HAMERSTUKKEN
LEIDINGBRUG
HAMERSTUKKEN
CONTAINER
DOORSNEDE A - A
HYDRAULIEK-CONTAINER
c
□mi
r*"
NOORDZEE ZIJDE
ELEKTRO-CONTAINER
LEIDINGBRUG
t VRIJE DOORGANG
SERVICE CONTAINER
AS VERKEERSKOKER
OOSTERSCHELDE ZIJDE
H
tijdens het bedrijf later, na gereedkomen van
de kering. Zonodig kan de lucht in de containers
verwarmd of anderszins behandeld worden,
om de voor de componenten gewenste
bedrijfsomstandigheden te waarborgen.
Daarnaast dempt de container een deel van het
lawaai dat hydraulische pompen nu eenmaal
maken. In een container zijn de complete
hydraulische installaties voor de twee cilinders
op een pijler ondergebracht. In geval van
storing van de hydraulische installatie van één
van deze cilinders is het daardoor vrij makkelijk
over te schakelen op de andere. Alle omscha-
kelorganen bevinden zich in deze container; dit
betekent een belangrijke bijdrage aan de
bedrijfszekerheid van het bewegingssysteem.
Naast de hydraulische container staat de tank
met de bedrijfsolie voor het hydraulische
systeem. Bovendien bevindt zich in elke
verkeerskoker een container gevuld met
schakelkasten en apparatuur voor de besturing,
bewaking en energievoorziening. De containers
en olietanks staan aan de Noordzeezijde van de
verkeerskokers. De wand aan Oosterscheldezij-
de wordt geheel ingenomen door een door
gaand kabelrek waarop de complete elektrische
bekabeling, doorgaande hoogspanningskabels
voor het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf en een
aantal leidingen komen te liggen. Verspreid
over de kering zijn in de verkeerskokers ook
nog containers geplaatst voor werkplaatsen,
conditiebewaking, milieumetingen, transforma
toren, enzovoort. Kortom, de verkeerskoker
staat aardig vol. Toch kon het principe gehand
haafd worden dat over de hele lengte van een
sluitgat passage mogelijk is door de verkeers
koker, zodat de meest storinggevoelige delen
van de bewegingsinstallaties ook onder de
slechtste weersomstandigheden bereikbaar
blijven.
Fig. 1. Indeling van de kokers
van de Oosterschelde-kering
Fig. 2. Schema van de energie
opwekking en -distributie
Het leidingwerk dat de hydraulische apparatuur
in de containers moet verbinden met de
hydraulische cilinders, is bevestigd op consoles.
Het verlaat de verkeerskokers aan de zijde van
de vaste oplegging op de pijlers. Zo ondervindt
het geen last van de verplaatsingen die de
verkeerskoker ondergaat ten opzichte van de
pijler. In de verkeerskokers is het leidingwerk
uitgevoerd in koolstofstaal, in de buitenlucht in
roestvast staal.
De leidingen worden zoveel mogelijk gecombi
neerd met de bordessen en leuningen tussen
de verkeerskokers en de hamerstukken. Op het
hamerstuk volgen ze hun eigen weg. Waar de
vaste leidingen overgaan naar de bewegende
cilinder, wordt gebruik gemaakt van slangver
bindingen. Die zijn dubbel uitgevoerd op de
plaatsen waar ze invloed kunnen hebben op de
bedrijfszekerheid bij het sluiten.
6