van de principes die telkens terugkeren in ontwerp en de bouw van de stormvloedke- in de Oosterschelde is dat van de prefabri- e. Dit principe is niet alleen toegepast bij de ers, maar het geldt ook voor het funderings- dat zanddicht maar waterdoorlatend moet Geprefabriceerde filtermatten worden aartoe door de 'Cardium' afgerold en neerge- igd op de vooraf vlakgemaakte Oosterschelde- odem. Het vlakken en leggen geschiedt ijktijdig tijdens de laagwater-kentering. ocht echter bij de controle na het leggen ken dat de bodem in het pijlergebied toch te ivlak is gebleven, dan moet alsnog een rrectie kunnen worden aangebracht. Daartoe .■erden zogenoemde tegelmatten ontwikkeld, bestaande uit twee matstroken, die naar hoefte en op maat samengesteld worden uit prefabriceerde betontegels. Deze matstroken moeten exact daar worden gelegd waar de billen van de pijler de filtermatten zullen raken. Deze plaatsen worden na het leggen van de filtermatten uitermate nauwkeurig ingemeten. In principe kan de geconstateerde onvlakheid worden weggewerkt door op de plaatsen met holtes dikkere en op de plaatsen met bulten dunnere tegels in de tegelmat te verwerken; de tegels werken dan als een rij contramallen. De mogelijkheden tot correctie zijn evenwel beperkt. Zo varieert de dikte van de beschikbare tegels in stappen van 5 cm tussen minimaal 15 en maximaal 60 cm. Voor het beoogde doel moet deze variatie groot genoeg zijn. Per pijler wordt één mat gelegd, bestaande uit twee afzonderlijke stroken. Gezien de grote ervaring die men al heeft met het leggen van blokkenmatten en steenasfaltmatten en binnenkort ook met funderingsmatten krijgt, lag het voor de hand hetzelfde uitvoeringsprin cipe voor de tegelmat te kiezen. De matten worden onder min of meer ideale omstandig heden op de wal geprefabriceerd, op een transportrol gewikkeld en getransporteerd en afgewikkeld met behulp van een legponton. De bodembescherming van blokkenmatten was inmiddels geheel voltooid, dus de fabriek en de afzinkapparatuur van de blokkenmatten kon de basis vormen voor het tegelmatbedrijf. De matten worden dan ook gemaakt ter plaatse van de voormalige blokkenmatfabriek aan de Sophiahaven bij Wissekerke op Noord-Beve land. Om de mat op te wikkelen en te transporteren wordt weer gebruik gemaakt van de matten- trommel 'Dos II', inmiddels omgedoopt tot 'Donax II'. De voormalige 'Dos I', nu Donax I', functioneert als legponton. Tijdens het leggen is de 'Donax I' gekoppeld aan de 'Macoma', die vlak vóór het eigenlijke leggen van de tegelmat de bodem heeft opgeschoond met zijn 27 m brede zuigmond. Een nauwkeurig karwei, want zand onder de tegelmat is niet toelaatbaar. Het zal duidelijk zijn, gezien het verschil tussen een blokken- en een tegelmat, dat zowel fabriek en loswal als mattenrol en legponton ingrijpend verbouwd moesten worden. Een tegelmat bestaat uit twee stroken, elk met een lengte van ruim 48 m en een breedte van 5,65 m, passend onder de billen van de pijler. Elke matstrook bestaat uit honderdachtendertig betontegels in halfsteens verband gelegd en in langsrichting onderling gekoppeld door staaldraden. Er is een groot aantal verschillende typen betontegels. Bepalend voor de vorm zijn onder andere geweest de noodzaak om de mat op de transportrol te rollen, en om hem weer af te rollen en te leggen; verder het toelaatbaar 185

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 5