de pijlers. In totaal moet de toplaagstorter 1,2 miljoen ton steen verwerken. Het steenstorten zal geschieden met zelfpositio- nerende stortschepen. De keuze van deze werkmethode boven die met afvierpontons is gebaseerd op de grotere flexibiliteit van deze methode, en de mogelijkheid om snel de eerste lagen aan te brengen na het plaatsen van de pijlers. Ter verbetering van de positionerings nauwkeurigheid zullen deze schepen eventueel door 1 of 2 hulpdraden met de pijler verbonden zijn. De pijlervakken zijn opgedeeld in stortvak- ken met een breedte van 28 of 45 meter, overeenkomstig de laaddekbreedte van de steenstorters. De afmetingen van het stortvlak zijn zo bepaald, dat met één scheepslading van 1000 of 1500 ton de gewenste laagdikte wordt bereikt. De kwaliteit van het opgeleverde werk is afhankelijk van de methode van lossen, en Fig. 1. Verschillende stortbe- drijven bij de opbouw van de drempel Fig. 2. Doorsnede van de drempel met pijler vooral van de optredende stroomsnelheden. Daarom zijn in het Waterloopkundig Laborato rium in Delft stortproeven uitgevoerd. Gestort wordt rond de kentering; het stort- programma is zo opgesteld dat de aanstor- tingen rondom de'pijlers bovenstrooms zullen plaatsvinden, om een zo goed mogelijke aansluiting met de pijlers te verkrijgen. Eén van de steenstorters die zal worden ingezet is de 'Libra', met een laadvermogen van 1500 ton. Dit schip is destijds gebouwd voor de uitbreiding van de havendammen van Hoek van Holland. Splijtbakken worden alleen ingezet bij het aanbrengen van de drempelkern, met uitzonde ring van de bovenste meter, die zal worden aangebracht met steenstorters. Voordat de 8 m hoge dorpelbalken worden neergezet zal het totale debiet door het gehele sluitgat nauwelijks veranderen. De stroomsnel heden zullen daarom, naarmate de drempel- opbouw vordert en er meer pijlers geplaatst worden, slechts langzaam toenemen. Dit houdt wel in dat de kenteringsduur korter wordt en de werkbaarheid afneemt. De werkbaarheid van het materieel wordt ook bepaald door het golfklimaat rondom de kering. De golfhoogte is onder meer afhankelijk van de fase van het getij, de verstorende invloed van de pijlers en de stroomsnelheid. Zoals reeds is opgemerkt mogen stenen zwaarder dan 1000 kg niet vanaf de waterlijn gestort worden. De zwaarste stenen die in de drempel verwerkt worden hebben een gewicht van wel 10 ton. Daarom wordt de toplaag van de drempel, nadat de afwerklaag van de drempelkern isvoltooid, door een toplaagstorter aangebracht. Dit is een grote kraan op rupsen die op een ponton is geplaatst (figuur 3). Het gewicht van de kraan is ongeveer 470 ton; de

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 9