van de principes die telkens terugkeren in
ontwerp en de bouw van de stormvloedke-
in de Oosterschelde is dat van de prefabri-
e. Dit principe is niet alleen toegepast bij de
ers, maar het geldt ook voor het funderings-
dat zanddicht maar waterdoorlatend moet
Geprefabriceerde filtermatten worden
aartoe door de 'Cardium' afgerold en neerge-
igd op de vooraf vlakgemaakte Oosterschelde-
odem. Het vlakken en leggen geschiedt
ijktijdig tijdens de laagwater-kentering.
ocht echter bij de controle na het leggen
ken dat de bodem in het pijlergebied toch te
ivlak is gebleven, dan moet alsnog een
rrectie kunnen worden aangebracht. Daartoe
.■erden zogenoemde tegelmatten ontwikkeld,
bestaande uit twee matstroken, die naar
hoefte en op maat samengesteld worden uit
prefabriceerde betontegels. Deze matstroken
moeten exact daar worden gelegd waar de
billen van de pijler de filtermatten zullen raken.
Deze plaatsen worden na het leggen van de
filtermatten uitermate nauwkeurig ingemeten.
In principe kan de geconstateerde onvlakheid
worden weggewerkt door op de plaatsen met
holtes dikkere en op de plaatsen met bulten
dunnere tegels in de tegelmat te verwerken; de
tegels werken dan als een rij contramallen. De
mogelijkheden tot correctie zijn evenwel
beperkt. Zo varieert de dikte van de beschikbare
tegels in stappen van 5 cm tussen minimaal 15
en maximaal 60 cm. Voor het beoogde doel
moet deze variatie groot genoeg zijn.
Per pijler wordt één mat gelegd, bestaande uit
twee afzonderlijke stroken. Gezien de grote
ervaring die men al heeft met het leggen van
blokkenmatten en steenasfaltmatten en
binnenkort ook met funderingsmatten krijgt,
lag het voor de hand hetzelfde uitvoeringsprin
cipe voor de tegelmat te kiezen. De matten
worden onder min of meer ideale omstandig
heden op de wal geprefabriceerd, op een
transportrol gewikkeld en getransporteerd en
afgewikkeld met behulp van een legponton. De
bodembescherming van blokkenmatten was
inmiddels geheel voltooid, dus de fabriek en de
afzinkapparatuur van de blokkenmatten kon de
basis vormen voor het tegelmatbedrijf. De
matten worden dan ook gemaakt ter plaatse
van de voormalige blokkenmatfabriek aan de
Sophiahaven bij Wissekerke op Noord-Beve
land.
Om de mat op te wikkelen en te transporteren
wordt weer gebruik gemaakt van de matten-
trommel 'Dos II', inmiddels omgedoopt tot
'Donax II'. De voormalige 'Dos I', nu Donax I',
functioneert als legponton.
Tijdens het leggen is de 'Donax I' gekoppeld
aan de 'Macoma', die vlak vóór het eigenlijke
leggen van de tegelmat de bodem heeft
opgeschoond met zijn 27 m brede zuigmond.
Een nauwkeurig karwei, want zand onder de
tegelmat is niet toelaatbaar.
Het zal duidelijk zijn, gezien het verschil tussen
een blokken- en een tegelmat, dat zowel fabriek
en loswal als mattenrol en legponton ingrijpend
verbouwd moesten worden.
Een tegelmat bestaat uit twee stroken, elk met
een lengte van ruim 48 m en een breedte van
5,65 m, passend onder de billen van de pijler.
Elke matstrook bestaat uit honderdachtendertig
betontegels in halfsteens verband gelegd en in
langsrichting onderling gekoppeld door
staaldraden. Er is een groot aantal verschillende
typen betontegels. Bepalend voor de vorm zijn
onder andere geweest de noodzaak om de mat
op de transportrol te rollen, en om hem weer af
te rollen en te leggen; verder het toelaatbaar
185