De lengte van de bruggen in het Kreekraktracé bedraagt 5 x 30 150 m; die van de brug in de Bathseweg bedraagt 6 x 30 180 m. Balken van het type ZIP met een versmalde onderflens en een hoogte van 1,40 m bleken het voordeligst. De hart op hart afstand van de balken bedraagt 2,10 m, waarbij de druklaag 1,30 m overkraagt. In plaats van een houten bekisting zijn tussen de balken 6 cm dikke gewapend-betonnen bekistingsplaten toege past, die ook constructief meewerken. De overstekken worden op de normale wijze bekist. De dekken worden verder afgewerkt met schampranden, leuning- en geleiderailconstruc- ties, een laag asfaltbeton met een minimale dikte van 50 mm en waterdichte kunststofvoeg- overgangen. De schampranden langs de buitenzijde van de dekken zijn gedeeltelijk 15.52m 6.18 m 15.52 m VLUCHTSTROOK VLUCHTSTROOK 01.40 klaag en dwarsdragers. hoogteligging boven het kanaal bedraagt niddeld 12 m, ruimschoots voldoende voor passeren van baggermaterieel, nodig om kanaal te maken en te onderhouden; ook plaatse van de werkwegen is voldoende rrijhoogte beschikbaar. Daarom hoefden er de constructiehoogten geen eisen te v. den gesteld. De hart op hart afstand van de I. en kon nu groter worden dan minimaal n ig zou zijn bij de gekozen overspanning, en h aantal balken kon worden gereduceerd. Zo w d een economisch gunstige oplossing v regen. B e bepaling van de grootte van de overspan- n en moest een economisch compromis g 'ten worden tussen balklengte en aantal P s in het kanaal. Men is bij alle bruggen e komen op overspanningen van 30 m. geprefabriceerd en voorzien van een uitgewas sen oppervlak. Omdat de bruggen zoals gezegd worden gebouwd als het kanaal nog niet is gegraven, is een conventionele pijlerconstructie bestaande uit palen, sloof, wanden of kolommen en een oplegbalk, moeilijk uitvoerbaar. Men heeft nu gekozen voor een constructie die bestaat uit twee stalen palen en een betonnen oplegbalk. Bij deze keuze heeft men zich zowel door economische als door esthetische overwegingen laten leiden, en dit laatste met name bij de bruggen in het Kreekraktracé, waar op korte afstand van elkaar vier bruggen moesten worden gebouwd. Immers het zal iedereen duidelijk zijn dat enkele grote palen fraaier ogen dan een mastbos van veel kleintjes. De diameter van de palen bedraagt 1,40 m voor de bruggen in de Rijkswegen A58 en 258 en 1,10 m voor de brug in de Bathseweg. De 217

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 37