden-achterkant van de ronton, waarbij het voorschip zich zijwaarts erplaatst (knop Yv), en één voor rotaties rond e middenvoorzijde en verplaatsing van het chterschip (knop Ya). Positieve commando's an de bestuurder worden in de schakelkast acombineerd; daar worden ook de lieren die ametraal tegenover de aangestuurde lieren s san automatisch op een constante kracht gezet die vooraf is ingesteld door middel van de 'constant tension'-knoppen. Het systeem met semi-automatische handbedie ning zien we in figuur 3. Ook hier bedient de bestuurder 3 knoppen, zoals hiervoor omschreven. Maar nu beschikt men over een computer, die voortdurend berekent hoe die snelheidscommando's omgezet moeten worden in snelheidscomman do's voor elk van de acht lieren, en die het uitzenden van de stuursignalen verzorgt. Bovendien maakt dit systeem het mogelijk om de draadkrachtgrenzen te bewaken. Voor de bestuurder is het vol-automatische verhaalsysteem natuurlijk het eenvoudigst (figuur 4). Hierbij geeft de bestuurder van tevoren aan de automaat de gewenste verhaallijn en -snelheid op; het schip wordt dan automatisch bestuurd. Ook worden eventuele afwijkingen van de ideale lijn, geregistreerd met een nauwkeurig positie-meetsysteem, door de automaat gecorrigeerd met inachtneming van de dynami ca van het systeem. De bestuurder kan wel, ter correctie van het legproces, tussentijds de automaat opdragen de positie van het achter schip te wijzigen, als dat voor de positie van de mat nodig is. Dit gebeurt dan zonder dat de zuigmond van de ideale lijn afwijkt. Een uitvoerige afweging, waartoe ook een aantal off-shore deskundigen hebben bijgedra gen, leidde tot de conclusie dat met het handbediende verhaalsysteem de vereiste nauwkeurigheid niet gehaald zou kunnen worden. De voorkeur ging duidelijk uit naar het vol-automatische systeem, waarbij de kans op menselijke fouten zo gering mogelijk is. Echter, het ontwerpen en bouwen van een dergelijk systeem zou te veel tijd in beslag nemen: daarom is toch gekozen voor een veel sneller te realiseren half-automatisch verhaalsysteem. 293

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 7