wordt daarom veelal gewerkt met ervarings levens, maar door de verschillende inschat- ig daarvan door de deskundigen ontstond al eens discussie. Belangrijk is dan in ieder eval het realiseren van een constant produkt. e stortebedden voor en achter de stormvloed- ?ring zijn uitgevoerd in asfaltmastiek, een engsel van zand, vulstof en bitumen; dit rodukt is bij hoge temperatuur vloeibaar en vordt dan met het asfaltschip 'Jan Heymans' ia een pijp en een verdeelmond op de bodem nder water aangebracht, waar het tot een >aan uitvloeit en afkoelt. In afgekoelde vorm rezit het nog voldoende flexibilteit om bepaalde ontgrondingen te volgen. Wezenlijk is in dit geval dus de eis van viscositeit bij de verwer- ■dngstemperatuuren bij de omgevingstempera- uur na het aanbrengen; de verwerking is naatgevend. Opleveringscontrole heeft hier ïoogstens zin voor verrekening van eventueel e veel toegevoegde bitumen; correctie van de langebrachte lagen is hooguit mogelijk door er ien nieuwe laag overheen te leggen. Je in het bestek beschreven laagdikte moest vorden opgebouwd uit drie elkaar dakpansge- vijs overlappende banen; de mastiek diende ïiertoe in voldoende mate te kunnen uit- en amenvloeien. Geleidelijk werd duidelijk dat aan de verschil- ende voorwaarden niet voldaan kon worden door alleen een hoge kwaliteit van de mastiek; een ongestoord verloop van het totale aan- brengproces bleek doorslaggevend. De plaatsbepaling, de verhaalsnelheid, de samen stelling en temperatuur van de mastiek en de stroming in de aanbrengpijp werden tenslotte voortdurend gevolgd en vastgelegd; ingrepen vonden slechts plaats bij bepaalde combinaties van afwijkingen onder verschillende omstandig heden. Zonodig volgde dan onderzoek onder water, als dat op grond van de bedrijfsgegevens nodig leek. Van de mastiek werd verder de samenstelling en de viscositeit gecontroleerd, evenals de grondstoffen. Zodra het belang van de viscositeit duidelijk was, kon overigens op een ander mengsel worden overgegaan met besparing op de dure component bitumen. Zoals reeds vermeld is bekleding van dijken en dammen met waterbouwasfaltbeton allang gebruikelijk. Men werkt in de water- en in de wegenbouw in principe met hetzelfde produkt, een mengsel van vulstof, zand, steenslag en bitumen; ook de wijze van verwerking en de mogelijkheden tot controle en correctie Tabel 2. Kenmerken van het keuringssysteem voor een aantal ongebonden materialen voor de Oosterscheldekering on srzochte eigenschappen frequentie plaats uitvoering ko. elverdeling elk schip bij produktie (Limburg) namens directie ko elverdeling elk schip bij produktie (Beneden-Maas) namens directie ko elverdeling elk schip bij produktie (Boven-Rijn) door producent ko elverdeling elk schip bij produktie (Beneden-Rijn) namens directie ko "elverdeling min. eens bij produktie (Luik) namens directie m nging 2 sorteringen per maand di itheid, sterkte ka en ijzerbestendigheid ko relverdeling elke dag bij produktie (Hamburg) door producent rr nging 2 sorteringen bi tendigheid d iitheid, sterkte bij afvoer bij produktie (Hamburg) namens directie kt relverdeling elke dag bij produktie (Eifel) door producent ko relvorm VO' irkomen zonnebrand min. eens bij produktie (Eifel) namens directie c. ntheid, sterkte per maand eens per kw. bij produktie (staalbedrijf) namens directie a.s D-slak 40/250 mm elke lading bij aanvoer visueel namens directie 235

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 11