tot N.A.P. 1 m. Als deze minimale sluitkade is gevormd, kan over water meer steen worden aangevoerd, die met hydraulische kranen onder profiel wordt gebracht tot N.A.P. 2,5 m; dan is de sluiting een feit. Gezien de slechte bodemgesteldheid en de onvoorspelbare ontgrondingen is besloten de lage noordelijke en zuidelijke damvakken eveneens te versterken. Dit zal geschieden door verwijdering van de bekleding van het oostelijktalud en aanleg van een hoog noordelijk en zuidelijk damvak volgens de gebruikelijke ontwerpen, waarbij vrijwel geen golfoverslag voorkomt. Na het gereedkomen van de sluitkade zal erachter een damvak worden aangelegd. De Markiezaatskade wordt dan een rechte dam met overal een vrijwel gelijk dwarsprofiel. Wanneer de zandlichamen nog in 1982 worden aangelegd is er voldoende tijd voor zetting en consolidatie van de ondergrond, en behoe ven er geen grondverbeteringen te worden toegepast. De grote hoeveelheid steen die in de sluitkade is verwerkt, kan meteen na de bouw van het hoge damvak worden gebruikt voor de voltooi ing van de compartimenteringswerken. Bij het oorspronkelijke ontwerp was daar ook mee gerekend, maar dan uitsluitend voor de sluiting van het Tholense Gat, waarbij dan, juist voorafgaand aan die sluiting, een damvak van minimale afmeting achter de sluitkade moest worden aangelegd. Wel moet bij deze oplossing meteen een doorlaatmiddel worden aangelegd, in plaats van een of twee jaar later. Met het definitieve doorlaatmiddel wordt in het budget van de compartimenteringswerken rekening gehouden. Indien de bouw van het definitieve doorlaatmiddel niet voldoende kan worden versneld, zullen tijdelijke voorzieningen moeten worden getroffen. Het tijdschema van de belangrijkste activiteiten is erop gericht om bij het begin van het stormseizoen 1982/83 een situatie te scheppen waarbij de scheepvaartbegeleiding op de Schelde/Rijnverbinding kan worden opgeheven. In het voorjaar en de zomer van 1983 kan de sluiting met de bijkomende werken worden afgemaakt. De kosten van het totale werk zijn indicatief geraamd op f35 miljoen. Samenvatting Ten behoeve van de voltooiing van de compar timenteringswerken op een voor de scheepvaart op de Schelde-Rijnverbinding aanvaardbare wijze is het noodzakelijk dat de op 11 maart 1982 doorgebroken Markiezaatskade opnieuw gesloten wordt. De omkading van het Markiezaat vervult een belangrijke waterbouwkundige functie bij de aanleg van de Oesterdam, zowel met het oog op de kosten van aanleg van de dam als in verband met de veiligheid van de scheepvaart op de Schelde-Rijnverbinding; de aanleg is voorts aantrekkelijk uit een oogpunt van milieu en planologie. Hersluiting van de Markiezaatskade dient op korte termijn te gebeuren, omdat uitstel aanzienlijke kosten zal vergen, wil men een aanvaardbare situatie voor de scheepvaart bewerkstelligen. Na de doorbraak zijn noodmaatregelen getrof fen om de stabiliteit van een hoogspannings mast te garanderen en om de hinder voor de scheepvaart op de Schelde-Rijnverbinding te verminderen. Voor het opnieuw sluiten van de kade zijn alternatieven bestudeerd: recht door het diepe gat en met een hoefijzervormige sluitkade achterom de ontgrondingskuil, voor of achter de hoogspanningsmast langs. De aanleg van een sluitkade recht door het diepe gat verdient op grond van een aantal overwegingen de voorkeur. Bij deze oplossing moet het diepe gat worden gepasseerd, waarbij een grote hoeveelheid stroombestendig materiaal benodigd is. De bestaande sluitkade moet naar het noorden toe worden opgeruimd tot een sluitgat van 800 m is gerealiseerd. Er wordt naar gestreefd een wintersluitgat te maken waarbij geen scheep vaartbegeleiding meer nodig is. Na het storm seizoen 1982/83 wordt de sluiting uitgevoerd volgens de verticale geleidelijke methode. Vóór het voltooien van de kade moeten de damvakken worden verhoogd tot een niveau dat niet of nauwelijks meer overstroombaar is, en moet ook achter de sluitkade een hoog damvak worden aangelegd. Bij het tijdschema wordt ervan uitgegaan, dat in het stormseizoen een stabiele situatie aanwezig moet zijn. De kosten zijn nog slechts globaal aan te geven: f35 miljoen, inclusief de noodmaatregelen en B.T.W. De uitvoering van de sluiting zou in twee delen kunnen uiteenvallen: aanleg van het wintersluit gat in 1982 en vervolgens sluiting en afwerking van de kade in 1983. 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 35