jy iBia> v n het nieuwe systeem te onderzoeken met b rtrekking tot de ecosysteemontwikkeling en n enselijk gebruik, en alternatieven aan te g iven aan de beleidsbeslissers. Men kan b voorbeeld een aantal alternatieven aangeven v >or beveiliging tegen overstromingen, die n ilieukundig gezien niet alle even wenselijk z n. li de tweede fase van de uitvoering kan ruimte g imaakt worden voor milieukundige begelei- d ng. De derde fase van de uitvoering wordt d n gevormd door het beheer. De planvorming h )udt een hervorming in van het bestuur, z dat beheer van dat gebied mogelijk wordt v Igens een op de verzamelde informatie g baseerd plan. Het totale planningsproces kan n et in één keer worden voltooid, maar er is s rake van voortdurende aanpassing aan de v aargenomen veranderingen in het gebied, a n nieuwe inzichten en veranderende publieke e politieke meningen. Een brede sociale basis v or het proces van beleidsbeslissingen en a gemene publieke aanvaarding ervan is n odzakelijk voor de uitvoering van de plannen. C beschreven integratie tussen civieltechni- s he, milieukundige en bestuurlijke aspecten v n grote waterbouwkundige werken is bij p ojecten in verschillende delen van de wereld ir zeer verschillende mate ontwikkeld. Bij de u voering van het Deltaplan in Nederland zien w een ontwikkeling van het eerste deel van de u voering af, de afsluiting van het Haringvliet, w ar civieltechnische uitgangspunten de g ondslag vormden, via het beheer van het G evelingenmeer, naar een nieuwe beheers- en b stuursvorm van het Oosterscheldegebied. T en in het begin van de zeventiger jaren de 0 vattingen over natuurbehoud en recreatie v anderd waren, leidde dit in 1975 tot een n uw beheersplan voor het Grevelingenmeer, w arin de uitgangspunten voor de planning v, i land- en watergebruik werden omschreven ei waarin die uitgangspunten vervolgens w rden omgezet in definitieve, gekwantificeerde vc Drstellen, en een daaruit afgeleid beheers er inrichtingsplan. In dit plan werd rekening gt louden met de ecologische mogelijkheden. B> stuurlijk had het echter geen wettelijke basis, 01 dat het door de staat en niet door de pi vincies en de gemeenten was opgezet. Vc jr het beheer van het Oosterscheldegebied is en bestuurseenheid opgericht waarin de st; at, de provincie Zeeland, de gemeenten en de waterbeheerders zijn vertegenwoordigd, he geen een geïntegreerd beheer mogelijk m, akt. Bi de plannen voor de bouw van een storm- vlc adkering in de toegangen van de Lagune van Venetië is in de besluitvorming sprake van een evenwichtige afweging van verschillende, soms tegenstrijdige aspecten, waaronder het milieu. De besluitvorming vindt plaats in nauw overleg tussen de staat, de provincie, de stad Venetië en andere belanghebbenden uit de sfeer van scheepvaart, visserij en toerisme. De plannen voor de bouw van getijcentrales in de Bay of Fundy in Canada en in het Engelse Severn-estuarium zijn opgezet met een zuiver economisch doel. Pas in een latere fase van de plannen werden onderzoekingen uitgevoerd naar het ecosysteem en naar mogelijke milieu-effecten. Bij het project in de Bay of Fundy werd in het begin van de zeventiger jaren een voorlopig milieu-onderzoek uitgevoerd door de regering van Canada en de staten New Brunswick en Nova Scotia, en van 1978 af door de Fundy Environmental Studies Committee, een lichaam dat opgericht werd op initiatief van een groot aantal onderzoekers en managers van twintig universiteiten en regeringslaborato ria. Aan de hand van modellen wordt getracht voorspellingen te doen inzake het effect van de werken op de aanwezige ecosystemen. Een grote invloed zal natuurlijk uitgaan van de plaats, de afmetingen en de technische uitvoe ring van het project, die nog niet vaststaan. Dat hier een goede wisselwerking bestaat tussen civiele technici en milieukundigen, is van groot belang. De mogelijkheden voor het opwekken van getij-energie in het Severn-estuarium kregen hernieuwde belangstelling in het begin van de zeventiger jaren, als gevolg van de stijging van de energieprijzen. Door de Universiteit van Bristol en door de Natural Environment Council werden de mogelijke gevolgen voor de water kwaliteit, de vervuiling en de hydrografie onderzocht, en werden er modellen gemaakt van het zoutgehalte en de koolstofcyclus. In 1978 stelde de Engelse regering het Severn Barrage Comittee in voor een breed onderzoek, waarin tenslotte vrij veel aandacht aan de ecologische aspecten werd besteed. De ecologische effecten zullen afhangen van de wijze van uitvoering; de mogelijkheden die het afgedamde estuarium zal bieden voor recreatie en natuurbehoud zullen op hun beurt afhangen van de waterkwaliteit. Omdat het zowel in het Severn-project als in het Bay-of-Fundy-project alleen nog over plannen gaat, is de bestuurlijke kant ervan nog niet of nauwelijks aan de orde. Het Nakanoumi-landaanwinningsproject in Japan werd aanvankelijk uitsluitend opgezet om land in te polderen voor de rijstteelt en om een meer te verzoeten, teneinde water te verkrijgen voor irrigatie. Met andere aspecten werd geen rekening gehouden. Maar omdat in 263

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 39