De stormvloedkering die wordt gebouwd in de
ïonding van de Oosterschelde moet gereali-
eerd worden onder wel zeer moeilijke Technische Uitvoering 6n
I ydraulische omstandigheden. De belangrijkste COntraCtVOrm
i atuurlijke omstandigheden waarmee tijdens
e bouw rekening moet worden gehouden zijn
b en vloed, die niet alleen een getijverschil
eroorzaken van gemiddeld 3,50 m, maar ook
terke stromingen, die bovendien van plaats
t tt plaats kunnen verschillen. Verder heeft
i len te maken met golven en deining, met
andtransport over de bodem, en met de
/eersgesteldheid.
I e kering wordt in de stroomgeulen van de
osterschelde samengesteld uit geprefabriceer-
c 3 onderdelen. Deze bouwwijze is gekozen om
het bestaande milieu zo weinig mogelijk te
v srstoren, maar ook om de bouwtijd op open
v ater tot een minimum te beperken.
oor het assembleren van de geprefabriceerde
c nderdelen zijn bijzondere werktuigen ge-
t >uwd, die elders in deze aflevering worden
l ïschreven: de 'Mytilus', de 'Cardium', de
strea' en de 'Macoma'.
3 moeilijkheidsgraad van het assembleren
v n vrij zware onderdelen wordt, behalve door
c natuurelementen, in hoge mate bepaald
t >or de geringe toelaatbare toleranties.
C kering wordt opgebouwd uit 66 pijlers - 16
de Hammen, 17 in de Schaar, en 33 in de
F ompot -, en 63 schuiven. De afstand tussen
c pijlers bedraagt 45 m hart op hart. De
s huiven bewegen verticaal tussen de pijlers
e sluiten aan op een dorpel- en een bovenbalk,
t bovenbalk ligt met de onderkant op N.A.P.
,00 m. De hoogteligging van de dorpelbalken
v ieert: middenin de geulen liggen de dorpels
d per, aan de randen minder diep. Beide
b ken zijn opgelegd in de pijlers. Het onderste
d al van de dorpelbalk is ingepakt in een
st nen drempel.
0 er de kering en over de aansluitende
g ndwerken is een weg geprojecteerd.
In ekering is een scheepvaartsluis opgenomen,
1! m lang en 16 m breed, en met een drempel
ot M.A.P. - 5,70 m.
A weerszijden van de kering is een bodem-
be sherming aangebracht van hoofdzakelijk
bi> :kenmatten, tot maximaal 650 m uit de as
va de kering. Eveneens aan weerszijden van
de ;ring liggen stortebedden van asfaltmastiek,
die aansluiten op de drempel met overgangs
constructie. De randen van de stortebedden
zijn vastgelegd met stortsteen.
De pijlers worden gefundeerd op een geprefa
briceerde filterconstructie. In de as van de
kering is een grondverbetering aangebracht
van wisselende omvang. De grondverbetering
en een deel van het onderliggende Oosterschel-
dezand moesten worden verdicht om de
benodigde draagkracht te verkrijgen. Ook langs
de rand van de bodembescherming werd de
Oosterscheldebodem plaatselijk verdicht.
Langs de rand van de bodembescherming
zullen naar verwachting ontgrondingskuilen
ontstaan. Waar nodig zullen die worden
bestort. De aansluiting van de kering op de
oevers wordt gevormd door damaanzetten en
landhoofden. De overspanning tussen land-
hoofd en randpijler bedraagt op Schouwen 65
m; de overige overspanningen meten 80 m. De
openingen tussen de damaanzetten en de
randpijlers worden gedicht met breukstenen
dammen.
Het bewegingswerk van elke schuif bestaat uit
twee hydraulische cilinders. De bijbehorende
hydraulische eenheden worden ondergebracht
in de verkeerskokers, evenals de elektrische
installaties en de bekabeling.
De schuiven worden langzaam gesloten en
geopend. Elk van de bewegingen duurt
maximaal een uur.
De gehele kering wordt bediend vanuit een
centraal bedieningsgebouw, waarin tevens de
dieselcentrale, de werkplaats en voorzieningen
voor de voorlichting zijn ondergebracht.
De mogelijkheid bestaat om, indien dit gewenst
mocht zijn, maatregelen te nemen ter verbete
ring van de afvoercoëfficiënt. De kosten
daarvan zijn niet begrepen in de geraamde
165