eiding van vakanties en bijscholing in
omatiseringsvraagstukken. De improduktivi-
t kon verder worden teruggedrongen door
n boord van de schepen air-conditioning te
stalleren, door de snelheid van de verbindin-
en op te voeren, en door dagelijks overleg
et de klanten en een goede werkplanning,
ok op lange termijn. Tot de verhoging van de
oduktie droeg natuurlijk ook bij dat er zoveel
erk was, en dat het werkgebied klein is, en
;en niet veel vaartijd verliest. Tenslotte is de
olledige automatisering zeer tijdbesparend
ebleken.
ot het vierde kwartaal van 1981 is het mogelijk
ebleken de vraag bij te houden met twee
pnamevaartuigen. Een derde vaartuig is vanaf
at tijdstip toegevoegd,
ergelijkbare cijfers van andere diensten
innen de Rijkswaterstaat tonen overduidelijk
an dat, als het gaat om opnameproduktie en
ercentage effectieve peiltijd per vaartuig, hier
an uitzonderlijk hoge prestaties kan worden
esproken. Uit tabel 1 blijkt met name dat
e effectieve peiltijd gegroeid is van 30% naar
0%; dat de verhouding produktief - improduk-
af vrijwel constant ligt op 80% tegen 20%; en
at het aantal kilometers opname van 9 000 in
379 is toegenomen tot 18 000 in 1981. Gezien
I et betrekkelijk kleine werkgebied kunnen we
'i agger dat dit het meest frequent gepeilde
c ebied is in Nederland.
Een nog grotere hoeveelheid peilwerk wordt
verwacht in 1983 en 1984, wanneer de Ooster-
scheldekering volop in uitvoering is. Naarmate
er meer onderdelen gereed komen zal een
verschuiving plaatsvinden van werk- naar
controle- en bewakingspeilingen. Meer dan
drie opnemingsvaartuigen bemand met in
totaal twaalf man personeel zullen naar
verwachting niet behoeven te worden ingezet.
Hoeveel inspanning de totale bewaking van de
voltooide stormvloedkering zal vragen, is nog
niet concreet te zeggen.
Door de dan gewijzigde stroomsituatie, waarbij
tussen de pijleropeningen zeer hoge snelheden
zullen voorkomen - van 4 tot 5 m/sec - kan
minder per dag worden opgenomen dan nu.
Dit betekent echter niet dat de vraag naar
peilingen zal verminderen; integendeel, in
korte tijd moet dan vermoedelijk juist op een
toenemende vraag worden gerekend, zeker de
eerste jaren na realisering. Ook het bewakings
gebied zal groter zijn dan nu, omdat achter de
uitgebreide bezinkingsvelden aan weerszijden
van de kering ontgrondingskuilen kunnen
ontstaan; in samenhang daarmee is een
frequente oeverbewaking langs de Schouwse
en Noordbevelandse oever te voorzien. Naast
dit peilwerk zal door andere vaartuigen onder
waterinspectie aan de kering worden uitgevoerd
in het belang van de conditiebewaking van het
kunstwerk.
I roduktiecijfers peilboten per halfjaar
1979 1980 1981 1982
II I II I II I
aartuig 1
Produktief 84 85 85 83 81 78
j) Opname (km) 2500 2951 3613 4165 4563 4285
Effectieve peiltijd 31 36 40 42 48 50
aartuig 2
Produktief
Opname (km)
Effectieve peiltijd
72 80 77
1946 2713 2434
31 38 32
83 77 74
3870 4387 3734
42 50 46
'aartuig 3*
1) Produktief 46 41
0) Opname (km) 808 2104
Effectieve peiltijd 43 4g
50% inzet peilwerk
effectieve peiltijd is in procenten van de produktieve uren (8-urige werkdag)
245