De lengte van de bruggen in het Kreekraktracé
bedraagt 5 x 30 150 m; die van de brug in
de Bathseweg bedraagt 6 x 30 180 m.
Balken van het type ZIP met een versmalde
onderflens en een hoogte van 1,40 m bleken
het voordeligst. De hart op hart afstand van de
balken bedraagt 2,10 m, waarbij de druklaag
1,30 m overkraagt. In plaats van een houten
bekisting zijn tussen de balken 6 cm dikke
gewapend-betonnen bekistingsplaten toege
past, die ook constructief meewerken. De
overstekken worden op de normale wijze
bekist.
De dekken worden verder afgewerkt met
schampranden, leuning- en geleiderailconstruc-
ties, een laag asfaltbeton met een minimale
dikte van 50 mm en waterdichte kunststofvoeg-
overgangen. De schampranden langs de
buitenzijde van de dekken zijn gedeeltelijk
15.52m
6.18 m
15.52 m
VLUCHTSTROOK
VLUCHTSTROOK
01.40
klaag en dwarsdragers.
hoogteligging boven het kanaal bedraagt
niddeld 12 m, ruimschoots voldoende voor
passeren van baggermaterieel, nodig om
kanaal te maken en te onderhouden; ook
plaatse van de werkwegen is voldoende
rrijhoogte beschikbaar. Daarom hoefden er
de constructiehoogten geen eisen te
v. den gesteld. De hart op hart afstand van de
I. en kon nu groter worden dan minimaal
n ig zou zijn bij de gekozen overspanning, en
h aantal balken kon worden gereduceerd. Zo
w d een economisch gunstige oplossing
v regen.
B e bepaling van de grootte van de overspan-
n en moest een economisch compromis
g 'ten worden tussen balklengte en aantal
P s in het kanaal. Men is bij alle bruggen
e komen op overspanningen van 30 m.
geprefabriceerd en voorzien van een uitgewas
sen oppervlak. Omdat de bruggen zoals gezegd
worden gebouwd als het kanaal nog niet is
gegraven, is een conventionele pijlerconstructie
bestaande uit palen, sloof, wanden of kolommen
en een oplegbalk, moeilijk uitvoerbaar. Men
heeft nu gekozen voor een constructie die
bestaat uit twee stalen palen en een betonnen
oplegbalk. Bij deze keuze heeft men zich zowel
door economische als door esthetische
overwegingen laten leiden, en dit laatste met
name bij de bruggen in het Kreekraktracé, waar
op korte afstand van elkaar vier bruggen
moesten worden gebouwd. Immers het zal
iedereen duidelijk zijn dat enkele grote palen
fraaier ogen dan een mastbos van veel kleintjes.
De diameter van de palen bedraagt 1,40 m
voor de bruggen in de Rijkswegen A58 en 258
en 1,10 m voor de brug in de Bathseweg. De
217