va iet zogenaamde hooggefundeerde type en be aan uit een oplegsloof, een front en vlf gelwanden. Df indhoofden worden eveneens gefundeerd op talen palen, echter met een diameter van 0, n, die wel voorzien zijn van een bodemplaat. N iet heien worden de palen gevuld met z; d, terwijl de verbinding met de sloof op d ilfde wijze tot stand wordt gebracht als bij d lijiers. L iingen- en verkeersbrug functie van de leidingen-en verkeersbrug is ledig. Er worden een aantal leidingen over c eid, via deze brug is de westzijde van het f ekraksluizencomplex in noodgevallen snel t ereiken voor brandweer en ambulance en vormt voor recreanten de toegang tot de dtong tussen de beide kanalen, de leidingenstraat ligt momenteel nog maar i leiding: een olieleiding met een diameter 600 mm. Voor de constructie van de venbouw is een kostenvergelijking gemaakt sen een ter plaatse te storten trogligger in orgespannen beton en een constructie mengesteld uit voorgespannen balken. Een schil in kosten tussen deze varianten was uwelijks aantoonbaar zodat de keuze mede esthetisch oogpunt is gevallen op de ter :atse te storten trogligger. De leidingen- en keersbrug ligt niet in bestaande aansluitin- n, zoals dit bij de overige verkeersbruggen geval is. De hoogteligging kon ook lager ozen worden, en wel zo dat baggermaterieel r het onderhoud van het kanaal er nog net lerdoor kan. Om ter plaatse van de werkwe- voldoende doorrijhoogte te verkrijgen moeten de wegen hier enigszins lager worden aangelegd. De brug is 134 m lang; hij is onderverdeeld in twee eindvelden van 22 m en 3 tussenvelden van 30 m, dus zoals bij de overspanningen van de overige verkeersbruggen. De totale hoogte van de brug bedraagt 1,56 m en de breedte 8 m. De weg is 4 m breed, terwijl voor de leidingen een ruimte van 2,20 x 1,20 m beschik baar is. De bovenbouw is samengesteld uit drie wanden met een dikte van respectievelijk 0,55, 0,70 en 0,55 m, met daartussen vloeren die in het verkeersgedeelte 0,25 m dik zijn, en in het leidingengedeelte 0,20 m. Om een economisch gebruik van de bekisting te verkrijgen zal de brug in drie gedeelten worden gestort. Ter plaatse van de stortvoegen worden de voorspankabels afgespannen en doorgekoppeld. Het leidingengedeelte wordt afgedekt met betonnen platen. In een aantal van deze platen worden stalen luiken aangebracht ten behoeve van de periodieke inspectie van de leidingen. De lengteverandering van de leidingen als gevolg van temperatuurwisselingen kan worden opgenomen door vervorming van de leiding in de grond, zodat expansieruimten in de brug niet nodig zijn. De olieleiding wordt opgelegd op glij-opleggin- gen, hart op hart 10 meter van elkaar. Vorm en constructie van de pijlers en landhoof- den zijn nagenoeg gelijk aan die van de overige verkeersbruggen, met dit verschil, dat de landhoofden op betonnen palen worden gefundeerd. De diameter van de stalen palen bedraagt 0,80 m. De leidingen komen boven de grond uit de brug en verdwijnen dan in de grond. Als er later leidingen worden aangelegd zal hiervoor 219

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 39