Uitvoering van de drempel Wanneer de 'Ostrea' in 1983 klaar is met het plaatsen van enige pijlers in de Hammen, begint de aanleg van de drempel, een operatie waarbij tot medio 1986 ruim 5 miljoen ton steen wordt verwerkt in de drempel en in de breukstenen dammen van de Oosterschelde- kering. Voor het aanbrengen van de onderscheiden lagen van de drempel zullen verschillende typen vaartuigen worden ingezet. Inmiddels zijn op een aantal plaatsen van het werkeiland Neeltje Jans grote steendepots aangelegd. Dagelijks arriveren in de werkhavens duwbakken, rijnaken en zeepontons met stortsteen uit België, Duitsland en Finland. Met hydraulische kranen op de wal en met grote drijvende kranen wordt de stortsteen overgesla gen, zowel in den droge als in een beperkt aantal natte depots. Men heeft de steendepots zo ingedeeld, dat niet alleen nu, maar ook tijdens het aanleggen van de drempel zo min mogelijk afstemverliezen optreden bij de verwerking van de steen. Er is in principe een eigen loswal met eigen laad- en aanvoervoor- zieningen beschikbaar voor elk van de stortbe- drijven. Het ontwerp van de drempel heeft ertoe geleid dat grote hoeveelheden steen van verschillende soorten en formaten moeten worden aangebracht. Dat vereist verschillende stortingstechnieken: enerzijds metsteenstorters en splijtbakken, anderzijds, voor de toplaag, met een speciale toplaagstorter. Immers, zware steen vanaf 300-1000 kg mag niet vanaf de waterlijn worden gestort; dat zou beschadigin gen aan het beton van de pijlers en de dorpelbalk ten gevolge kunnen hebben, en bovendien geen goede aansluiting van de toplaag opleve ren, en dat is essentieel voor de kwaliteit. Steenstorters en splijtbakken brengen zo snel mogelijk na plaatsen van de pijlers een afdeklaag aan op de beschermlaag tussen de funderings- matten, dan de onderlagen van de overgangs constructie, zowel aan de kant van de Ooster- schelde als van de Noordzee, daarna de drempelkern inclusief de afwerklaag van de kern, vervolgens de toplaag van de drempel aan de zeezijde, en de toplagen van de over gangsconstructie aan de beide kanten en tenslotte de uitbouw van de damaanzetten en de breuksteendammen tot N.A.P. - 5 m (figuur 1). In totaal moet door de steenstorters en splijtbakken 4 miljoen ton steen worden verwerkt. De toplaagstorter brengt de volgende onderde len van de drempel aan: de toplaag van de drempel onder de dorpelbalk aan de Ooster- scheldezijde, aanstortingen tegen de dorpelbalk aan beide kanten, en de toplagen van de breukstenen dammen en asfaltzakken rondom 1. 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 8