omgedoopt stuk materieel kan gekoppeld worden aan de 'Jan Heymans' en de 'Donax I'. Sinds 23 november zijn door de 'Cardium' en de 'Jan Heymans' acht ondermatten en drie bovenmatten in de Hammen aangebracht, met de daarbij behorende bestortin- gen. Aanvankelijk had men problemen met het loskoppe len van de kop- en de staartbalk en met het opschonen van de ondermat. De ontkoppelconstructie van de kop- en de staartbalk is intussen aangepast. Begin maart werd besloten om het verdichten van de ondermat niet meer uit te voeren als onderdeel van het 'Carjan'-be- drijf, maar het mee te nemen bij de opbouw van de drempel. Hierdoor is met name de schadegevoelige opschoon- slag van de ondermat minder problematisch geworden. De tijdens deze slag opgetreden schades zijn inmiddels vanuit de onderwaterwerkkamer gerepareerd. Begin maart zijn de vlakheidsgegevens van de tot dan toe gelegde matten bekend geworden. De resulta ten zijn zo goed, dat overwo gen wordt of het leggen van tegelmatten op deze plaatsen achterwege gelaten zou kunnen worden. Door de lange slechtweerperioden en de opgetreden aanloopproble men is het mattenlegbedrijf in de Hammen met enkele maanden vertraagd. Deze vertraging heeft vooralsnog geen gevolgen voor de opleverdatum. Met het definitief wegleggen van een ingemeten tegelmat op de proeflocatie in de Roompot is de proefperiode van dit onderdeel afgerond. Aan het meetsysteem bleken nog enige aanpassingen vereist. Op de proeflocatie wordt nu begonnen met proefplaatsin gen van een pijler. Met succes werd de met een pijler geladen 'Ostrea' gekoppeld aan de 'Macoma'. Vervolgens is met de combinatie verhaald en gezogen. Na de proefplaatsing is een eerste analyse mogelijk van de vlakheid van het funderingsbed. Afhankelijk hiervan moeten wel of niet tegelmatten worden gelegd. In deze periode is gebleken dat het geïnundeerde en ontsloten compartiment I van bouwdok Schaar te kampen heeft met onvoorziene aanslib bing. Zuigwerk is hierdoor onvermijdelijk. Hetdoorbagge- ren van de compartimenten II en III zal worden uitgesteld tot na de bouwvakvakantie; de pijlers zijn door verschuivingen in het werkschema immers pas later nodig. In deze compartimenten worden voorzieningen getroffen om het slib eenvoudig te kunnen verwijderen. De afvierponton 'Macoma' is geschikt gemaakt voor het verplaatsen van ankers van 30 ton, zoals die door de 'Cardi um' en de 'Jan Heymans' gebruikt worden. In een volgende fase zal de 'Macoma' worden aangepast in die zin dat de trilplaat ook gebruikt kan worden voor het verdich ten van de drempel. Voor het opstorten van de drempel zijn twee steenstor- ters in aanbouw. Een ervan wordt omstreeks april op het werk verwacht. Na inbouw van het plaatsbepalingsy steem kan begonnen worden met het oefenprogramma. Om beschadiging van de pijlers tijdens het storten te voorko men wordt een speciale buffer ontwikkeld voor de steenstor- ters. Het gemaakte werk wordt gecontroleerd met een peil- boot. De keus van het peilsy- steem is gemaakt. De trilplaat voor het verdichten van de open filters tussen de funderingsmatten is in aan bouw. Een reeds op het werk aanwezige ponton wordt voor dit doel voorzien van een speciale bokconstructie. De bouw van de kraan van de toplaagstorter vordert. Het ontwerp van de lepel verkeert in het laatste stadium. Het systeem om de lepel te vullen is in ontwikkeling. Aanzandingen in de drempel zullen worden verwijderd met een zogenaamd whirlwheel. Een model wordt momenteel uitgetest. Als moederschip voor dit opschoonwerktuig is een mini-supplier besteld bij de firma Damen. Dit schip wordt tevens ingezet als ankerbehandelingsvaartuig. Voor de fabricage van de schuiven is 60% van het benodigd materiaal geleverd. Bij de produktie van bepaalde onderdelen van de eindkokers en de assemblage van de eindkokers is vertraging opgetreden door problemen bij het lassen. Nu is besloten een ander type electrode te gebruiken en de lasvolgorde aan te passen. De eerste resultaten met de aangepaste werkwijze zijn positief. Daarnaast zijn er problemen geweest met de in het bestek genoemde condities waaron der de conservering van de eindkokers moet worden aangebracht. In overleg met het Verfinstituut van TNO zijn nu nieuwe voorwaarden opgesteld, waarbij mag worden afgeweken van de in het bestek genoemde condi ties. De opgetreden vertragin gen hebben geen consequen ties voor het plaatsen van de schuiven. De fabricage van de grote componenten van de bewe- gingswerken komt goed op gang. Van de smeedstalen onderdelen zijn met name te noemen de zuigerstangen, de cilinderflenzen, de cardanrin- gen, en de pennen en assen. Van het gietwerk zijn de prototypen nu allemaal goedgekeurd. Daarmee liggen nu tevens de gietprocedures vast. Het betreft de gietstalen 286

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 62