2e RIJ TEGELS 15 m m F~^éSSêQg^ 40 m m [II ig. 2. De tegels en hun evestiging aan de mat rnnen halen waren ingrijpende wijzigingen an de loswal van de blokkenmatfabriek oodzakelijk. Wanneer de tegelmat is opgerold, kan onmid- ellijk begonnen worden met de fabricage van e volgende mat. Met behulp van de loswal- raan worden daartoe de staartstukken in de tartpositie gebracht. Vervolgens worden de erdraden van de hulplieren aangebracht, vaarna de matstroken zich weer laten samen stellen. iet leggen van de mat De tegelmatten worden gelegd door de 'Donax die hiertoe gekoppeld is aan de 'Macoma'. Het leggen geschiedt vlak voor de pijlerplaat sing. We gaan uit van een situatie waarin de Donax I' al gekoppeld ligt aan de 'Macoma' en de mattenrol is ingevaren. De beide matstroken moeten uitermate nauwkeurig gelegd worden, zo nauwkeurig mogelijk. Bovendien mag onder geen voorwaarde het bovendoek van de bovenmat tijdens het matleggen beschadigd worden, bijvoorbeeld als gevolg van bewegin gen tijdens het leggen tussen matstroken en bovenmat. De enige mogelijkheid om deze kwaliteit te realiseren, bleek het gebruik van een zware kopbalk, die geplaatst wordt voordat het eigenlijke leggen begint. De kopbalk fungeert dan als ankerpunt tijdens het afrollen van de beide matstroken. De positie van de kopbalk kan nauwkeurig worden ingemeten en zonodig kan hij zelfs opnieuw geplaatst worden. Uit berekeningen volgde een minimaal gewicht van 60 ton, maar ook gold: hoe zwaarder hoe beter. Gekozen is voor een balkgewicht van 100 ton. Het meenemen van zo'n zware kopbalk op de mattenrol heeft grote gevolgen voor de rol-on-balans en de behandeling van de balk op de rol. Het meest aantrekkelijk was, de kopbalk aan boord van de 'Donax I' te houden. Dit kon gelukkig ook, hoewel het woekeren was met de ruimte. De 100 ton kon nog juist gehanteerd worden met behulp van de vier voormalige verhaallieren van de 'Donax I'. Na het invaren en vergrendelen van de 'Donax II' binnen de 'Donax I', worden allereerst de afzink- en wenteldraden gekoppeld. Daarna is het mogelijk de rol enigzins te draaien, zodat het mateinde met de kopstukken aan de kopbalk gekoppeld kan worden. De elektrische verbinding met de kopbalk wordt aangebracht, en vervolgens kan de kopbalk aan de beide matstroken hangen. Dit gebeurt om te voorko men dat de matstroken na het losmaken van de borgen als gevolg van het hoge tegelgewicht 189

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 9