veer drie weken, doordat een van de bovenmatten voortijdig werd gelost en geplooid op de ondermat terechtkwam. Het verwijderen van deze verder onbruikbare bovenmat is een moeilijk en tijdrovend werk gebleken. Daarna is de produktie gelei delijk verder verbeterd. Naar verdere opvoering van het werktempo wordt gestreefd door onder meer het plaatsen van een extra lier op de 'Jan Heymans'. Op 19 juni kwamen de werk zaamheden aan het funde- ringsbed in de Hammen klaar, waarna op 21 juni de eerste filtermat in de Schaar van Roggenplaat werd gelegd. De vlakheid van de gelegde matten in de Hammen is beter dan verwacht. Tegelmatten, waarmee de resterende onvlakheden moeten worden weggewerkt, zijn naar ver wachting slechts nodig onder twee of drie van de 16 in dit sluitgat te plaatsen pijlers. Gezien deze gunstige resulta ten is besloten de matten in de Schaar van Roggenplaat op een iets hoger niveau te leggen, hetgeen gunstig is voor het plaatsen van de overige elementen van de kering. Het blijft mogelijk bij onverhoopt tegenvallende vlakheid te corrigeren met tegelmatten. Het ontwerp van de grindwiepenmat, de bouw van de zate en de verbouwing van de 'Sepia' hebben plaats gevonden tussen februari en mei 1983. Het leggen van een proefmat op de proeflocatie heeft geleid tot geringe aanpassingen aan de eindver- bindigen. Eind juni is de eerste mat in de Hammen aan de grond gebracht. De eerste vijf matten werden volgens de voorgenomen planning gelegd. Direct na de bouwvak vakantie zal dan ook de eerste pijler kunnen worden ge plaatst. Vanaf maart is er geoefend met het plaatsen van pijlers door de 'Macoma- Ostrea'-combinatie. In totaal werden acht proefplaatsingen ondernomen, zowel direct op een bovenmat als op een tegelmat. Alle acht keren werden de vereiste nauwkeu righeden gehaald. Tijdens het manipuleren met de pijlers is duidelijk geworden dat aanpassingen nodig waren aan de grindzakken die aan de pijlervoet zijn bevestigd. Zonder maatregelen bestaat het gevaar dat de grindzak plaatselijk zijn functie verliest. De aanpassing van de grind zakken van de pijlers in de bouwdokken II en III hebben dankzij een latere inundatie in den droge plaats kunnen vinden. De grindzakken van de pijlers uit bouwdok I worden door duikers aangepast. Bij de opbouw van de drempel worden drie werkmethoden onderscheiden. Het aanbren gen van de dunne onderlagen stelt hoge eisen aan de nauwkeurigheid. Dan volgt het aanbrengen van de kern en tenslotte de toplaag. Het nauwkeurige werk wordt gedaan met steenstorters die zo zijn ingericht dat zij vrijva rend kunnen voldoen aan de gestelde eisen. Eén van de twee steenstorters, de 'Libra', is inmiddels op het werk gearriveerd en beproefd. Het aanbrengen van de kern gebeurt met splijtbakken. De toplaag wordt opgebouwd met een speciaal voor dit doel ontwikkelde toplaagstorter. Zowel de ponton als de kraan zijn in aanbouw. Tijdens de opbouw van de drempel dienen inzandingen zoveel mogelijk verwijderd te worden. Voor dit doel is een wervelwiel in ontwikkeling, waarvan het principe berust op het opwervelen van zand, dat vervolgens wordt meege nomen door de stroom. Dit opschoonapparaat wordt opgehangen aan een mini supply-boot, een scheepstype dat veel bij offshore-werk zaamheden wordt gebruikt. Op plaatsen waar de funde- ringsmatten niet zijn verdicht moeten de eerste steenlagen van de drempel worden verdicht. De hiervoor ontwik kelde verdichtingsplaat is gearriveerd en beproefd. De aanvoer van breuksteen uit Finland en Duitsland gaat onverminderd voort. Half 1983 was in totaal bijna 2,5 miljoen ton aangevoerd. De uitvoering van de damaan- zetten is in volle gang. De eerste fase van de damaanzet Noord-Beveland komt eind september gereed, en met de uitvoering van de tweede fase van de damaanzet Roggen plaat Noord werd in juni begonnen. Deze tweede fase betreft hoofdzakelijk de onderbouw van het landhoofd, bestaande uit zeven betonnen cilinders. De uitvoering van de tweede fase van damaanzet Schouwen begint in augustus. Zowel Roggenplaat-Noord als Schouwen zullen eind 1983 gereed zijn. In voorbereiding zijn de ontwerpen van de derde fase van de damaanzet- ten Schouwen en Roggen plaat-Noord: de gewapend- betonnen bovenbouw van de landhoofden. Ze zullen begin 1984 in uitvoering worden genomen. Vooruitlopend hierop is gestart met het opstellen van een betoncentral op de Roggenplaat. De doorgre ving van de delingsdijk tussen de compartimenten II en III kwam gereed. Van het uitge komen zand werd aan de zuidzijde van de bouwput een terrein gemaakt ter grootte van 7 ha. De compartimenten zijn geïnundeerd, en in september is begonnen met de doorgra ving van de delingsdijk tussen de compartimenten I en II. In compartiment I werd bij het proevenprogramma voor de 342

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 56