behoeve van de landhoofdconstructies voor de
Oosterscheldekering.
Inzicht in het deformatiegedrag van zandasfalt
is zeer belangrijk, met name wanneer zandasfalt
over een grote hoogte moet worden aange
bracht, zoals in Zeebrugge en bij een van de
alternatieve landhoofdconstructies van de
Oosterscheldekering. Afhankelijk van de
aangebrachte belasting kan het zandasfalt
breken of in de tijd doorgaand vervormen; de
deformaties nemen ofwel in de loop der tijd
progressief toe, of naderen tot een een eind
waarde. Zulke doorgaande vervormingen
hoeven geen bezwaar te zijn, als ze gedurende
de levensduur van de constructie maar binnen
acceptabele grenzen blijven. Omdat zandasfalt
zich anders gedraagt dan bijvoorbeeld zand is
het noodzakelijk de bestaande rekentechnieken
voor het voorspellen van het deformatie- en
bezwijkgedrag aan te passen. Vrij onlangs is
het computer-programma ZAKAD gereed
gekomen, een modificatie van de bestaande
Bishop-stabiliteitsanalyse. Met dit programma
kan de stabiliteit van een constructie waarin
zowel zand als zandasfalt is verwerkt berekend
worden. Bovendien geeft het een indicatie van
de te verwachten deformaties, doordat de
stabiliteitsfactor afhankelijk is gemaakt van de
deformaties in zowel zand als zandasfalt. Om
de betrouwbaarheid van het model te onder
zoeken zullen binnenkort vergelijkende bereke
ningen worden uitgevoerd met het eindige-
elementenprogramma MARC. Dit programma
wordt op het ogenblik geschikt gemaakt om
het kruipgedrag van zandasfalt te kunnen
berekenen. Daarnaast werd in de zomer van
1983 te Schelphoek een modelproef uitgevoerd
op schaal 1 2 tot 1 4. De voor de berekeningen
benodigde materiaalparameters zijn bepaald
Een boormossel is in een
klomp zandasfalt gedrongen.
Beteugelingsdam van zand
asfalt in de Grevelingen.
met een speciaal voor dit doel aangepast cel
en triaxiaalapparaat.
We hebben al gezegd dat het bitumengehalte
van zandasfalt zo is gekozen, dat de korrels
slechts door een dun laagje bitumen worden
omhuld, zodat het bijna even doorlatend blijft
als zand, en kan dienen als filterlaag tussen
zand en een open taludbekleding, zoals een
steenzetting of open steenasfalt. Het zandasfalt
vervangt dan de laag mijnsteen of een ander
soortgelijk materiaal. Herhaaldelijk is bij
onderzoek een doorlatendheid gevonden die
ligt tussen 0,5 x 10~5 m/sec en 1 x 10"4 m/sec.
Het bitumengehalte, de dichtheid en de korrelvr
deling van het zand beïnvloeden de uiteindelijke
doorlatendheid die in de praktijk wordt verkre
gen. In sommige gevallen blijven na regenval
of golfoverslag plassen op het zandasfalt
achter. Dit wordt niet veroorzaakt door een
300