Uitvoering van de drempel
Wanneer de 'Ostrea' in 1983 klaar is met het
plaatsen van enige pijlers in de Hammen,
begint de aanleg van de drempel, een operatie
waarbij tot medio 1986 ruim 5 miljoen ton
steen wordt verwerkt in de drempel en in de
breukstenen dammen van de Oosterschelde-
kering. Voor het aanbrengen van de
onderscheiden lagen van de drempel zullen
verschillende typen vaartuigen worden ingezet.
Inmiddels zijn op een aantal plaatsen van het
werkeiland Neeltje Jans grote steendepots
aangelegd. Dagelijks arriveren in de werkhavens
duwbakken, rijnaken en zeepontons met
stortsteen uit België, Duitsland en Finland. Met
hydraulische kranen op de wal en met grote
drijvende kranen wordt de stortsteen overgesla
gen, zowel in den droge als in een beperkt
aantal natte depots. Men heeft de steendepots
zo ingedeeld, dat niet alleen nu, maar ook
tijdens het aanleggen van de drempel zo min
mogelijk afstemverliezen optreden bij de
verwerking van de steen. Er is in principe een
eigen loswal met eigen laad- en aanvoervoor-
zieningen beschikbaar voor elk van de stortbe-
drijven. Het ontwerp van de drempel heeft
ertoe geleid dat grote hoeveelheden steen van
verschillende soorten en formaten moeten
worden aangebracht. Dat vereist verschillende
stortingstechnieken: enerzijds metsteenstorters
en splijtbakken, anderzijds, voor de toplaag,
met een speciale toplaagstorter. Immers, zware
steen vanaf 300-1000 kg mag niet vanaf de
waterlijn worden gestort; dat zou beschadigin
gen aan het beton van de pijlers en de dorpelbalk
ten gevolge kunnen hebben, en bovendien
geen goede aansluiting van de toplaag opleve
ren, en dat is essentieel voor de kwaliteit.
Steenstorters en splijtbakken brengen zo snel
mogelijk na plaatsen van de pijlers een afdeklaag
aan op de beschermlaag tussen de funderings-
matten, dan de onderlagen van de overgangs
constructie, zowel aan de kant van de Ooster-
schelde als van de Noordzee, daarna de
drempelkern inclusief de afwerklaag van de
kern, vervolgens de toplaag van de drempel
aan de zeezijde, en de toplagen van de over
gangsconstructie aan de beide kanten en
tenslotte de uitbouw van de damaanzetten en
de breuksteendammen tot N.A.P. - 5 m (figuur
1). In totaal moet door de steenstorters en
splijtbakken 4 miljoen ton steen worden
verwerkt.
De toplaagstorter brengt de volgende onderde
len van de drempel aan: de toplaag van de
drempel onder de dorpelbalk aan de Ooster-
scheldezijde, aanstortingen tegen de dorpelbalk
aan beide kanten, en de toplagen van de
breukstenen dammen en asfaltzakken rondom
1.
62