kr
y
-TH
llll!
lllll
iiiii
llll
400
360
320
280
240
n
200
-
a
E 160
z
120
5
z 80
0-
O
40
0
I I
MM
I I
I I
I I
111
I I I
I I I
I I
I I
I I
111
WEEK
3
2
5 7
4 6 e
9 11
10 1
13 15 1
2 14 16
1
18
20
1 23
22
25
24 26
7 29
28
31 33
0 32
3
34
5 37
36 3
39
8
41
0
43
12 44
45 47
46
49 51
8 50 52
onderlinge correcties behoeven te worden
toegepast.
Een moeilijkheid voor de nauwkeurigheid
vormt de invloed van scheepsbewegingen op
de diepteregistratie. Gedurende meer dan
anderhalf jaar is op twee peilvaartuigen
golfcompensatie-apparatuur beproefd, zonder
noemenswaardig resultaat. Het golfbeeld
rondom de Oosterscheldekering is daarvoor te
onregelmatig, de vaartuigen te beweeglijk en
de raaiafstanden te kort.
Door veelvuldig in hetzelfde gebied te peilen
wordt de fout van de weersinvloed zo goed
mogelijk geëlimineerd. De totale gemiddelde
fout is mede daardoor kleiner dan 1
Verwerking
Het peilbedrijf is geautomatiseerd, de inwinning
en controle van gegevens geschiedt vooral ten
aanzien van diepte en plaats automatisch. Ook
de besturing van de vaartuigen in de gewenste
richting geschiedt met automatische randappa
ratuur, terwijl de gevaren raai en de theoretisch
opgegeven raai op een plotter te zien zijn. Alle
inwinningsgegevens worden op 'Floppy discs'
weggeschreven, waarna ze regelrecht per auto
naar het computergestuurde walverwerkings-
systeem worden gebracht. Vanwege de
toenemende produktie werd het oude walsys-
teem Interplot in 1981 vervangen door een
nieuw RSX-Interplot systeem op de nieuwe
locatie Damvak Geul.
Het systeem is in staat om 250 km raailengte
per dag aan ingewonnen gegevens te verwerken
in acht uur. Deze opname staat gelijk aan de
piekproduktie van drie vaartuigen; aangezien
in 1981 een topproduktie is voorgekomen van
120 km met 2 vaartuigen moet het systeem
toereikend zijn, ook voor toekomstige vragen.
Fig. 4. Weekproduktie van he
peilbedrijf
Er zijn twee snelle piotmachines voor het
tekenwerk. De voornaamste verwerkingsvor
men zijn profielen en overzichten; ook worden
dagelijks de hoeveelheden gestorte en nog aan
te brengen materialen berekend. Indien de
walverwerking zou stagneren is beperkte
verwerking aan boord mogelijk.
Voor de verwerking zijn drie waloperators
werkzaam in het Computer Centrum. Goede
afstemming tussen de opnames van de
vaartuigen en de verwerkingsafdeling heeft
ertoe geleid dat de klanten - directie en
aannemer-zonder noemenswaardige over
schrijding van de 8-urige werkdag hun produk-
ten op tijd in huis hebben.
Om in de toekomst de in te zetten vaartuigca
paciteit en het personeelsbestand te kunnen
plannen, is onderzocht welke mogelijkheden er
zijn om de produktie op te voeren. Allereerst
werd vanaf medio 1979 aan de hand van
gegevens zowel aan boord als aan de wal, de
opnameproduktie gevolgd. Aan de hand van
de resultaten zijn maatregelen genomen om
het aantal improduktieve uren zoveel mogelijk
te beperken.
Zo werden de vaartuigen waar mogelijk in de
directe omgeving van het werk gestationeerd,
en werd er voor gezorgd dat reparatiehellinger
en werkplaatsen van de Technische Dienst ter
beschikking stonden. Eveneens streefde men
naar zo kort mogelijke werfbeurten. Met
betrekking tot de personeelsinzet werd gelet o
244