veer drie weken, doordat een
van de bovenmatten voortijdig
werd gelost en geplooid op de
ondermat terechtkwam. Het
verwijderen van deze verder
onbruikbare bovenmat is een
moeilijk en tijdrovend werk
gebleken.
Daarna is de produktie gelei
delijk verder verbeterd. Naar
verdere opvoering van het
werktempo wordt gestreefd
door onder meer het plaatsen
van een extra lier op de 'Jan
Heymans'.
Op 19 juni kwamen de werk
zaamheden aan het funde-
ringsbed in de Hammen klaar,
waarna op 21 juni de eerste
filtermat in de Schaar van
Roggenplaat werd gelegd.
De vlakheid van de gelegde
matten in de Hammen is beter
dan verwacht. Tegelmatten,
waarmee de resterende
onvlakheden moeten worden
weggewerkt, zijn naar ver
wachting slechts nodig onder
twee of drie van de 16 in dit
sluitgat te plaatsen pijlers.
Gezien deze gunstige resulta
ten is besloten de matten in
de Schaar van Roggenplaat
op een iets hoger niveau te
leggen, hetgeen gunstig is
voor het plaatsen van de
overige elementen van de
kering. Het blijft mogelijk bij
onverhoopt tegenvallende
vlakheid te corrigeren met
tegelmatten. Het ontwerp van
de grindwiepenmat, de bouw
van de zate en de verbouwing
van de 'Sepia' hebben plaats
gevonden tussen februari en
mei 1983. Het leggen van een
proefmat op de proeflocatie
heeft geleid tot geringe
aanpassingen aan de eindver-
bindigen.
Eind juni is de eerste mat in
de Hammen aan de grond
gebracht. De eerste vijf
matten werden volgens de
voorgenomen planning
gelegd. Direct na de bouwvak
vakantie zal dan ook de eerste
pijler kunnen worden ge
plaatst. Vanaf maart is er
geoefend met het plaatsen
van pijlers door de 'Macoma-
Ostrea'-combinatie. In totaal
werden acht proefplaatsingen
ondernomen, zowel direct op
een bovenmat als op een
tegelmat. Alle acht keren
werden de vereiste nauwkeu
righeden gehaald. Tijdens het
manipuleren met de pijlers is
duidelijk geworden dat
aanpassingen nodig waren
aan de grindzakken die aan de
pijlervoet zijn bevestigd.
Zonder maatregelen bestaat
het gevaar dat de grindzak
plaatselijk zijn functie verliest.
De aanpassing van de grind
zakken van de pijlers in de
bouwdokken II en III hebben
dankzij een latere inundatie in
den droge plaats kunnen
vinden. De grindzakken van de
pijlers uit bouwdok I worden
door duikers aangepast. Bij de
opbouw van de drempel
worden drie werkmethoden
onderscheiden. Het aanbren
gen van de dunne onderlagen
stelt hoge eisen aan de
nauwkeurigheid. Dan volgt
het aanbrengen van de kern
en tenslotte de toplaag. Het
nauwkeurige werk wordt
gedaan met steenstorters die
zo zijn ingericht dat zij vrijva
rend kunnen voldoen aan de
gestelde eisen. Eén van de
twee steenstorters, de 'Libra',
is inmiddels op het werk
gearriveerd en beproefd. Het
aanbrengen van de kern
gebeurt met splijtbakken. De
toplaag wordt opgebouwd
met een speciaal voor dit doel
ontwikkelde toplaagstorter.
Zowel de ponton als de kraan
zijn in aanbouw.
Tijdens de opbouw van de
drempel dienen inzandingen
zoveel mogelijk verwijderd te
worden. Voor dit doel is een
wervelwiel in ontwikkeling,
waarvan het principe berust
op het opwervelen van zand,
dat vervolgens wordt meege
nomen door de stroom. Dit
opschoonapparaat wordt
opgehangen aan een mini
supply-boot, een scheepstype
dat veel bij offshore-werk
zaamheden wordt gebruikt.
Op plaatsen waar de funde-
ringsmatten niet zijn verdicht
moeten de eerste steenlagen
van de drempel worden
verdicht. De hiervoor ontwik
kelde verdichtingsplaat is
gearriveerd en beproefd.
De aanvoer van breuksteen uit
Finland en Duitsland gaat
onverminderd voort. Half 1983
was in totaal bijna 2,5 miljoen
ton aangevoerd.
De uitvoering van de damaan-
zetten is in volle gang. De
eerste fase van de damaanzet
Noord-Beveland komt eind
september gereed, en met de
uitvoering van de tweede fase
van de damaanzet Roggen
plaat Noord werd in juni
begonnen. Deze tweede fase
betreft hoofdzakelijk de
onderbouw van het landhoofd,
bestaande uit zeven betonnen
cilinders.
De uitvoering van de tweede
fase van damaanzet Schouwen
begint in augustus. Zowel
Roggenplaat-Noord als
Schouwen zullen eind 1983
gereed zijn. In voorbereiding
zijn de ontwerpen van de
derde fase van de damaanzet-
ten Schouwen en Roggen
plaat-Noord: de gewapend-
betonnen bovenbouw van de
landhoofden. Ze zullen begin
1984 in uitvoering worden
genomen. Vooruitlopend
hierop is gestart met het
opstellen van een betoncentral
op de Roggenplaat. De doorgre
ving van de delingsdijk tussen
de compartimenten II en III
kwam gereed. Van het uitge
komen zand werd aan de
zuidzijde van de bouwput een
terrein gemaakt ter grootte
van 7 ha.
De compartimenten zijn
geïnundeerd, en in september
is begonnen met de doorgra
ving van de delingsdijk tussen
de compartimenten I en II. In
compartiment I werd bij het
proevenprogramma voor de
342