mat op de rol tgen bleek deze oplossing aantrekkelijk. De 'atstroken worden met behulp van hulp-houd- ren en ingeschoren draden stapsgewijs over montageplaats getrokken en van achteren aar voren bewerkt tot tegelmatten, in die zin at het eigenlijke begin van de mat wordt avormd door het staartstuk, len heeft ervan afgezien de staarttegel zo uit te voeren dat de mat daaraan vooruit getrokken an worden. De staarttegels zouden dan aanzienlijk gecompliceerder en duurder teworden zijn. Beter leek het om een bij elke mat opnieuw bruikbare extra-balk toe te passen: het staartstuk. Aan dit staartstuk worden paarsgewijs de staaldraadstrengen bevestigd, en met behulp van een eenvoudige spaninrichting op ongeveer gelijke spanning strak gehouden. Na het monteren van de staarttegels moeten de betontegels worden aangebracht. Een vorkhef truck haalt de benodigde tegels uit het depot en zet ze in de juiste volgorde onder de railbaan van de tegelplaatser. Dit is een hydraulisch aangedreven en nauwkeurig positioneerbare loopkat, voorzien van een speciale klem, waarmee hij de betontegels met hun gecompliceerde vorm zonder beschadiging kan oppakken en vervolgens op de staaldraden plaatsen. Als de tegels volgens het voor elke strook verschillende patroon nauwkeurig zijn gepositioneerd, worden ze aan het staalstren- genpaar bevestigd. Dit moet van onderaf gebeuren. In de montagekelder staat daartoe een luchtgedreven moeraanzetter opgesteld, of liever aan volledig gebalanceerde zwenkarmen opgehangen, waarmee de bevestiging op nauwkeurige en betrekkelijk gemakkelijke wijze kan worden verricht. Ondanks de hoge werk- nauwkeurigheid vindt regelmatig controle plaats. Om het vooruittrekken van de matstroken gemakkelijker te laten verlopen, zijn achter de matstroken rollenbanen voorzien, lang genoeg om een complete matstrookte kunnen opne men. Aan het eind van de mat worden de koptegel en vervolgens het kopstuk gemon teerd. De mat is dan klaar om opgerold te worden. De fabriek werkt in een enkele ploeg. Met acht man kan in drie werkdagen één gehele tegelmat geproduceerd en opgerold worden. Het plaatsingstempo van de pijlers vereist dat er gemiddeld elke week een tegelmat gelegd kan worden. Omdat de constructie van de mat betrekkelijk eenvoudig is, en de cyclustijd niet extreem kort is, kon met de geschetste betrek kelijk eenvoudig produktie-opzet worden volstaan. Mocht het door bijzondere omstandig- 187

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 7