eiding van vakanties en bijscholing in omatiseringsvraagstukken. De improduktivi- t kon verder worden teruggedrongen door n boord van de schepen air-conditioning te stalleren, door de snelheid van de verbindin- en op te voeren, en door dagelijks overleg et de klanten en een goede werkplanning, ok op lange termijn. Tot de verhoging van de oduktie droeg natuurlijk ook bij dat er zoveel erk was, en dat het werkgebied klein is, en ;en niet veel vaartijd verliest. Tenslotte is de olledige automatisering zeer tijdbesparend ebleken. ot het vierde kwartaal van 1981 is het mogelijk ebleken de vraag bij te houden met twee pnamevaartuigen. Een derde vaartuig is vanaf at tijdstip toegevoegd, ergelijkbare cijfers van andere diensten innen de Rijkswaterstaat tonen overduidelijk an dat, als het gaat om opnameproduktie en ercentage effectieve peiltijd per vaartuig, hier an uitzonderlijk hoge prestaties kan worden esproken. Uit tabel 1 blijkt met name dat e effectieve peiltijd gegroeid is van 30% naar 0%; dat de verhouding produktief - improduk- af vrijwel constant ligt op 80% tegen 20%; en at het aantal kilometers opname van 9 000 in 379 is toegenomen tot 18 000 in 1981. Gezien I et betrekkelijk kleine werkgebied kunnen we 'i agger dat dit het meest frequent gepeilde c ebied is in Nederland. Een nog grotere hoeveelheid peilwerk wordt verwacht in 1983 en 1984, wanneer de Ooster- scheldekering volop in uitvoering is. Naarmate er meer onderdelen gereed komen zal een verschuiving plaatsvinden van werk- naar controle- en bewakingspeilingen. Meer dan drie opnemingsvaartuigen bemand met in totaal twaalf man personeel zullen naar verwachting niet behoeven te worden ingezet. Hoeveel inspanning de totale bewaking van de voltooide stormvloedkering zal vragen, is nog niet concreet te zeggen. Door de dan gewijzigde stroomsituatie, waarbij tussen de pijleropeningen zeer hoge snelheden zullen voorkomen - van 4 tot 5 m/sec - kan minder per dag worden opgenomen dan nu. Dit betekent echter niet dat de vraag naar peilingen zal verminderen; integendeel, in korte tijd moet dan vermoedelijk juist op een toenemende vraag worden gerekend, zeker de eerste jaren na realisering. Ook het bewakings gebied zal groter zijn dan nu, omdat achter de uitgebreide bezinkingsvelden aan weerszijden van de kering ontgrondingskuilen kunnen ontstaan; in samenhang daarmee is een frequente oeverbewaking langs de Schouwse en Noordbevelandse oever te voorzien. Naast dit peilwerk zal door andere vaartuigen onder waterinspectie aan de kering worden uitgevoerd in het belang van de conditiebewaking van het kunstwerk. I roduktiecijfers peilboten per halfjaar 1979 1980 1981 1982 II I II I II I aartuig 1 Produktief 84 85 85 83 81 78 j) Opname (km) 2500 2951 3613 4165 4563 4285 Effectieve peiltijd 31 36 40 42 48 50 aartuig 2 Produktief Opname (km) Effectieve peiltijd 72 80 77 1946 2713 2434 31 38 32 83 77 74 3870 4387 3734 42 50 46 'aartuig 3* 1) Produktief 46 41 0) Opname (km) 808 2104 Effectieve peiltijd 43 4g 50% inzet peilwerk effectieve peiltijd is in procenten van de produktieve uren (8-urige werkdag) 245

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 21