Kostenbewaking en planning
De financiële voorwaarden voor de bouw van
de stormvloedkering en de wijze waarop die
worden nageleefd, vormen het onderwerp van
dit hoofdstukje.
Toen het parlement in 1976 besloot dat de
Oosterschelde niet met een dichte dam maar
met een doorlatende constructie zou worden
afgesloten, werd daarbij onder andere een
financiëleontbindende voorwaarde gehanteerd.
Hieruit vloeide voort dat, gerekend vanaf 1
januari 1974, het gehele Oosterscheldeproject
niet méér mocht gaan kosten dan f4,8 miljard
op het prijspeil van begin 1976.
De in 1976 gemaakte ramingen berustten op de
toenmalige, veelal globale inzichten in ontwerp
en uitvoeringswijze. Bij het voortschrijden van
de tijd en naarmate de kennis toenam door
studie en onderzoek, werd het ontwerp op tal
van punten fundamenteel gewijzigd en nader
gedetailleerd. Dit proces leidde aan de ene kant
tot stijgingen en aan de antfere kant tot
dalingen van de geraamde kosten. Getracht
moest worden, de stijgingen te compenseren
door dalingen. Om dit proces te kunnen
beheersen werd en wordt gebruik gemaakt van
zogenaamde taakstellende budgetten, anders
gezegd een taakstellend financieel plan dat
aangeeft hoeveel geld een organisatie mag
gebruiken voor het uitvoeren van de haar
opgedragen taken.
De verantwoordelijkheid voor de bewaking van
het budget voor de bouw van de
Oosterscheldekering berust bij de Project
Groep Stormvloedkering. Deze P.G.S. heeft de
bewaking van de onderdelen van het budget
weer gedelegeerd naar onder haar
ressorterende projectgroepen. Het budget voor
de Oosterscheldekering maakt anderzijds zelf
weer deel uit van het totale Oosterschelde-
budget dat bewaakt wordt door de Bege
leidingsgroep Oosterschelde. De verdeling van
de budgetten over de projectgroepen is erop
gericht dat in de gehele organisatie een scherp
kostenbesef wordt gestimuleerd, en dat het
zoeken naar besparingen ter dekking van
kostenstijgingen plaatsvindt op het niveau
waar de consequenties daarvan het beste
kunnen worden ingeschat. Wanneer het een
organisatie-eenheid niet lukt om binnen het
opgedragen budget te blijven, dan wordt de
budgetoverschrijding gemeld aan het naast
hogere niveau. Daar kan dan worden bezien of
het mogelijk is de budgetoverschrijding te
compenseren door budgetonderschijdingen bij
andere organisatie-eenheden binnen de hogere
eenheid, of men kan trachten binnen de eigen
bevoegdheden besparingen te zoeken door
prioriteitstelling.
Blijkt het niet mogelijk om de budgetover
schrijdingen te compenseren, dan wordt dit
weer gemeld aan het daarboven liggende
niveau, waar eenzelfde proces wordt doorloper
als hierboven beschreven. Het spreekt voor
zich dat voor de beheersing van dit gehele
proces financiële informatie- en
rapportagestromen van essentieel belang zijn.
Deze financiële informatie- en rapportage
stromen bestaan voornamelijk in zogenaamde
bestedingsplannen en daaraan ten grondslag
liggende financiële voortgangsrapportages.
Eens per jaar wordt door de ontwerpers het
vigerend ontwerp van de Oosterscheldekering
vastgesteld, alsmede de benodigde soorten en
hoeveelheden materialen en de toe te passen
uitvoeringsmethodieken. Aan de hand daarvan
worden door de kostprijsafdelingen nieuwe
kostenramingen opgesteld. Het totale resultaat
van deze excercitie wordt vastgelegd in de
174