i de verslagperiode werd
v ortgegaan met het maken
v n de kanaalinsteken voor
h t toekomstige spuikanaal.
7 n zuiden van de Bathse
b ug is men hiermee gereed;
b de andere gedeelten
v arden goede vorderingen
g maakt, In de westelijke oprit
v n de Bathse brug is men
b zig met het aanbrengen van
e n duiker.
bouw van vier verkeers-
t uggen en een leidingenbrug
c er het toekomstige Spuika-
r al verloopt geheel volgens
s hema.
brug in de Bathse weg is
30 juni opengesteld voor
i t verkeer. Van Rijksweg A
is de noordelijke brug
reedgekomen.
middels is men begonnen
r et het heiwerk van de
z idelijke brug. Het betonwerk
v or de te bouwen brug in
i jksweg 258 is gereed. Naar
v rwachting zal deze brug
c nstreeks begin september
or het verkeer worden
iengesteld. Met de bouw
in de leidingenbrug is men
i ;gonnen.
asterschelde-kering
et verdichten in de as
ndervond enige stagnatie; in
e Roompot voldeden vijf
jlerlocaties niet aan de
:sen.
■vee ervan zijn inmiddels
erverdicht. Omdat in de
oompot ook nog een gedeelte
an de rand van de bodembe-
herming moet worden
erdicht, zal de 'Mytilus' pas
nd 1982 gereed zijn.
efabrikage van proefmatten
)or het CARJAN-bedrijf heeft
n aantal onvolkomenheden
,n de matconstructie aan het
ht gebracht. Ze waren op
nvoudige wijze op te
ssen.
installaties zijn nu aange-
ist voor de gewijzigde
atrand-omzetting. De bouw
n de tegelmatfabriek kwam
in de verslagperiode klaar. De
mattenlegponton DOS I en de
transportrol DOS II zijn nu
omgebouwd. De bouw van de
zinkbalken is in uitvoering.
Een aanvang werd gemaakt
met het vervaardigen van de
staalstrengen, kabelklemmen,
kop- en staarttegels die deel
uitmaken van de tegelmat.
Eveneens zijn de betontegels
en de daarbij benodigde
stalen bekistingen in produktie
genomen.
De uitvoeringsmethode van
de drempel met zelf-positione-
rende steenstorters werd
verder uitgewerkt. Men heeft
gekozen voor een 'Artemis'
plaatsbepalingssysteem.
Onderzocht wordt welk
peilsysteem gekozen moet
worden voor het controleren
van het gemaakte werk. De
methoden voor opschonen en
verdichten worden verder
uitgewerkt.
Na de winterstop is de aanvoer
van steen uit Finland weer op
gang gekomen. De aanvoer
uit Duitsland ging normaal
door.
De eerste fase van de damaan-
zetten Roggenplaat-Noord en
Neeltje Jans is in uitvoering.
De filteropbouw van Roggen
plaat-Noord kwam gereed, en
men is begonnen met de
aansluiting van de wal.
De filteropbouw van Neeltje
Jans is in volle gang en komt
in september gereed.
Het doorbaggeren van com
partiment I van de bouwput
Schaar kwam gereed. Compar
timent IV is nu vrijwel geheel
ingericht; in september wordt
begonnen met de bouw van
de onderdorpels.
De pijlerbouw in de comparti
menten II en III verloopt
volgens plan. Het ontwerp
voor de doorbaggering van de
compartimenten I naar II en
van I! naar III is in voorberei
ding.
De activiteiten rond de bouw
van de pijlers gaan duidelijk
afnemen. De eerste 19 pijlers
in compartiment I staan in het
water, de volgende 27 pijlers
in compartiment II zijn voltooid
en de laatste 20 pijlers in
compartiment III zijn in een
vergevorderd stadium van
uitvoering. De inundatie van
compartiment II zal zo laat
mogelijk worden uitgevoerd,
teneinde de hinder van
aanzanding en aangroei zo
veel mogelijk te beperken. Als
proef heeft het hefschip
'Ostrea' een met water tot
12 500 ton verzwaarde pijler
opgetild; deze proef is door
het hefschip en de pijler
glansrijk doorstaan.
De aanbesteding van het
bedieningsgebouw heeft
plaatsgevonden; men kan
begin augustus met de bouw
beginnen.
Het bouwkundige gedeelte
vergt ruim een jaar; de
definitieve oplevering met alle
installaties zal na twee jaar
plaatsvinden.
De bouw van de Roompotsluis
nadert zijn voltooiing. Het
betonwerk is vrijwel gereed
en er wordt begonnen met de
bouw van het bedieningsge
bouw. De bouw van de
buitenhaven vordert volgens
plan. In augustus zal de
westelijke doorbaggering
worden gemaakt.
Begin september worden de
roldeuren geplaatst. De
oostelijke doorbaggering zal
in oktober worden gemaakt
als de deuren voor het verkeer
berijdbaar zijn.
In de afgelopen drie maanden
is men verder gegaan met het
proevenprogramma 'CARJAN'
voor het uittesten van het
nieuwe materieel.
Een groot deel van de mecha
nische moeilijkheden is nu
opgelost; in de afgelopen
periode lag het accent vooral
op het uittesten van de
werkmethodieken en het
trainen van de bemanning.
Na de bouwvakvakantie zal
men zich vooral toeleggen op
117