wordt daarom veelal gewerkt met ervarings
levens, maar door de verschillende inschat-
ig daarvan door de deskundigen ontstond
al eens discussie. Belangrijk is dan in ieder
eval het realiseren van een constant produkt.
e stortebedden voor en achter de stormvloed-
?ring zijn uitgevoerd in asfaltmastiek, een
engsel van zand, vulstof en bitumen; dit
rodukt is bij hoge temperatuur vloeibaar en
vordt dan met het asfaltschip 'Jan Heymans'
ia een pijp en een verdeelmond op de bodem
nder water aangebracht, waar het tot een
>aan uitvloeit en afkoelt. In afgekoelde vorm
rezit het nog voldoende flexibilteit om bepaalde
ontgrondingen te volgen. Wezenlijk is in dit
geval dus de eis van viscositeit bij de verwer-
■dngstemperatuuren bij de omgevingstempera-
uur na het aanbrengen; de verwerking is
naatgevend. Opleveringscontrole heeft hier
ïoogstens zin voor verrekening van eventueel
e veel toegevoegde bitumen; correctie van de
langebrachte lagen is hooguit mogelijk door er
ien nieuwe laag overheen te leggen.
Je in het bestek beschreven laagdikte moest
vorden opgebouwd uit drie elkaar dakpansge-
vijs overlappende banen; de mastiek diende
ïiertoe in voldoende mate te kunnen uit- en
amenvloeien.
Geleidelijk werd duidelijk dat aan de verschil-
ende voorwaarden niet voldaan kon worden
door alleen een hoge kwaliteit van de mastiek;
een ongestoord verloop van het totale aan-
brengproces bleek doorslaggevend. De
plaatsbepaling, de verhaalsnelheid, de samen
stelling en temperatuur van de mastiek en de
stroming in de aanbrengpijp werden tenslotte
voortdurend gevolgd en vastgelegd; ingrepen
vonden slechts plaats bij bepaalde combinaties
van afwijkingen onder verschillende omstandig
heden. Zonodig volgde dan onderzoek onder
water, als dat op grond van de bedrijfsgegevens
nodig leek. Van de mastiek werd verder de
samenstelling en de viscositeit gecontroleerd,
evenals de grondstoffen. Zodra het belang van
de viscositeit duidelijk was, kon overigens op
een ander mengsel worden overgegaan met
besparing op de dure component bitumen.
Zoals reeds vermeld is bekleding van dijken en
dammen met waterbouwasfaltbeton allang
gebruikelijk. Men werkt in de water- en in de
wegenbouw in principe met hetzelfde produkt,
een mengsel van vulstof, zand, steenslag en
bitumen; ook de wijze van verwerking en de
mogelijkheden tot controle en correctie
Tabel 2. Kenmerken van het keuringssysteem voor
een aantal ongebonden materialen voor de
Oosterscheldekering
on
srzochte eigenschappen
frequentie
plaats
uitvoering
ko. elverdeling
elk schip
bij produktie (Limburg)
namens directie
ko
elverdeling
elk schip
bij produktie (Beneden-Maas)
namens directie
ko
elverdeling
elk schip
bij produktie (Boven-Rijn)
door producent
ko
elverdeling
elk schip
bij produktie (Beneden-Rijn)
namens directie
ko
"elverdeling
min. eens
bij produktie (Luik)
namens directie
m
nging 2 sorteringen
per maand
di
itheid, sterkte
ka
en ijzerbestendigheid
ko
relverdeling
elke dag
bij produktie (Hamburg)
door producent
rr
nging 2 sorteringen
bi
tendigheid
d
iitheid, sterkte
bij afvoer
bij produktie (Hamburg)
namens directie
kt
relverdeling
elke dag
bij produktie (Eifel)
door producent
ko
relvorm
VO'
irkomen zonnebrand
min. eens
bij produktie (Eifel)
namens directie
c.
ntheid, sterkte
per maand
eens per kw.
bij produktie (staalbedrijf)
namens directie
a.s
D-slak 40/250 mm
elke lading
bij aanvoer visueel
namens directie
235